Tijd is een beperkende factor voor logistiek managers. Zeker in het middenmanagement wordt er veel van de professionals verwacht: orders moeten op tijd verscheept worden, er zijn KPI’s die behaald moeten worden, en daarnaast ben je een rolmodel voor medewerkers. Bovendien is het steeds belangrijker dat je ook goed naar de werkvloer luistert. Leonie van Heijningen, logistiek manager in de retail, herkent zich volledig in de uitkomsten van onderzoek van Evofenedex naar HRM-trends in de handel en logistiek. “Het onderzoek geeft samenvattend weer waar ik als middenmanager mee worstel”, zegt ze in de podcast Logistiek en Inclusie. “Hoe kun je dan ook nog de medewerker centraal zetten?”
Beluister de podcast
'HR moet een strategischere positie krijgen binnen het bedrijf'
Het onderzoek waar Van Heijningen op doelt, is mede uitgevoerd door Manue Azoulay, beleidsadviseur human capital bij Evofenedex. Er zijn wel degelijk handvatten voor leidinggevenden om met de HR-vraagstukken bezig te gaan, geeft Azoulay aan. Belangrijkst is wat haar betreft dat HR een strategischere positie krijgt binnen het bedrijf, en dat HR op tijd betrokken wordt bij grote veranderingen die eraan komen. Zoals over de competenties die nodig zijn als er een nieuw warehouse bijkomt, zodat tijdig scholing ingepland kan worden. Daar moet tijd voor vrijgemaakt worden. “Je kunt je niet blijven verschuilen achter een gebrek aan tijd en capaciteit”, meent de beleidsadviseur. “Voor bedrijfscontinuïteit is het van belang dat je mee gaat in deze ontwikkelingen.”
Sociale veiligheid en cultuurverschillen bij DSV
Ook Peter van der Meijden, senior director DSV in Oost-Nederland, en Marinde van Loo, teamcoach bij Bureau van Invloed, zijn aangeschoven in de studio in Zeist. Want medewerkers centraal zetten klinkt als een mooi streven, maar hoe ziet inclusie en sociale veiligheid eruit in de praktijk? Van der Meijden: “Sociale veiligheid staat bij mij altijd al op nummer 1. Mensen moeten zich prettig voelen op het werk, zich veilig voelen en open kunnen spreken.” Zeker in een werkomgeving waar meer dan dertig culturen bij elkaar komen, voegt hij eraan toe. Van Loo erkent dat dat heel veel competenties van mensen vraagt: je moet ten eerste de verschillen tussen al die culturen zien te overbruggen, maar vervolgens ook nog eens met elkaar het gesprek voeren. Training en uitleg zijn daarin cruciaal. Je moet elkaars cultuur leren begrijpen. “Dat is de norm waar je je als medewerker naar moet voegen”, vat ze samen.
De ontwikkeling naar een inclusieve bedrijfscultuur vergt tijd, zo weet Van der Meijden. “Het is een traject. Een keuze die je maakt en waar je volop in moet investeren.” Dat betekent dus dat er vanuit de top tijd voor vrijgemaakt moet worden. De grootste uitdaging voor logistieke bedrijven is dat zij zich niet moeten laten leiden door de waan van de dag, besluit Azoulay. “Zet vooral vandaag nog die eerste stap, dan kom je vanzelf in beweging.”