Alles over E-commercemanagers

Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend' [serie deel 12]

Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend'...

Het liefste zit ze dag in dag uit te A/B-testen. E-commercemanager Frederique Oudkerk van outdoorwinkel Bever probeert op die manier te begrijpen waarom een consument wel of niet bestelt en hoe urgent een order is. Zelf heeft ze als consument een hekel aan fysieke winkels. Ze koopt online wel zo bewust mogelijk. Alhoewel ze als echte Hollander ook wel gevoelig is voor een goede korting op zijn tijd.

Kevin Gamble (Ikea): 'Kies voor betrouwbare lastmile-speler' [serie deel 11]

Kevin Gamble (Ikea): 'Kies voor betrouwbare lastmile-speler' [serie...

Het liefste is hij zelf zo snel mogelijk de welbekende Zweedse meubelzaak uit. Als chief digital officer (cdo) van Ikea Nederland neemt Kevin Gamble zijn eigen ervaringen mee in de verbetering van zowel de online als offline klantbeleving. De grootste uitdaging van e-fulfilment zit in de last mile.

Foto: Koos Groenewold

Martijn Verkerk (Welkoop): 'Liever underpromise en overdeliver dan...

Welkoop werkt haar omnichannel strategie stapje voor stapje verder uit. Waar het orderpicken en inpakken van online bestellingen eerst nog in de winkels zelf gebeurde, heeft de winkelketen voor tuin en dier nu een soort darkstore concept en wordt er langzaam bewogen naar een volwaardig e-commerce dc in Vaassen, van waaruit de orders worden uitgeleverd. Martijn Verkerk is vanaf het begin bij dit proces betrokken.

Ruben Cleton

Ruben Cleton (MediaMarkt): 'Standaardisatie is super belangrijk'...

Inwerken van nieuwe mensen hoort steeds meer tot de kerntaken van een e-commerce manager, heeft Ruben Cleton van MediaMarkt inmiddels ontdekt. Op deze en andere uitdaging weet hij ondertussen ook het antwoord: ga zoveel mogelijk standaardiseren en vermijd ad hoc oplossingen.

E-commercemanagers Swinkels: 'E-fulfilment is speerpunt in klantenervaring' [serie deel 8]

E-commercemanagers Swinkels: 'E-fulfilment is speerpunt in...

Bij Royal Swinkels Family Brewery (Swinkels) in Brabant zijn e-commercemanagers Sander Mortier en Suus van de Wijdeven druk bezig met het vormgeven van hun online bierwereld. Mortier is er sinds het begin, coronajaar 2021, bij betrokken en Van de Wijdeven sloot een half jaar geleden aan. Samen met e-fulfilmentpartner Sidekix zorgen ze ervoor dat de processen aan de achterkant geautomatiseerd en gestandaardiseerd worden zodat ze hun online groeistrategie in de Benelux kunnen kickstarten. "Het zou mooi zijn als we dit jaar onze bierpakketten in één land buiten Nederland verkopen", aldus Mortier.

Stephan Bosman (Plus): 'Lange adem nodig en veel kapitaal' [serie deel 7]

Stephan Bosman (Plus): 'Lange adem nodig en veel kapitaal' [serie...

Stephan Bosman was al in de jaren '90 met online bezig. Hij werkte in de reisbranche, een sector die als een van de eerste begon met e-commerce. In 2017 maakte Bosman de stap naar foodretail. Je hebt geld en een netwerk nodig, wil je nu nog een plekje afdwingen op de online-foodmarkt.

Michiel van Veen, Quooker

Michiel van Veen (Quooker): 'Mensen beslissen niet vijf voor twaalf'...

Quooker, de Ridderkerkse producent van de welbekende kokendwaterkraan, groeit internationaal als kool met iedere drie jaar een verdubbeling van de omzet. Die groei brengt volgens Michiel van Veen tegelijkertijd wereldwijd flink wat supply chain uitdagingen met zich mee in onder andere de wijze waarop de distributie van zowel de Quooker-installaties als onderdelen moet worden georganiseerd. "Onze logistiek zit op het niveau van business-to-consumer leveringen."

Roel Megens (Sligro): 'Dit is nog altijd heel arbeidsintensief' [serie deel 5]

Roel Megens (Sligro): 'Dit is nog altijd heel arbeidsintensief'...

Regelmatig staat er een busje van een pakketvervoerder voor zijn deur. Als eindverantwoordelijke voor de logistiek van Sligro en daarvoor bij Blokker ondervindt Roel Megens in het werk en thuis hoe spannend e-commerce de logistiek heeft gemaakt. Maar ook ingewikkeld. "Het gemak waarmee producten worden teruggestuurd; dat moet echt anders. We hebben wat dat betreft een monster gecreëerd."

Roland van den Berg, directeur e-commerce A.S. Watson Benelux

Roland van den Berg (A.S. Watson): 'Meer e-commerce naar de winkels...

Met bekende winkelformules als Kruidvat en Trekpleister is A.S. Watson Benelux de grootste fysieke retailer van de Benelux. Een prima uitgangspunt, zegt Roland van den Berg van A.S. Watson om combinaties te zoeken tussen zowel online en offline. "Daar zit een enorm groeipotentieel voor ons omdat we per slot van rekening met ons omvangrijke winkelbestand heel dicht op de online consument zitten."

Eric Smeding (Arla Foods): 'D2c is heel lastig in fmcg' [serie deel 3]

Eric Smeding (Arla Foods): 'D2c is heel lastig in fmcg' [serie deel 3]

Een digitaal schap is compleet anders dan een fysiek winkelschap. Op een schermpje ziet de consument geen honderd, maar slechts een stuk of drie producten staan. "Het is een ontzettend leuk spel om te zorgen dat je daar tussen staat", zegt Eric Smeding van Arla Foods. Daarbij hoort, als producent van fast moving consumer goods (fmcg), ook het vinden van de juiste waardepropositie.