De oorlog in Oekraïne heeft relatief beperkt impact op de logistieke processen van de meeste Nederlands logistiek dienstverleners. Dat blijkt uit de enquête die door kandidaten voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2023 is ingevuld. De vraag met betrekking tot de oorlog in Oekraïne is door 109 respondenten beantwoord. Voor 55 procent van de logistiek dienstverleners valt de impact mee. Vorig jaar verwachtte een heel veel kleiner percentage (30 procent), dat de oorlog hen niet of nauwelijks zou raken in hun bedrijfsvoering.
Processen aanpassen door herroutering
Er komen echter ook andere geluiden naar voren. Zo heeft 17 procent van de logistiek dienstverleners ‘grote veranderingen’ gezien in het logistieke proces bij klanten. Hierop hebben zij het afgelopen jaar ingespeeld. Ook zegt tien procent van de ondervraagden dat de eigen processen aangepast moesten worden vanwege omvangrijke herroutering van de (inter)nationale goederenstromen.
Soms zelfs 'zeer grote impact'
Bovendien is er een select groepje logistiek dienstverleners dat zegt het strategisch beleid te hebben moeten aanpassen op de nieuwe situatie. Voor enkele bedrijven zijn de gevolgend ‘zeer groot’, omdat ze belangen hebben in (een van) beide landen. Twee bedrijven geven aan (deels) gestopt te zijn met de activiteiten in of naar Rusland. Zorgen zijn er bij een ander bedrijf over de teams in Rusland dan wel Oekraïne. De cijfermatige impact lijkt van ondergeschikt belang.
Andere zorgen zijn er ook, bijvoorbeeld rondom de kostenstijgingen die de oorlog in Oekraïne met zich meebrengen.