Nieuw distributiecentrum bol.com is pionierswerk

Nieuw distributiecentrum bol.com is pionierswerk

Een team van bijna 300 mensen is elke dag bezig om in Waalwijk een splinternieuw geautomatiseerd distributiecentrum te bouwen. Als bol.com in december 2021 nieuwe verkooprecords vestigt, kan deze orderpickmachine enorme hoeveelheden per uur verwerken. Rick Kromwijk is projectleider van dit unieke logistieke project. "Iedereen krijgt hier volop vrijheid om antwoorden te zoeken op nieuwe vraagstukken."

Het nieuwe distributiecentrum van bol.com kent zijn gelijke niet binnen Europa. In het najaar van 2021 flitsen hier vele honderden shuttles door de stellingen om de één miljoen bakken met voorraadartikelen op het juiste moment naar de juiste orderpicker te brengen. Al die shuttles stellen bol.com in staat om straks enorme hoeveelheden pakketten verzendklaar te maken. Maar het is niet alleen de omvang die dit distributiecentrum zo bijzonder maakt. Ook de complexiteit is ongeëvenaard. “Denk aan het enorme assortiment dat we aanbieden. In die bakken liggen straks uiterst breekbare artikelen van een paar centimeter, maar ook producten die tien kilo wegen. Alle leveranciers van mechanisatiesystemen worstelen met die diversiteit”, vertelt projectleider Rick Kromwijk.

Ambitieuze groeistrategie

Het tweede distributiecentrum – met een oppervlakte inclusief verdiepingsvloeren van 100.000 vierkante meter – verrijst pal naast het eerste dat nog maar twee jaar geleden is geopend. De nieuwbouw is een uitvloeisel van de ambitieuze groeistrategie van bol.com. De markt voor online retail groeit elk jaar met dubbele cijfers en de webwinkel lift daarop mee.

“Wij willen echter niet alleen onze eigen artikelen verkopen, maar ook een platform zijn waarop andere retailers hun spullen kunnen aanbieden. Daaronder bevinden zich veel kleine webshops die moeite hebben om hun logistiek efficiënt en snel te organiseren. Aan deze groep willen wij onderdak bieden in het nieuwe distributiecentrum”, verklaart Kromwijk.

Gaaf hoe alle puzzelstukjes steeds weer in elkaar vallen”

Dit platformmodel van bol.com is nog een reden waarom het nieuwe distributiecentrum zo complex is. Er zijn misschien meer distributiecentra met dezelfde fijnmazigheid in de uitgaande stroom pakketten. Maar bol.com kent die fijnmazigheid ook in de ingaande goederenstroom.

“We hebben een enorme diversiteit aan leveranciers. Er zijn diverse grote organisaties die volle vrachtauto’s vol goederen sturen, maar ook kleine bedrijven die heel anders werken. Op beide partijen moeten we kunnen inspelen. Daarvoor hebben we een proces nodig dat flexibel genoeg, maar toch robuust is.”

Daadwerkelijk invloed

Als algemeen projectleider maakt Kromwijk de nieuwbouw van begin tot eind mee. Zijn hart gloeit als hij vanaf de A59 het immense blauwe gebouw ziet ontstaan. “Hoe vaak krijg je nu de kans om zo intensief bij een uniek project als dit betrokken te zijn? En daar dan ook daadwerkelijk invloed op te hebben?”

Hij benadrukt dat dit project een flink staaltje teamwerk is. “Als ik alle programmeurs, engineers en bouwspecialisten van onze partners meetel, kom ik op circa 250 tot 300 mensen die bijna volcontinu met dit project bezig. Dan heb ik het nog niet eens over de bouwvakkers en het installatiepersoneel.”

Iedereen binnen dit enorme team heeft zijn eigen rol plus zijn eigen inbreng waaraan veel waarde wordt gehecht. “We hanteren hier binnen bol.com geen traditionele, hiërarchische projectstructuur. We hebben verschillende multidisciplinaire subteams die elk verantwoordelijk zijn voor hun eigen roadmap. Elk teamlid kan een idee voorstellen en krijgt de kans dat verder uit te dragen. Als een subteam ideeën heeft voor een aanpassing in het concept, bespreken we dat in het wekelijks overleg met de andere subteams. Alle beslissingen worden vervolgens gezamenlijkheid genomen op basis van de voorgestelde ideeën en de feedback daarop.”

