De logistieke impact van robotarmen bij bol.com

De logistieke impact van robotarmen bij bol.com
Niels van Veen houdt hij zich bezig met innovatietrajecten in het hele logistieke proces van bol.com.

De robotisering in de logistieke wereld gaat onverminderd door. De noodzaak van deze stap is er zeker, als we luisteren naar Niels van Veen. Als lead business analist bij bol.com houdt hij zich bezig met innovatietrajecten in het hele proces. "Dit gaat van het orderpicken van de producten tot het verzendklaar maken."

Niels vertelt over zijn dagelijkse werk: “Ik werk in een multidisciplinair team met business analisten, data-scientists en IT-ers. We kijken ieder vanuit ons eigen expertise naar de logistieke uitdagingen. Dat doen we niet alleen op kantoor in Utrecht. We zijn eveneens te vinden in onze warehouses in Nieuwegein en Waalwijk. Samen met collega’s van Operatie en onze logistieke partners reviewen en verbeteren we onze ideeën: van experimenteren met robotarmen tot het optimaliseren van looproutes. Ter plekke zie je dan je collega’s van Ingram Micro ineens linksaf een gang in gaan in plaats van rechts. Ik kan ideeën dus echt in de praktijk valideren.”

Nuance van de robotarm

“In de logistieke wereld krijgen we steeds meer te maken met robotisering. Omdat wij in Nederland één van de grootste distributiepartijen met een gevarieerd assortiment zijn, experimenteren we zelf met de mogelijkheden van een robotarm. Zo’n arm werkt samen met onze collega’s en automatische verpakkingsmachines om artikelen te verpakken en verzendklaar te maken. De robotarm kan snel en efficiënt de bestelde artikelen klaarzetten voor de verpakkingsmachine. Die snijdt vervolgens een verpakking op maat en vouwt deze om het product heen, waarbij nagenoeg geen lucht in de verpakking zit.”

Zie ook expertartikel
Mens en robot in magazijn: dit zijn de gevolgen voor de mens

“Deze pilot doen we met onze partner Smart Robotics uit Best. Zij kijken mee en passen de arm in een paar uur aan als het nodig is of als we een extra experiment willen doen, dat gaat echt razendsnel. We beslissen binnenkort hoe we de robotarm in onze piekperiode rondom de feestdagen gaan inzetten. Dat doen we enerzijds op basis van informatie die we uit de robotarm krijgen en anderzijds van onze collega’s die samen met de robotarm de artikelen verpakken. Zij zien waardevolle verbeterpunten die je niet direct uit data kunt halen.”

“Met ons diverse assortiment moet zo’n robotarm héél goed weten wat voor producten er langs komen en hoe hij deze op moet pakken met zijn vier zuignappen. Een zachte teddybeer behandel je anders dan een roman of een schoenendoos. Die nuance en het leerproces áchter zo’n logistieke innovatie, daar word ik enthousiast van.”

Experimenteren op 1200 m2

“Ik vind niets leuker dan met een team experimenten bedenken en uitvoeren. We krijgen de verantwoordelijkheid om een probleem op allerlei manieren aan te vliegen en op te lossen. Dat doen we met kleine experimenten. Ik moet zeggen dat ‘klein’ voor bol.com-begrippen nog altijd betekent dat we werken met duizenden artikelen of een flink deel van ons warehouse.”

“Die manier van denken is heel belangrijk binnen bol.com, er is ruimte om te experimenteren en om zelfstandig pilots uit te rollen. Als je zorgt dat je alles goed meet, in de gaten houdt en je betrekt de juiste collega’s en afdelingen, dan heb je zoveel vrijheid en zijn de mogelijkheden eindeloos.”

Ik kan niet wachten om onze robotics-pilots verder uit te breiden”

“Ik kan niet wachten om onze robotics-pilots verder uit te breiden, waarbij we verder gaan dan de juiste artikelen klaarzetten voor de verpakkingsmachine. Met onze internationale partners worden we uitgedaagd om te zien hoe we robots nóg slimmer in kunnen zetten in onze warehouses, vanaf het moment dat onze partners hun producten leveren in onze warehouses tot het moment dat wij ze versturen naar onze klanten.”

“Weet je, het verschil zit echt in de samenwerking met andere teams. Waar vind je als logistiek professional nu de mogelijkheid om met zoveel data te kunnen werken? Of met een club IT-specialisten die in onze eigen systemen direct aanpassingen kunnen doen voor jouw experiment? Je kunt met alle collega’s een compleet proces verbeteren waar uiteindelijk de bol.com-klant weer gelukkiger van wordt. Dat maakt het werk zoveel leuker.”

Samen werken, samen sporten

“We zijn met bol.com enorm snel gegroeid. Toen ik begon in 2013 waren er zo’n 400 mensen, nu in 2020 heb ik bijna 2500 collega’s. Je krijgt alle vrijheid en verantwoordelijkheid om je doelen te bereiken. Je mag best falen, als je er maar weer snel van leert.”

Zie ook
DSV ontwikkelt eigen zelfrijdende pickrobot

“Je kunt eigen experimenten doen in onze warehouses, je kunt optimalisaties doorvoeren, je hebt het echt allemaal in eigen handen. Dat vind ik tof – en ik ben de spin in het web. De ene dag zie ik voor het eerst van mijn leven een robotarm en kan ik er met een frisse blik vragen over stellen, de volgende dag rij ik met een IT-collega naar het warehouse in Waalwijk om met de collega’s daar te bedenken hoe we een proces kunnen verbeteren. ”

“Daarnaast nemen we de nodige tijd om met elkaar te ontspannen. Borrels, inspiratiedagen met internationale sprekers, samen sporten. Van hockey en zaalvoetbal, tot collega’s die bordspellen met elkaar spelen of gaan hardlopen. Nu we allemaal veel thuiswerken vinden we elkaar online via onze tools zoals Workplace, waarmee je iedereen in de organisatie kunt vinden en benaderen.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

Met name op woensdag was het druk in Jaarbeurs Utrecht. Diverse standhouders zeggen dat niet alleen het hoge aantal bezoekers op die dag opviel, maar dat ook de kwaliteit van de gesprekken enorm goed was.

Rene de Koster

Logistica Award haakt aan bij robotisering en toepassing AI

Veel inzendingen voor de Logistica Award hebben dit jaar een link met robots en AI. Niet verwonderlijk, gezien de vele innovaties die op magazijngebied de overhand hebben. Toch blijft juryvoorzitter René de Koster redelijk sceptisch over de impact van met name AI in warehousing. "Al zie ik nu wel een paar interessante voorbeelden voorbij komen."

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.

Robots van Geek+ verhogen capaciteit en werkplezier in Kruidvats e-fc

Robots van Geek+ verhogen capaciteit en werkplezier in Kruidvats e-fc

In het e-fulfilmentcenter van Kruidvat en Trekpleister (AS Watson) in Ede zijn sinds kort 93 robots operationeel van Geek+. De robots brengen kasten met producten naar de medewerkers voor inruimen en orderpicken. Dit bespaart niet alleen tijd, maar verhoogt ook het werkplezier.