Voor de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties zijn veel warehouses toe aan vernieuwing. Om beter te begrijpen voor welke uitdagingen bedrijven staan, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen. Dit heeft geresulteerd in een uitgebreid een onderzoeksrapport.
De meeste organisaties willen verbetering van de IT
De meeste organisaties worstelen met hun huidige warehouse-activiteiten, waarbij de meerderheid in elk land van mening is dat de IT-infrastructuur van hun warehouse-operaties enige of veel verbetering nodig heeft. Omdat warehousing zo'n belangrijk onderdeel vormt van de supply chain, kan dit gevolgen hebben voor organisaties: het kan bepalen of ze al dan niet kunnen voldoen aan de verwachtingen en eisen van klanten of kunnen profiteren van nieuwe kansen.
De grootste uitdagingen
Bijna alle organisaties melden dat ze een aantal uitdagingen in hun warehouse-operaties ervaren. De top drie van de uitdagingen bestaat uit: verouderde IT-hardware en -software, omgaan met operationele complexiteit en problemen bij het beheren van bestellingen uit verschillende kanalen (bijvoorbeeld in de winkel/e-commerce).
Het menselijke element
Het behouden en inplannen van personeel is voor de meeste organisaties ook een uitdaging. 84% van de organisaties meldt problemen met het behouden van personeel. Van de onderzochte branches worstelen de farmaceutische industrie, de branche voor consumptiegoederen en de detailhandel/groothandel het meest met personeelsplanning.
Blik op de toekomst
Medewerkers zijn enthousiast over de mogelijkheden van generatieve AI (75%) en robotica (72%) om hun functie te verbeteren, waarbij GenAI en vergelijkbare 'low-code'-toepassingen het creëren van geavanceerdere mogelijkheden en efficiëntere toepassingen vergemakkelijken. Om aan deze prioriteiten te voldoen, is innovatie nodig om ervoor te zorgen dat het warehouse helemaal klaar is voor de toekomst: operaties vereenvoudigen, voldoen aan de toegenomen vraag en verbeteren van de personeelservaring.
Dit artikel is gesponsord door Manhattan.