Vijf factoren die innovatie remmen in de logistiek - zijn ze herkenbaar?

Vijf factoren die innovatie remmen in de logistiek - zijn ze herkenbaar?

Waar veel sectoren elke mogelijkheid aangrijpen om niet achter te lopen op de concurrentie en overal in proberen te innoveren, is dat in de logistieke dienstverlening soms nog een ondergeschoven kind. Het gaat vaak om kilometers, wagens op de weg en wielen die draaien. Doordat dit anno 2022 nog altijd de overhand heeft, is het des te lastiger om te kiezen voor een grote innovatieslag. Deze innovatie is vandaag de dag echter juist belangrijker dan ooit.

De sector wordt steeds vaker getroffen door hackers. De gevolgen zijn kostbaar en desastreus. Waarom blijft innovatie achter en wat kun je daaraan doen? PQR ging op onderzoek uit en kwam uit op vijf belemmerende factoren:

  • Gebrek aan urgentie
  • Beperkt budget
  • Directie agenda
  • Personeelstekort
  • Milieurestricties

Waar liggen de problemen voor deze vijf factoren? En wat kun je doen?

Gebrek aan urgentie

Vóór het internettijdperk kon een transporteur zorgeloos zijn klanten bedienen zonder zich druk te maken om innovatie. Alles werkte naar behoren, dus waarom innoveren? Inmiddels is de wereld veranderd en veel bedreigender, maar nog steeds gaan vernieuwing en innovatie in kleine stappen. Natuurlijk is dat begrijpelijk, want met krappe marges moeten er nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Met de wetenschap dat de sector het doelwit is geworden van onwelwillenden, wordt vernieuwing wel urgent en moet dat echt op de agenda van de directie staan. Anders is het bedrijf een makkelijke prooi die zichzelf in de ogen van cybercriminelen niet verdedigt.

Personeel heeft een onmogelijke taak

Transporteurs en logistieke bedrijven hebben over het algemeen een klein IT-team met beperkte kennis. De werkplekken staan op kantoor, de software draait op de eigen servers of in de cloud en er zijn wat beveiligingsmaatregelen. Vaak niet het modernste van het modernste, maar het werkt. Wel is dit erg kwetsbaar. Cybercriminelen hebben steeds vaker grote transportorganisaties op de korrel. Ze weten dat er veel geld in omgaat en dat de IT vaak niet op orde is.

Cybercriminelen hebben steeds vaker grote transportorganisaties op de korrel”

Ook bij een ‘gewone’ hardware storing of uitval sta je als transporteur niet alleen stil, maar is de kans ook groot dat je kostbare gegevens voorgoed kwijt bent. Crasht het systeem, dan ben je aangewezen op handmatig werk en is de rest van de keten ontregeld. Iets wat je als organisatie koste wat het kost wil voorkomen, maar wat vaak pas serieus wordt genomen als het te laat is.

Beperkt budget

Er zijn ook transporteurs die wel wíllen veranderen, innoveren en groeien, maar aangewezen zijn op de beperkte budgetten die beschikbaar worden gesteld. Extra IT-personeel aannemen past niet binnen de plannen en is ook niet altijd te realiseren vanwege het grote tekort aan IT-professionals.

Milieurestricties

Bovenop het budget- en personeelsprobleem is er ook de steeds groter wordende uitdaging om als transporteur vrij te kunnen ‘bewegen’. Door de scherpe uitstootregels mogen oude vrachtwagens de binnensteden niet meer in en worden ze indirect verplicht over te gaan op milieuvriendelijke alternatieven. Rijden op waterstof en elektriciteit zijn hierin de toekomst. Het real-time ontvangen van alternatieve routes die zo min mogelijk extra tijd kosten dragen bij aan het effectief omgaan met kostbare tijd, maar zijn met de verouderde systemen niet haalbaar. Er zijn veel obstakels die het de sector alsmaar moeilijker maken. Toch kan het anders. Beter. Efficiënter. Veiliger. 

Welke slimme keuzes kun je maken?

Hoe verenig je innovatie en betere veiligheid met de beperkingen in budget en tijd? Welke slimme keuzes kun je daarin maken? Door de verschillende onderdelen van de IT-omgeving naar de cloud te verhuizen ben je in één klap verlost van alle restricties die het on-premises-systeem veroorzaakt.

Upgrades en updates worden automatisch uitgevoerd, je bent altijd gegarandeerd van de meest optimale cyberveiligheid en de werkplekken zijn overal en veilig toegankelijk, bijvoorbeeld via telefoon, tablet of laptop.
Er hoeft hierdoor géén extra personeel aangenomen te worden en  je kunt binnen het budget de IT-omgeving futureproof maken. In het geval van systeemfalen, hardwarestoringen of cyberaanvallen is uw organisatie altijd voorbereid om te blijven functioneren.

Dit artikel is gesponsord door PQR.

Lees ook: Waarom IT-security de voorwaarde is voor een betrouwbare ketensamenwerking

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.

5 facilitaire trends voor industriële organisaties

5 facilitaire trends voor industriële organisaties

Een sterke facilitaire basis is essentieel als het gaat om kostenefficiënte processen, optimale productiviteit en het waarborgen van veiligheid in de werkomgeving. "In 2023 zien we vijf belangrijke facilitaire trends in de industriële sector", zegt Mike Gubbels, klantmanager bij HEYDAY Integrated. "Van datagedreven facility management tot de verduurzaming van facilitaire diensten."

5 redenen waarom je zou moeten investeren in TMS

5 redenen waarom je zou moeten investeren in TMS

Is uw bedrijf klaar om verdere stappen te zetten binnen de digitale transformatie? Dan loont het wellicht de moeite om te kijken naar Transportation Management Software (TMS). Deze softwareoplossing helpt uw transport optimaal te beheren, maar het gaat verder dan dat. Ook andere afdelingen zullen zien dat hun processen worden geoptimaliseerd. Hoe dan? Om deze 5 redenen zou u moeten investeren in een TMS.