"Juist bij economische tegenwind moet je voorsprong zien te pakken." Dat zegt Michiel van Kessel, wereldwijd verantwoordelijk voor HR en Quality & Safety bij Van den Bosch, de nummer 65 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021. Met een klein team bouwde hij gedurende de coronacrisis een volledig nieuw trainingscomplex in een half jaar tijd. "Ik ben apetrots op wat we hebben neergezet. Het is niet alleen een academy, het is echt een belevingswereld geworden. Als je het voortouw wilt nemen in een sector waarin kwaliteitseisen zo belangrijk zijn, dan moet je ook voorop lopen in leren, ontwikkelen en innoveren."
1. Wat maakt jullie bijzonder?
“Wij focussen ons volledig op intermodaal bulktransport. Uniek aspect daaraan is de bulkcontainer, de verpakking van het product. Uniek, maar ook complex. De containers hebben sensoren en zijn daarmee een ‘smart load unit’, zoals we dat noemen. Met die sensoren meten we locatie, temperatuur van het product en ook onze klanten kunnen dat zien. We meten zelfs de kwaliteit van het spoelwater bij de reiniging van de containers.
Al deze processen laten we zien in onze vernieuwde academy. Medewerkers kunnen letterlijk door alle processen heen lopen. Maar de deuren staan ook open voor scholieren, kennisinstituten en de externe vervoerspartners die voor ons rijden. We willen dit heel graag aan iedereen laten zien en ontvangen ook basisschoolklassen bijvoorbeeld. De appelsap die kinderen drinken vervoeren wij, je merkt dat dit tot de verbeelding spreekt bij kinderen.”
LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op
Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.
Meer artikelen in deze serie >>>
Bekijk de video voor een impressie van de academy
2. Wanneer is het begonnen?
“Wij hebben sinds 2007 al een soort trainingscentrum, maar we wilden meer. Dit plan zijn we opgestart in de zomer van 2020. De bouw is in minder dan een half jaar gerealiseerd. De academy moest echt een podium voor innovatie worden en daarmee ook groter. Wat er nu staat is 500 vierkante meter. In deze hal wilden we alles tonen rond equipment en digitalisering. We hebben fietsen aangeschaft, waarmee het personeel op de fiets van het hoofdkantoor naar de academy een paar honderd meter verderop kan rijden.”
Lees verder onder dit kader
Dit concludeert de expert
Serge Claesen (Best Recruitment) als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners
- Eigen 'jobspecifieke' training biedt medewerkers veel meer dan een algemene logistieke opleiding
- Daarmee is Van den Bosch echt een voorbeeld voor grote logistieke spelers in Nederland
- Geen wonder dat het bedrijf hoog scoort als werkgever, ondanks negatieve berichtgeving over Van den Bosch de afgelopen jaren
- Zo verlagen ze de drempel voor interne opleidingen en werken ze structureel aan een hoger opleidingsniveau
- Dat is beter dan geld stoppen in reorganisaties en het inhuren van mensen van buitenaf
- Let op dat het geen pr showcase wordt - maak innovatiecentra toegankelijk voor eigen mensen
3. Waren er (onverwachte) uitdagingen?
“De ontwikkelingen in onze business gaan erg snel, we moesten in korte tijd iets nieuws neer gaan zetten. We zijn eigenwijs genoeg om juist in coronatijd door te pakken, vandaar dat we voor de zomer begonnen zijn met de bouw, middenin coronatijd. Dat was best een uitdaging. Onze facility manager heeft met eigen mensen zelf de bouw begeleid.
De nieuwe academy is een soort theater worden waar je op verschillende ‘eilanden’ een proces kunt volgen. We zijn daarbij geholpen door een communicatiebureau, dat samen met ons de nieuwe strategie ‘The Supply Changer in Bulk’ heeft uitgewerkt. Dat doen we sinds oktober 2020. Daarom wilden we niet wachten met de nieuwe academy.”
4. Welke resultaten zijn er inmiddels?
“We horen terug, dat het centrum de verwachtingen overtreft. Dit is echt doen en beleven, iets wat je niet uit een boekje kunt doen. Soms is het voor een planner best lastig om uit te leggen wat er allemaal mis kan gaan tijdens het transport. Dat kan hij nu veel beter laten zien. Ook nieuwe chauffeurs leren hier alles over het vak bulklogistiek, want dat is echt een specialisme. Natuurlijk hopen we jongeren enthousiast te maken voor het vak door scholen en kennisinstituten uit te nodigen. Ons kantoorpersoneel bestaat voornamelijk uit jonge medewerkers. Zij vinden leren en ontwikkelen belangrijk. Als bedrijf moeten we medewerkers meer ICT inzicht in bulklogistiek meegeven, want we verzamelen steeds meer data.”
5. Waarom moeten anderen dit ook gaan doen?
“Zelf geloof ik heel sterk in het leren en ontwikkelen van medewerkers. Juist in economisch mindere tijden moet je investeringen doen om voorop te blijven lopen. Mijn tip is: doe het samen. Samen met medewerkers, partners, klanten en scholen ontstaat er zo verbinding.”
In juni wordt de nieuwe Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 bekend gemaakt, mis het niet.