Na Den Haag volgen de centrumring van Rotterdam (eerste kwartaal 2023), het centrum van Utrecht (tweede helft 2023) en de centrumring van Amsterdam (tweede helft 2023). Bevoorrading door elektrische wagens zal stiller en schoner zijn, aldus de supermarktketen.
Uitbreiding elektrische vloot door partners
Albert Heijn (AH) en vervoerspartners als Cornelissen, Euser en Simon Loos breiden volgens de supermarktketen de komende periode het aantal elektrische vrachtwagens en elektrische bezorgauto’s uit. Andere logistieke partners in deze fase zijn Zandbergen, St. vd Brink, I&L Logistiek, Tielbeke en GXO.
Door een goede planning van ritten, laadmomenten en -locaties kan daarmee gezorgd worden dat in de centra van de vier grote binnensteden volledig elektrisch bevoorraad en bezorgd kan worden. AH richt zich hierbij vervroegd op de zogenoemde zero emissiezones die door Nederlandse steden vanaf 2025 worden ingevoerd om de luchtkwaliteit in die gebieden te verbeteren. Per 2030 mogen daar alleen nog volledig emissievrije bezorgauto's en vrachtwagens rijden.
Uit eerdere berichtgevingen op Logistiek.nl blijkt dat diverse bedrijven zich zorgen maken om de levertijden van elektrische trucks. Albert Heijn kan over de gestelde doelstellingen zeggen dat 'dat uiteraard ons streven is'. "En hoe wij borgen dat de wagens tijdig beschikbaar zijn: dat is ons werk", aldus AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof. "Alle stappen zetten wij samen met onze vervoerspartners, onze transporteurs. Wij hebben dezelfde visie en trekken samen op. De inzet van elektrisch transport is afhankelijk van diverse factoren zoals bijvoorbeeld de grootte van het wagenpark en energiecapaciteit. De ene partner kan wat sneller bewegen dan de ander, namelijk afhankelijk van de verschillende factoren. Maar het gaat allemaal in overleg."
Naar 270 vrachtwagens op LNG
Behalve de keuze om elektrisch in binnensteden te bevoorraden, zal vanaf eind 2022 thuisbezorging van boodschappen 100 procent elektrisch gebeuren. Daarnaast wil AH per 2024 volledig overstappen op biobrandstoffen voor al het transport. Momenteel maakt AH al gebruik van ‘zoveel mogelijk’ biobrandstoffen. Sinds 2021 heeft de supermarktketen 240 vrachtwagens die op LNG rijden. Voor het einde van 2022 moet de teller op 270 vrachtwagens staan.
Constantijn Ninck Blok, directeur Logistiek & Keten bij Albert Heijn: "De vraag naar transport groeit, mede door de populariteit van thuisbezorging. Tegelijkertijd willen we de uitstoot van CO2 zo snel mogelijk verminderen. We zien het als onze verantwoordelijkheid om hierin snel grote stappen te zetten. Dat lukt alleen door goede samenwerking en het is dan ook fantastisch dat wij dit nu doen samen met onze vervoerspartners in de vier grote binnensteden. En we zijn nog niet klaar, onze ambitie gaat verder: steeds stiller, schoner en natuurlijk gericht op gemak dus met voldoende beschikbaarheid en altijd op tijd, voor onze klanten."
Uitstootreductie in eigen bedrijfsvoering Albert Heijn
Naast de duurzamere vormen van bevoorrading en thuisbezorging zet AH in op uitstootreductie in de eigen bedrijfsvoering. Zo is in de supermarkten de CO2-uitstoot teruggedrongen met 92,3 procent ten opzichte van 2018, door begin 2021 over te stappen op 100 procent Hollandse windenergie. Ook in de kantoren en distributiecentra wordt op uitstootvermindering gestuurd. De resterende uitstoot in de eigen bedrijfsvoering wordt volgens AH gecompenseerd door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten, waarmee de eigen bedrijfsvoering klimaatneutraal is.
Leegstraten (AH) eerder pessimistisch over zero-emissie
Een halfjaar geleden trok Peter Leegstraten van AH nog de conclusie dat de zero-emissiedoelstellingen voor stedelijke distributie in 2030 niet gerealiseerd kunnen worden, omdat er te weinig capaciteit is op het energienet. "(...) We kunnen pas starten als we weten dat het elektriciteitsnet de benodigde stroom kan leveren. Voor zoveel stroom kun je nooit zelfvoorzienend zijn met zonnepanelen en windmolens. Dat kan ook niet overal op de industrieterreinen waar we zitten.” Tevens zouden er onvoldoende intelligente systemen zijn waar data samenkomt om planners te ondersteunen.