De logistieke impact van robotarmen bij bol.com

De logistieke impact van robotarmen bij bol.com
Niels van Veen houdt hij zich bezig met innovatietrajecten in het hele logistieke proces van bol.com.

De robotisering in de logistieke wereld gaat onverminderd door. De noodzaak van deze stap is er zeker, als we luisteren naar Niels van Veen. Als lead business analist bij bol.com houdt hij zich bezig met innovatietrajecten in het hele proces. "Dit gaat van het orderpicken van de producten tot het verzendklaar maken."

Niels vertelt over zijn dagelijkse werk: “Ik werk in een multidisciplinair team met business analisten, data-scientists en IT-ers. We kijken ieder vanuit ons eigen expertise naar de logistieke uitdagingen. Dat doen we niet alleen op kantoor in Utrecht. We zijn eveneens te vinden in onze warehouses in Nieuwegein en Waalwijk. Samen met collega’s van Operatie en onze logistieke partners reviewen en verbeteren we onze ideeën: van experimenteren met robotarmen tot het optimaliseren van looproutes. Ter plekke zie je dan je collega’s van Ingram Micro ineens linksaf een gang in gaan in plaats van rechts. Ik kan ideeën dus echt in de praktijk valideren.”

Nuance van de robotarm

“In de logistieke wereld krijgen we steeds meer te maken met robotisering. Omdat wij in Nederland één van de grootste distributiepartijen met een gevarieerd assortiment zijn, experimenteren we zelf met de mogelijkheden van een robotarm. Zo’n arm werkt samen met onze collega’s en automatische verpakkingsmachines om artikelen te verpakken en verzendklaar te maken. De robotarm kan snel en efficiënt de bestelde artikelen klaarzetten voor de verpakkingsmachine. Die snijdt vervolgens een verpakking op maat en vouwt deze om het product heen, waarbij nagenoeg geen lucht in de verpakking zit.”

Zie ook expertartikel
Mens en robot in magazijn: dit zijn de gevolgen voor de mens

“Deze pilot doen we met onze partner Smart Robotics uit Best. Zij kijken mee en passen de arm in een paar uur aan als het nodig is of als we een extra experiment willen doen, dat gaat echt razendsnel. We beslissen binnenkort hoe we de robotarm in onze piekperiode rondom de feestdagen gaan inzetten. Dat doen we enerzijds op basis van informatie die we uit de robotarm krijgen en anderzijds van onze collega’s die samen met de robotarm de artikelen verpakken. Zij zien waardevolle verbeterpunten die je niet direct uit data kunt halen.”

“Met ons diverse assortiment moet zo’n robotarm héél goed weten wat voor producten er langs komen en hoe hij deze op moet pakken met zijn vier zuignappen. Een zachte teddybeer behandel je anders dan een roman of een schoenendoos. Die nuance en het leerproces áchter zo’n logistieke innovatie, daar word ik enthousiast van.”

Experimenteren op 1200 m2

“Ik vind niets leuker dan met een team experimenten bedenken en uitvoeren. We krijgen de verantwoordelijkheid om een probleem op allerlei manieren aan te vliegen en op te lossen. Dat doen we met kleine experimenten. Ik moet zeggen dat ‘klein’ voor bol.com-begrippen nog altijd betekent dat we werken met duizenden artikelen of een flink deel van ons warehouse.”

“Die manier van denken is heel belangrijk binnen bol.com, er is ruimte om te experimenteren en om zelfstandig pilots uit te rollen. Als je zorgt dat je alles goed meet, in de gaten houdt en je betrekt de juiste collega’s en afdelingen, dan heb je zoveel vrijheid en zijn de mogelijkheden eindeloos.”

Ik kan niet wachten om onze robotics-pilots verder uit te breiden”

“Ik kan niet wachten om onze robotics-pilots verder uit te breiden, waarbij we verder gaan dan de juiste artikelen klaarzetten voor de verpakkingsmachine. Met onze internationale partners worden we uitgedaagd om te zien hoe we robots nóg slimmer in kunnen zetten in onze warehouses, vanaf het moment dat onze partners hun producten leveren in onze warehouses tot het moment dat wij ze versturen naar onze klanten.”

“Weet je, het verschil zit echt in de samenwerking met andere teams. Waar vind je als logistiek professional nu de mogelijkheid om met zoveel data te kunnen werken? Of met een club IT-specialisten die in onze eigen systemen direct aanpassingen kunnen doen voor jouw experiment? Je kunt met alle collega’s een compleet proces verbeteren waar uiteindelijk de bol.com-klant weer gelukkiger van wordt. Dat maakt het werk zoveel leuker.”

Samen werken, samen sporten

“We zijn met bol.com enorm snel gegroeid. Toen ik begon in 2013 waren er zo’n 400 mensen, nu in 2020 heb ik bijna 2500 collega’s. Je krijgt alle vrijheid en verantwoordelijkheid om je doelen te bereiken. Je mag best falen, als je er maar weer snel van leert.”

Zie ook
DSV ontwikkelt eigen zelfrijdende pickrobot

“Je kunt eigen experimenten doen in onze warehouses, je kunt optimalisaties doorvoeren, je hebt het echt allemaal in eigen handen. Dat vind ik tof – en ik ben de spin in het web. De ene dag zie ik voor het eerst van mijn leven een robotarm en kan ik er met een frisse blik vragen over stellen, de volgende dag rij ik met een IT-collega naar het warehouse in Waalwijk om met de collega’s daar te bedenken hoe we een proces kunnen verbeteren. ”

“Daarnaast nemen we de nodige tijd om met elkaar te ontspannen. Borrels, inspiratiedagen met internationale sprekers, samen sporten. Van hockey en zaalvoetbal, tot collega’s die bordspellen met elkaar spelen of gaan hardlopen. Nu we allemaal veel thuiswerken vinden we elkaar online via onze tools zoals Workplace, waarmee je iedereen in de organisatie kunt vinden en benaderen.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com

Brenda van der Meer en Niels van Veen sturen twee innovatieteams aan binnen het logistiek domein van bol.com.

Productmanagers Brenda en Niels (bol.com): 'Onze logistieke puzzel is...

Brenda van der Meer en Niels van Veen sturen twee innovatieteams aan binnen het logistiek domein van bol.com. Hun teams zijn onderdeel van Warehouse Innovations, in totaal 4 teams, die zich richten op innovaties binnen de bol.com warehouses. Ze vertellen met welke uitdagingen hun teams te maken hebben en hoe de samenwerking tussen hun teams en 50.000 partners verloopt.

Hans Franck: "Er ligt op het vlak van service een mooie uitdaging die we samen met onze partners willen oppakken."

Hans Franck (bol.com): 'Onze impact is groter dan ik had kunnen...

Met elk nieuw fulfilmentcenter neemt de mechanisatiegraad van bol.com toe. Hans Franck is als manager mechanics verantwoordelijk voor beheer en onderhoud. Samen met zijn team is hij bezig om daarin structuur aan te brengen. Tegelijkertijd houdt hij een scherp oog voor innovatie, wat noodzakelijk is om onderscheidend te blijven. "Falen mag binnen bol.com. Dat is cruciaal, want zonder te mogen falen kunnen we niet innovatief zijn."

Robert Hillen, Bol.com

Robots in de praktijk - shuttle systemen bij Bol.com (video)

Sinds Bol.com zelf aan de slag ging met fulfilment - nog maar acht jaar geleden - gingen al vrij snel de gedachten naar automatisering. Maar het duurde even voordat de online gigant wist wat het precies moest zijn. Robert Hillen wijst op de ontwikkeling van de shuttle voor toepassing op deze schaal. Maar ook andere technieken zijn veelbelovend al blijven mensen de boel draaiend houden.

Frank de Bruin: "Als je de vrijheid krijgt om iets op te pakken, zet je vaak een stap extra."

Frank de Bruin (lead business analyst bol.com): 'Dit retourproces is...

Elke dag verkoopt bol.com tienduizenden tot honderduizend artikelen, waarvan enkele procenten retour komen. Voor de afhandeling daarvan werkt bol.com hard aan een volledig nieuw retourenproces. Frank de Bruin is met zijn team verantwoordelijk voor de optimalisatie daarvan. Enkele wapenfeiten: een nieuw mechanisatiesysteem en een applicatie die medewerkers ondersteunt bij het beoordelen van retouren. "Ik voel me veel meer betrokken dan ik ooit geweest ben in mijn tijd als consultant."