Pionierswerk

Deze aanpak is kenmerkend voor de cultuur binnen bol.com, maar ook een voorwaarde voor het succes van de webwinkel. “Dit project is pionierswerk. Juist omdat dit distributiecentrum zo uniek is, komen we veel vraagstukken tegen waarop nog geen antwoord bestaat. Dan is het mooi om te zien hoe een team met verschillende specialisten bij elkaar komt, ideeën genereert, mogelijkheden verkent en risico’s inventariseert. Antwoorden vinden, lukt alleen als iedereen binnen dat team de vrijheid krijgt om ergens in te duiken en iets uit te diepen. Die vrijheid krijgen we binnen bol.com.”

bol.com Rick Kromwijk
"We hebben een team van data-analisten dat voortdurend op zoek is naar terugkerende patronen in onze orders."

Die vraagstukken gaan over veel meer dan alleen de inrichting van het distributiecentrum en de bijbehorende logistieke processen en systemen. Welke artikelen komen straks in het nieuwe en welke in het bestaande, meer handmatig ingerichte distributiecentrum op voorraad te liggen? En hoe kunnen die twee stromen worden samengevoegd om te voorkomen dat klanten straks twee pakketjes ontvangen?

“We hebben onder meer een team van data-analisten dat voortdurend op zoek is naar ritmes en terugkerende patronen in onze orders. Artikelen die vaak samen in een order voorkomen, leggen we dichtbij elkaar om zo efficiënt mogelijk te kunnen orderpicken. Dat leidt soms tot onverwachte, opmerkelijke combinaties van artikelen”, weet Kromwijk.

Efficiënter, sneller en beter

Een extra uitdaging levert de dynamiek in het ontwerp van de systemen en processen. Als eind dit jaar de installatie en integratie van alle mechanische systemen van start gaat, volgt een lange periode van inregelen en testen. Tot het moment dat de geautomatiseerde orderpickmachine in het najaar van 2021 klaar is.

“We opereren echter in een uiterst volatiele markt. De ontwikkelingen staan niet stil. Dat bol.com zo groot is geworden, danken we mede aan de cultuur van continue verbetering. Wij zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om nog efficiënter, sneller en beter te worden. Dat betekent dat we nu geen keuzes mogen maken die onze bewegingsvrijheid in de toekomst beperken.”

Kromwijk geniet van dit project. “Het is ontzettend gaaf om te zien hoe elk subteam met zijn eigen puzzelstukje bezig is en hoe al die puzzelstukjes steeds weer in elkaar vallen. Het geeft een kick om dat proces te mogen faciliteren. Geen dag is hetzelfde bij ons.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Controle over zendingen met verschillende vervoerders

Een zending van A naar B laten transporteren is niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat begint al met de vraag welke vervoerder daartoe de opdracht krijgt. Ligt het losadres in het binnen- of buitenland? Gaat het om meerdere pallets of een enkel pakketje? Voor elke bestemming of type zending biedt de markt meerdere specialisten.

Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea bouwt duurzaam en ­efficiënt distributiecentrum

Montea ontwikkelt in Born een nieuw distributiecentrum van 66.500 vierkante meter. Het project krijgt het BREEAM Excellent certificaat en scoort bovendien hoog op veiligheid en ontwerp. Friso Rienks is betrokken bij het project en legt uit wat de ontwikkeling zo bijzonder maakt.

Checklist: transportmanagement digitaliseren

Checklist: transportmanagement digitaliseren

Digitale transformatie staat in de spotlights. Organisaties die hier op inzetten worden productiever en kunnen makkelijker de klant centraal stellen. Een belangrijke stap hierin is het standaardiseren en automatiseren van de communicatie tussen partners in de toeleveringsketen.

Logistieke en strategische hulp door KSZ Transport

Logistieke en strategische hulp door KSZ Transport

KSZ Transport is een opkomende speler in de transportsector met bijna 80 voertuigen en grote plannen voor de toekomst. Het bedrijf richt zich op voedsel- en retaildistributie. Directeur Onur Arslan: "Kwaliteit en innovatie zijn onze kernwaarden. We bedienen een breed scala aan klanten en blijven onze diensten ontwikkelen."