Alles over Zero-emissiezones

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Moties over uitstel van ZE-zones sneuvelen in Tweede Kamer

Moties over uitstel van ZE-zones sneuvelen in Tweede Kamer

Veertien Nederlandse gemeenten voeren definitief vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in voor bestelauto's en trucks. Een motie waarin voor uitstel werd gepleit haalde dinsdag tijdens de stemming in de Tweede Kamer geen meerderheid. Wel werd een motie aangenomen om de invoering van de maatregel komende tijd goed te monitoren.

Nog ruim 8 miljoen euro Seba-subsidie beschikbaar

Nog ruim 8 miljoen euro Seba-subsidie beschikbaar

Ondernemers die nog aanspraak willen maken op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (Seba) hebben nog tot dinsdag 31 december (12.00 uur) de tijd om de subsidie aan te vragen. Per volledig uitstootvrije bedrijfsauto is maximaal 5.000 euro beschikbaar.

Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?

Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?

Met de groeiende druk op logistiek dienstverleners om hun activiteiten te verduurzamen, worden cityhubs steeds vaker gezien als de oplossing voor groene stadsdistributie. Deze strategisch geplaatste hubs aan de rand van steden zijn gericht op emissievrije leveringen via elektrische voertuigen en cargobikes. Maar wat maakt cityhubs tot zo'n veelbelovende innovatie? En welke uitdagingen brengen ze met zich mee?

ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'

ZE Café [9]: 'Laadpalensector is nog te veel een cowboymarkt'

Voor een succesvolle invoering van de zero-emissiezones in ons land is een dekkend netwerk aan laadpalen een must. Nederland is een van de koplopers in Europa qua beschikbaarheid van laadinfrastructuur. Maar we zijn er nog lang niet. Er is nog heel wat werk aan de winkel, benadrukken Pelle Schlichting, mede-oprichter van Leap24, en Robert van den Hoed, projectleider bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur in een nieuwe aflevering van ZE Café, de podcast van Logistiek.nl over de ZE-zones.

Opvallend weinig ontheffingen aangevraagd voor ZE-zones

Opvallend weinig ontheffingen aangevraagd voor ZE-zones

Hoewel de eerste zero-emissiezones in ons land al per 1 januari 2025 worden ingevoerd, zijn er nog maar heel weinig ontheffingen aangevraagd door ondernemers met een oude dieselbus. Voor bestelauto's met emissieklasse 5 en 6 geldt een overgangsregeling, maar eigenaren van een oudere dieselbus zijn vanaf januari zonder ontheffing niet meer welkom in de ZE-zones van veertien grote steden.

Eén op drie ondernemers verwachten hinder door zero-emissiezones

Eén op drie ondernemers verwachten hinder door zero-emissiezones

Meer dan een derde van de ondernemers (34 procent) verwacht problemen met hun bedrijfsvoering door de invoering van zero-emissiezones in veertien grote steden volgend jaar. Dat komt naar voren uit een onderzoek van leasemaatschappij Ayvens.

Staatssecretaris Jansen klem in debat over zero-emissiezones

Staatssecretaris Jansen klem in debat over zero-emissiezones

Hoewel een meerderheid in de Tweede Kamer pleit voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones, zit er volgens Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) echt niet meer in dan de huidige beperkte aanpassingen van de regels. Dat werd duidelijk uit het debat dat woensdag plaatsvond in de Tweede Kamer. Oppositiepartij GroenLinks-PvdA vindt dat er onnodig chaos wordt gecreëerd. Belangenorganisaties, waaronder TLN en Evofenedex, vinden elke aanpassing van de regels zo vlak voor de invoering van de zones ronduit teleurstellend.

ZE Café [8]: 'Er moet nu snel duidelijkheid komen'

ZE Café [8]: 'Er moet nu snel duidelijkheid komen'

De invoering van zero-emissiezones vanaf 2025 zorgt voor verdeeldheid. Waar sommigen al geïnvesteerd hebben in elektrisch transport, stuiten anderen op obstakels zoals een gebrek aan infrastructuur, financiering en duidelijke regels. Nieuwe kabinetsbesluiten, waaronder uitstel van de zones en langere toegang voor de schoonste dieselvoertuigen, zorgen voor onrust. In de nieuwste aflevering van de podcast ZE Café bespreken Job Verboon (Verboon Groep) en Erik Ziengs (Ondernemend Nederland), de uitdagingen en kansen van de zones. "Er moet nu snel duidelijkheid komen", zegt Verboon.

Schoonste dieselvoertuigen mogen jaar langer ZE-zone in

Schoonste dieselvoertuigen mogen jaar langer ZE-zone in

Ondernemers met een relatief schone dieselvoertuig (emissieklasse 6) mogen een jaar langer de zero-emissiezones in. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) geeft deze ondernemers de ruimte om tot 1 januari 2029 emissievrije zones in te rijden. In een eerste reactie zeggen veertien gemeenten nog altijd vast te houden aan hun plannen.