Samen met zijn team zorgt Hans Franck ervoor dat alle rollenbanen, inpakmachines, sorteersystemen en andere machines optimaal functioneren. Zijn werk begint zodra een nieuw warehouse is opgeleverd en stabiel draait. Dan neemt hij de verantwoordelijkheid over van zijn collega die de implementatie heeft geleid. “Op dit moment beheren wij de mechanisatie in drie warehouses, maar dat worden er de komende tijd meer”, zegt Franck.
Hij wijst op het nieuwe retourencentrum, dat begin 2022 aan zijn portfolio wordt toegevoegd. Daarna verschuift het vizier naar de uitbreiding van het fulfilmentcenter, dat een nog hogere mechanisatiegraad krijgt dan het bestaande gedeelte. “Begin 2022 wordt het eerste deel daarvan opgeleverd. Twee jaar daarna moet de hele uitbreiding van het fulfilmentcenter in gebruik zijn.”
Onder een vergrootglas
Het team van Franck richt zich op twee belangrijke verantwoordelijkheden. De eerste is het beheer en onderhoud, dat hoofdzakelijk is uitbesteed aan de leveranciers van de machines. Het team ziet toe op naleving van de gemaakte afspraken en monitort de prestaties van de leveranciers. “Als een machine langer dan een half uur stilstaat, krijgt een groot deel van de organisatie tot op het hoogste niveau een notificatie. Daardoor ligt ons werk onder een vergrootglas. Dat is spannend, maar vooral ook leuk. Ik doe graag werk dat impact heeft”, vertelt Franck.
De tweede verantwoordelijkheid heeft alles te maken met innovatie. Om onderscheidend te blijven investeert bol.com voortdurend in vernieuwing van systemen en processen, ook die van de bestaande warehouses. “We hebben nu een nieuwe inpakmachine die meerdere artikelen tegelijk in één doos op maat kan verpakken. Wereldwijd is het de eerste machine die geschikt is voor zo’n divers assortiment als dat van bol.com – met 38 miljoen artikelen en haast net zoveel verschillende artikelformaten. Daarmee kunnen we nog kleinere pakketten maken, wat nodig is om in 2025 CO2-neutraal te kunnen opereren. Maar die machine moet wel ingekocht, geïnstalleerd en ingeregeld worden. Omdat het vaak om compleet nieuwe machines gaat, kost het veel tijd om de prestaties op het gewenste niveau te krijgen.”
Voorspellend onderhoud
Beide taken zijn Franck op het lijf geschreven. Als consultant in asset management heeft hij gezien hoe bedrijven als Shell en Tata Steel omgaan met het beheer en onderhoud van complexe, bedrijfskritische installaties. Die kennis en ervaring komt goed van pas nu hij bezig is om asset management binnen bol.com op poten te zetten. Daarnaast kan Franck nu ook zijn passie voor innovatie inbrengen. Die is ontstaan tijdens zijn studie Innovation Science aan TU Eindhoven.
Zijn kennis van asset management en passie voor innovatie komen samen als het gaat om conditiegestuurd en voorspellend onderhoud. Om storingen te voorkomen worden slijtdelen nu nog vaak op vaste momenten vervangen. Maar vaak is het efficiënter om het vervangingsmoment met behulp van Artificial Intelligence te voorspellen op basis van de beschikbare data. “Dat is helemaal mijn ding. Ik heb in het verleden gewerkt aan software voor voorspellend onderhoud. Nu heb ik mijn eigen rollenbanen met honderden identieke modules en kan ik onderzoeken of het echt werkt.”
Miljoenenbedrag
Asset management is voor bol.com een relatief nieuwe discipline, die de komende jaren alleen maar belangrijker zal worden. Bol.com investeert immers een miljoenenbedrag in mechanisatie van fulfilmentcenters. Tijdens de lange levensduur van die mechanisatie zal het bedrijf nog eens het dubbele daarvan uitgeven aan vervanging van allerlei onderdelen. “Je kunt je daardoor laten verrassen of daarop anticiperen en zowel de investeringen als de risico’s spreiden. Met één warehouse is dat laatste goed te doen, maar met vijf of zes warehouses wordt het al een stuk lastiger.”
Sinds Franck een jaar geleden deze functie innam, heeft hij gemerkt dat asset management in de logistiek minder ver is ontwikkeld dan in andere sectoren. In vergelijking met organisaties als Shell en Rijkswaterstaat heeft bol.com nog veel te winnen. “Er ligt op het vlak van service een mooie uitdaging die we samen met onze partners willen oppakken. Voor veel partners is de servicepropositie immers relatief nieuw. Wij hebben daarom een framework opgezet, dat we gebruiken als basis voor gesprekken. Wat kunnen zij wel en niet? Wat verwachten wij van een partner? Wij helpen partners graag om stappen vooruit te zetten. Als kritisch meedenkende klant willen we graag sparren, dingen uitproberen en misschien ook wel middelen ter beschikking stellen.”
Prestaties verbeteren
Een belangrijke stap is het meten van de overall equipment effectiveness (OEE), een maat voor de prestaties van machines. Daarvoor heeft bol.com de hulp nodig van partners, aangezien veel data diep is weggestopt in systemen. Inzicht in de OEE helpt om prestaties te verbeteren. “Stel dat een verpakkingsmachine is berekend op een capaciteit van 1000 pakketten per uur, maar dat we in de praktijk slechts 600 per uur halen. De oorzaak hoeft niet alleen technisch van aard te zijn, maar kan ook liggen in de bediening van het systeem. Bijvoorbeeld in de wijze waarop medewerkers karton invoeren. De kunst is om oorzaken te achterhalen, oplossingen uit te proberen en die vervolgens door te voeren.”
Zoals Franck al aangaf, ligt het werk van zijn team onder een vergrootglas. Zolang de mechanisatie plat ligt, gaan er geen pakketten naar klanten. “We hebben het afgelopen jaar een paar flinke incidenten meegemaakt, maar binnen bol.com wordt nooit iemand boos. Natuurlijk vragen collega’s wat er aan de hand is, maar daarna stellen ze altijd de vraag hoe ze kunnen helpen. Dat is tekenend voor de cultuur waarin falen mag. Dat is cruciaal, want zonder een dergelijke cultuur kunnen we niet innovatief zijn. Veel verstoringen ontstaan juist door innovaties.”
Vrijheid en autonomie
Een jaar na zijn aanstelling durft Franck te stellen dat zijn oorspronkelijke verwachtingen zijn overtroffen. Hij zocht een functie waarin hij impact kan maken en de kans krijgt om te ondernemen. “Bij bol.com ervaar ik met mijn team veel vrijheid en autonomie. Wij zijn gestart met een leeg canvas dat we samen met onze partners naar eigen inzicht kunnen inkleuren. We krijgen de kans om te experimenteren en innoveren. De impact daarvan op de organisatie en onze klanten is groter dan ik had verwacht.”
Dit artikel is gesponsord door bol.com / Werken bij bol.com.
Lees ook in deze serie: