Welke factoren zijn bepalend voor de te kiezen slimme oplossing? In diverse artikelen is Groenewout hier al op teruggekomen. Hierbij de belangrijkste factoren samengevat:
- Automatisering en robotisering:
Mechanisering in de vorm van automatisch opslagsystemen en/of verpakkingsmachines die we door inzet van artificiële intelligentie efficiënter kunnen inzetten. Of in de vorm van zelfsturende warehouse managementsystemen op basis van artificiële intelligentie. Ook duiden we met smart warehousing op de inzet van robots. Niet alleen de traditionele, industriële robots, maar ook de collaborative robots (cobots) en autonomous mobile robots (AMR’s).
- Toekomstbestendigheid:
Een toekomstbestendig warehouse betekent in dit geval flexibel, schaalbaar, wendbaar en responsief. Hoe kleiner het aantal vloergebonden systemen, hoe groter de flexibiliteit en schaalbaarheid. De capaciteit van een conventioneel opslagsysteem zoals een miniload kan alleen worden vergroot door extra stellingen en extra kranen te plaatsen. Een smart oplossing op basis van cobots en AMR’s kan worden opgeschaald door simpelweg extra machines aan te zetten.
- Orderpatronen, dagpatronen en seizoenspatronen:
Het maakt groot verschil of orders moeten worden gepickt op palletniveau, op doosniveau, op stukniveau of een combinatie van die drie niveaus. En komen de orders verspreid over de dag binnen of is er sprake van een piek aan het eind van de dag?
- Productportfolio en capaciteit:
Welke oplossing het best voldoet, is afhankelijk van de afmetingen van de producten. Niet alles past in de standaard bakken van een autostore- of shuttlesysteem. Daarnaast is de samenstelling van het productportfolio bepalend voor de mate waarin robots de orderpicking voor hun rekening kunnen nemen. Tot slot is de gevraagde capaciteit een aandachtspunt. In theorie is het mogelijk om conveyors te vervangen door AGV’s of AMR’s, maar uit veiligheidsoverwegingen is de snelheid en daarmee ook de transportcapaciteit van deze voertuigen in omgevingen met mensen beperkt.
Dit artikel is gesponsord door Groenewout.