Van den Bosch komt met eigen innovatie- en trainingscentrum - LOGISTIEK EN INNOVATIE [1]

Van den Bosch komt met eigen innovatie- en trainingscentrum - LOGISTIEK EN INNOVATIE [1]
Michiel van Kessel in het innovatie- en trainingscentrum van Van den Bosch

Hoe breng je innovatie in bulklogistiek voor het voetlicht bij eigen mensen, relaties en scholieren? Van den Bosch openende recent een compleet nieuw innovatiecentrum annex trainingscomplex op het eigen terrein in Erp. "Het is echt een belevingswereld geworden", zegt Michiel van Kessel. Vijf vragen aan hem in dit eerste deel van een serie artikelen waarin logistiek dienstverleners hun innovatiekracht laten zien.

"Juist bij economische tegenwind moet je voorsprong zien te pakken." Dat zegt Michiel van Kessel, wereldwijd verantwoordelijk voor HR en Quality & Safety bij Van den Bosch, de nummer 65 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021. Met een klein team bouwde hij gedurende de coronacrisis een volledig nieuw trainingscomplex in een half jaar tijd. "Ik ben apetrots op wat we hebben neergezet. Het is niet alleen een academy, het is echt een belevingswereld geworden. Als je het voortouw wilt nemen in een sector waarin kwaliteitseisen zo belangrijk zijn, dan moet je ook voorop lopen in leren, ontwikkelen en innoveren."

1. Wat maakt jullie bijzonder?

“Wij focussen ons volledig op intermodaal bulktransport. Uniek aspect daaraan is de bulkcontainer, de verpakking van het product. Uniek, maar ook complex. De containers hebben sensoren en zijn daarmee een ‘smart load unit’, zoals we dat noemen. Met die sensoren meten we locatie, temperatuur van het product en ook onze klanten kunnen dat zien. We meten zelfs de kwaliteit van het spoelwater bij de reiniging van de containers.

We kunnen hier alle processen laten zien - in theorie en praktijk”

Al deze processen laten we zien in onze vernieuwde academy. Medewerkers kunnen letterlijk door alle processen heen lopen. Maar de deuren staan ook open voor scholieren, kennisinstituten en de externe vervoerspartners die voor ons rijden. We willen dit heel graag aan iedereen laten zien en ontvangen ook basisschoolklassen bijvoorbeeld. De appelsap die kinderen drinken vervoeren wij, je merkt dat dit tot de verbeelding spreekt bij kinderen.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

Bekijk de video voor een impressie van de academy

2. Wanneer is het begonnen?

“Wij hebben sinds 2007 al een soort trainingscentrum, maar we wilden meer. Dit plan zijn we opgestart in de zomer van 2020. De bouw is in minder dan een half jaar gerealiseerd.  De academy moest echt een podium voor innovatie worden en daarmee ook groter. Wat er nu staat is 500 vierkante meter. In deze hal wilden we alles tonen rond equipment en digitalisering. We hebben fietsen aangeschaft, waarmee het personeel op de fiets van het hoofdkantoor naar de academy een paar honderd meter verderop kan rijden.”

Lees verder onder dit kader

Dit concludeert de expert

Serge Claesen (Best Recruitment) als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners

  • Eigen 'jobspecifieke' training biedt medewerkers veel meer dan een algemene logistieke opleiding
  • Daarmee is Van den Bosch echt een voorbeeld voor grote logistieke spelers in Nederland
  • Geen wonder dat het bedrijf hoog scoort als werkgever, ondanks negatieve berichtgeving over Van den Bosch de afgelopen jaren
  • Zo verlagen ze de drempel voor interne opleidingen en werken ze structureel aan een hoger opleidingsniveau
  • Dat is beter dan geld stoppen in reorganisaties en het inhuren van mensen van buitenaf
  • Let op dat het geen pr showcase wordt - maak innovatiecentra toegankelijk voor eigen mensen

3. Waren er (onverwachte) uitdagingen?

“De ontwikkelingen in onze business gaan erg snel, we moesten in korte tijd iets nieuws neer gaan zetten.  We zijn eigenwijs genoeg om juist in coronatijd door te pakken, vandaar dat we voor de zomer begonnen zijn met de bouw, middenin coronatijd. Dat was best een uitdaging. Onze facility manager heeft met eigen mensen zelf de bouw begeleid.

