Logistiek Café 2: Hoe onderscheid ik mij met ketensamenwerking?

Logistiek Café 2: Hoe onderscheid ik mij met ketensamenwerking?

In deze tweede aflevering van het Logistiek Café, in aanloop naar de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners, staat ketensamenwerking centraal. Een thema dat al jaren op de agenda staat in de logistiek. Hoe gaat Westerman Multimodal Logistics hiermee om? En is dat onderscheidend genoeg, in ogen van experts Dick van Damme en Willem Mulderij, panelleden van de Top 100 Logistiek Dienstverleners? Maar ook: hoe ziet ketensamenwerking eruit bij een grootmacht als Geodis?

Logistiek Café 2 begint echter met een update over de hogere transportkosten. In het najaar van 2021 gaven transportbedrijven massaal aan dat alle tellers op rood stonden. De tarieven moesten hoe dan ook omhoog. Bedrijven zijn daarbij gesteund door resultaten in het rapport ‘Kostenontwikkeling in het wegvervoer 2021-2022’ van Panteia. Redacteur Diane Essenburg heeft het net opgehaald bij Bas Koopmanschap van Nextpage en bij logistiek dienstverleners of klanten in 2022 inderdaad meer zijn gaan betalen voor hun logistiek, nog los van de enorm hoge brandstofprijzen die nu gelden.

Bekijk Logistiek Café 2

Ketensamenwerking bij Geodis

Heres Stad bespreekt het thema ketensamenwerking tijdens de tweede aflevering van het Logistiek Café met Mark van den Assem van Geodis Belenux. Ziet het bedrijf zich als ketenregisseur? Ja, is het antwoord, en het is één van de belangrijkste rollen voor een logistiek dienstverlener, aldus Van den Assem. Ook moeten logistieke bedrijven volgens hem meer 'ownership' nemen in de digitale flow.

Van den Assem gaat verder onder meer in op onderwerpen als e-commerce, het ambitieuze en duurzame nieuwe dc in Venlo, de truck die gebouwd wordt met Renault en diversiteit. "Het is bewezen dat een diverse organisatie sterker wordt."

Onderscheiden in de keten

Onder leiding van presentatrice Annemarie Brüning vertelt Bernard van Dieren, salesdirecteur bij Westerman Multimodal Logistics, over de huidige nummer-79 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Wat doet deze relatief kleine speler om zich te onderscheiden op ketenregie?

Aan tafel zitten ook Dick van Damme (lector logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam) en Willem Mulderij (oprichter van SOM4). Beiden hebben een rol in het beoordelen van de vragenlijsten voor de Top 100. Ze leggen in dit Logistiek Café uit waar zij bij die beoordeling op letten en geven Van Dieren alvast voorzichtig een inkijkje of Westerman met de huidige bedrijfsaanpak kans maakt op een hogere positie in de ranglijst. Iets waar ook andere logistiek dienstverleners hun voordeel mee kunnen doen.

Diane Essenburg

Diane Essenburg

Redacteur Logistiek.nl

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.