Weet u de weg naar subsidies in de transportsector?

Weet u de weg naar subsidies in de transportsector?

Met onze gunstige geografische positie, sterke infrastructuur en toonaangevende rol in de Europese import en export van goederen is Nederland de 'Logistic gateway to Europe'. Het is een uitdaging om deze positie vast te houden. Daarom worden (Europese) subsidieprogramma's ingezet die innovatie, infrastructuur en verduurzaming binnen de transportsector stimuleren. In deze stimuleringsprogramma's staan onder andere de realisatie van een efficiënt en sterk (trans-Europees) transportnetwerk, alternatieve brandstoftoepassingen en de transitie naar waterstof op de agenda.

Sponsored content door Hezelburcht

Bent u actief op het gebied van innovatie en transport? De specialisten van subsidieadviesbureau Hezelburcht selecteerden enkele landelijke en Europese regelingen, die mogelijk interessant zijn voor uw bedrijfsactiviteiten.

Landelijke subsidieregelingen voor logistiek

In het programma Beter Benutten wordt er ingezet op het verbeteren van de bereikbaarheid in de drukste regio’s door slimmer gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden en mobiliteit ook slimmer aan te bieden. Voor samenwerkende mkb-ondernemers die zich richten op internationale logistiek en supply chain regie biedt de MIT-regeling interessante mogelijkheden. De DKTI-Transport stimuleert samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen om de CO₂-uitstoot van de transportsector te verminderen. Onderstaand wordt deze regeling nader toegelicht.

DKTI-Transport voor verduurzaming van de transportsector

Heeft u een innovatieproject gericht op het verminderen van de CO₂-uitstoot in de transport of supply chain sector? Op landelijk niveau is de DKTI-Transport een interessante subsidiemogelijkheid. De regeling steunt initiatieven die bijdragen aan het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen. De focus ligt bij de DKTI-regeling op alternatieve brandstoffen, met nadruk op waterstof. Dit jaar richt de call zich specifiek op alternatieve brandstoffen in wegtransport.

Projecten waarbinnen u innovatieve technieken en oplossingen bedenkt, ontwikkelt en demonstreert in een praktijkomgeving komen in aanmerking voor DKTI subsidie. Het project moet het karakter hebben van een haalbaarheidsstudie, living lab of een specifiek experiment. Houd er rekening mee dat de innovatie nog niet op de markt mag zijn, u een sterke business case moet aanleveren en dat de innovatie levensvatbaar is.

Europese subsidieregelingen gericht op transport

Om internationaal concurrerend en toekomstbestendig te zijn, vraagt Europa om efficiënt, veilig en duurzaam transport. Europese subsidieprogramma’s stimuleren en verduurzamen daarom de Europese logistieke sector en de transportinfrastructuur. De belangrijkste programma’s zijn CEF Transport, Horizon 2020 Transport en Interreg. Houd er rekening mee dat het aanvragen van Europese subsidies relatief gezien meer tijd vergt vanwege de complexiteit van de aanvragen. Hier staat weliswaar tegenover dat Europese subsidiebedragen hoger zijn dan de nationale.

CEF-Transport voor een sterk Europees transportnetwerk

Het hoofdnetwerk voor vervoer en transport is van cruciaal belang voor de Europese economie. CEF-Transport heeft tot doel om Europese lidstaten met elkaar te verbinden om de groei en het concurrentievermogen te bevorderen door in te zetten op infrastructuur en innovatie. Het programma beoogt het huidige versnipperde netwerk om te vormen tot een solide trans-Europees netwerk. De regeling ondersteunt projecten die duurzaam, geïntegreerd en efficiënt vervoer realiseren. Een belangrijke pijler binnen het programma is het werken aan lange termijnoplossingen voor duurzame en efficiënte vervoerssystemen. CEF-Transport subsidie is toegankelijk voor zowel studie- als uitvoeringsprojecten.

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

GLS verkozen tot koploper in duurzaamheid

GLS verkozen tot koploper in duurzaamheid

GLS, Nijhof-Wassink Groep en Vos Logistics zijn door businessplatform MT/Sprout in de categorie 'logistiek' uitgeroepen tot de best beoordeelde bedrijven binnen de jaarlijkse Sustainable Development 400 (SD400).

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.