Aansluiten bij de nieuwe strategie - 'The Supply Changer in Bulk'”

De nieuwe academy is een soort theater worden waar je op verschillende ‘eilanden’ een proces kunt volgen. We zijn daarbij geholpen door een communicatiebureau, dat samen met ons de nieuwe strategie ‘The Supply Changer in Bulk’ heeft uitgewerkt. Dat doen we sinds oktober 2020. Daarom wilden we niet wachten met de nieuwe academy.”

4. Welke resultaten zijn er inmiddels?

“We horen terug, dat het centrum de verwachtingen overtreft. Dit is echt doen en beleven, iets wat je niet uit een boekje kunt doen. Soms is het voor een planner best lastig om uit te leggen wat er allemaal mis kan gaan tijdens het transport. Dat kan hij nu veel beter laten zien. Ook nieuwe chauffeurs leren hier alles over het vak bulklogistiek, want dat is echt een specialisme. Natuurlijk hopen we jongeren enthousiast te maken voor het vak door scholen en kennisinstituten uit te nodigen. Ons kantoorpersoneel bestaat voornamelijk uit jonge medewerkers. Zij vinden leren en ontwikkelen belangrijk. Als bedrijf moeten we medewerkers meer ICT inzicht in bulklogistiek meegeven, want we verzamelen steeds meer data.”

Jonge mensen vinden leren en verder ontwikkelen erg belangrijk - dat is wat ze van ons vragen”

5. Waarom moeten anderen dit ook gaan doen?

“Zelf geloof ik heel sterk in het leren en ontwikkelen van medewerkers. Juist in economisch mindere tijden moet je investeringen doen om voorop te blijven lopen. Mijn tip is: doe het samen. Samen met medewerkers, partners, klanten en scholen ontstaat er zo verbinding.”

In juni wordt de nieuwe Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 bekend gemaakt, mis het niet.

Annemiek Jorritsma

Annemiek Jorritsma

Redacteur Logistiek.nl met focus op de deelgebieden Logistieke Dienstverlening en Supply Chain

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

Familiebedrijven met een eeuwlange erfenis

In een wereld waar technologie en globalisering de spelregels van de logistieke sector continu herschrijven, zijn er Nederlandse familiebedrijven die al meer dan een eeuw de tand des tijds doorstaan. Deze bedrijven zijn niet alleen getuigen geweest van talloze industriële revoluties, economische crises en technologische doorbraken, maar hebben zelf ook een rol gespeeld in de ontwikkeling en evolutie van de moderne logistiek.

Fotografie: www.kayjansen.com

Sectormonitor: positieve blik na lastig 2023

Hoewel de cijfers in de meest recente sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) er nauwelijks aanleiding toe geven, zien veel ondernemers in de transport en logistiek het glas 'halfvol'. 57 bedrijven gingen failliet in de eerste drie maanden van 2024, tegen 32 in het eerste kwartaal van 2023. Ondernemers zijn positief in hun verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2024.

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Unieke inzamelingsactie bij PLMA-Beurs

Duurzaamheid en verbinding. Begrippen waar we niet meer omheen kunnen anno 2024. Als dat ook nog gepaard gaat met armoedebestrijding, ontstaat er een bijzondere dynamiek. Op 29 mei 2024 brengt Zending over Grenzen deze begrippen samen tot een verrijkende actie voor mensen in armoede.

Volvo Trucks heeft vorige maand een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.

DFDS bestelt nog eens honderd elektrische trucks bij Volvo

Volvo Trucks heeft een bestelling voor honderd elektrische trucks ontvangen van DFDS. Hiermee verdubbelt het aantal elektrische Volvo-trucks in het wagenpark van de logistieke dienstverlener naar 225 trucks. Daarmee is DFDS een van de koplopers wat betreft elektrificatie van vrachtwagens in Europa.