Meer elektrische vrachtwagens: uitdagingen en oplossingen

Meer elektrische vrachtwagens: uitdagingen en oplossingen

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. Een ontwikkeling die een grote impact heeft op de transportsector. Elektrische vrachtwagens lijken uitkomst te bieden, maar de transitie naar volledig elektrisch transport kent vele uitdagingen. Deze uitdagingen én de oplossingen, bespreekt Kenter in hun whitepaper.

De elektrificatie van de transportsector zal de komende jaren in een stroomversnelling terecht komen, verwacht Rob Biemans, teamleider elektrische laadoplossingen bij Kenter.

“Bedrijven in de transportsector worden geconfronteerd met wet- en regelgeving omtrent zero-emissie vervoer. Zo staat in het Klimaatakkoord beschreven dat in 2030 30% van de nieuw verkochte vrachtwagens en bussen zero-emissie moet zijn. Maar naast wet- en regelgeving is de sector zelf ook ambitieus. Steeds vaker vragen hun eindklanten om zero-emissie transport, wat ervoor zorgt dat veel transporteurs de overstap naar elektrisch vervoer willen maken.”

Uitdagingen en oplossingen

Die overstap is alleen niet zo simpel als het lijkt. Er zijn een aantal uitdagingen waar transporteurs mee te maken krijgen. Biemans: "Een paar van deze uitdagingen en de oplossingen hiervoor lichten we toe in de whitepaper Meer elektrische vrachtwagens. De uitdagingen en oplossingen."

Download de gratis whitepaper nu hier...

Dit artikel is gesponsord door Kenter.

Nederlands vrachtwagenfabrikant Ginaf failliet verklaard

Nederlands vrachtwagenfabrikant Ginaf failliet verklaard

De Nederlandse vrachtwagenfabrikant Ginaf Trucks is deze week door de rechter failliet verklaard. De exacte oorzaak van het faillissement is nog niet bekend, maar uit het meest recente jaarverslag blijkt dat het bedrijf dit jaar afstevende op een miljoenenverlies en een reorganisatie had gepland.

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.