Meer elektrische vrachtwagens: uitdagingen en oplossingen

Meer elektrische vrachtwagens: uitdagingen en oplossingen

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. Een ontwikkeling die een grote impact heeft op de transportsector. Elektrische vrachtwagens lijken uitkomst te bieden, maar de transitie naar volledig elektrisch transport kent vele uitdagingen. Deze uitdagingen én de oplossingen, bespreekt Kenter in hun whitepaper.

De elektrificatie van de transportsector zal de komende jaren in een stroomversnelling terecht komen, verwacht Rob Biemans, teamleider elektrische laadoplossingen bij Kenter.

“Bedrijven in de transportsector worden geconfronteerd met wet- en regelgeving omtrent zero-emissie vervoer. Zo staat in het Klimaatakkoord beschreven dat in 2030 30% van de nieuw verkochte vrachtwagens en bussen zero-emissie moet zijn. Maar naast wet- en regelgeving is de sector zelf ook ambitieus. Steeds vaker vragen hun eindklanten om zero-emissie transport, wat ervoor zorgt dat veel transporteurs de overstap naar elektrisch vervoer willen maken.”

Uitdagingen en oplossingen

Die overstap is alleen niet zo simpel als het lijkt. Er zijn een aantal uitdagingen waar transporteurs mee te maken krijgen. Biemans: "Een paar van deze uitdagingen en de oplossingen hiervoor lichten we toe in de whitepaper Meer elektrische vrachtwagens. De uitdagingen en oplossingen."

Download de gratis whitepaper nu hier...

Dit artikel is gesponsord door Kenter.

Amanda Rasch

Overstappen naar duurzaam transport is een kwestie van timing

Zijn bedrijven bereid stappen te zetten richting verduurzaming, ondanks de obstakels die er zijn? In de transitie naar duurzaam transport lijken de kaarten wel geschud, al blijft het een gok. Te vroeg starten kent risico's, achterblijven kan schadelijk zijn.

Verkoop dieselbus verdrievoudigd door nieuwe belastingregels

Verkoop dieselbus verdrievoudigd door nieuwe belastingregels

De verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland is vorige maand verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De forse toename, met bijna 13.000 verkochte voertuigen, is het gevolg van de aanstaande invoering van bpm-heffing op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens vanaf 1 januari.

Toch geen C-rijbewijs nodig voor zware elektrische bestelbus

Toch geen C-rijbewijs nodig voor zware elektrische bestelbus

Zware elektrische bestelauto's mogen onder bepaalde voorwaarden bestuurd worden met een B-rijbewijs. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft hierover woensdag met negen brancheorganisaties afspraken gemaakt. Op dit moment geldt er een gedoogsituatie voor elektrische bedrijfsvoertuigen met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilogram.

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.