Alles over Duurzaam Transport

Pieter van der Veen

Veel nieuwe technologie voor verduurzamen wegvervoer

Komend jaar belooft een jaar te worden waarin transport nog sneller verduurzaamt dan in 2024. Met nieuwe voertuigen, meer subsidies en regelgeving rond uitstoot wordt verduurzaming vanuit alle kanten ondersteund. Voor elk transportbedrijf is het nu essentieel om in actie te komen en klaar te zijn voor de toekomst.

DFDS en Noordzeehavens werken aan groene scheepvaartcorridor

DFDS en Noordzeehavens werken aan groene scheepvaartcorridor

DFDS, de Port of Tyne en Zeehaven IJmuiden onderzoeken de haalbaarheid van een groene scheepvaartcorridor tussen IJmuiden en Newcastle. Het project, dat loopt tot april 2025, richt zich op verduurzaming van de route met alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit en groen methanol. Het doel is om jaarlijks 850.000 ton CO2-uitstoot te besparen.

Amanda Rasch

Overstappen naar duurzaam transport is een kwestie van timing

Zijn bedrijven bereid stappen te zetten richting verduurzaming, ondanks de obstakels die er zijn? In de transitie naar duurzaam transport lijken de kaarten wel geschud, al blijft het een gok. Te vroeg starten kent risico's, achterblijven kan schadelijk zijn.

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Heiko Koop

Met Heineken en nieuwe huurders is CTPark voor de helft gevuld

Gaat het dan toch gebeuren voor het CTPark in Amsterdam, ooit opgezet voor slimme en multimodale stadslogistiek? Met een formele bijeenkomst werd Heineken als nieuwe huurder van het immense pand ontvangen, die vanuit hier het biertanktransport op een duurzame manier de binnenstad inbrengt. Maar nog niet over water.

Toch geen C-rijbewijs nodig voor zware elektrische bestelbus

Toch geen C-rijbewijs nodig voor zware elektrische bestelbus

Zware elektrische bestelauto's mogen onder bepaalde voorwaarden bestuurd worden met een B-rijbewijs. Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft hierover woensdag met negen brancheorganisaties afspraken gemaakt. Op dit moment geldt er een gedoogsituatie voor elektrische bedrijfsvoertuigen met een gewicht tussen de 3.500 en 4.250 kilogram.

Moties over uitstel van ZE-zones sneuvelen in Tweede Kamer

Moties over uitstel van ZE-zones sneuvelen in Tweede Kamer

Veertien Nederlandse gemeenten voeren definitief vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in voor bestelauto's en trucks. Een motie waarin voor uitstel werd gepleit haalde dinsdag tijdens de stemming in de Tweede Kamer geen meerderheid. Wel werd een motie aangenomen om de invoering van de maatregel komende tijd goed te monitoren.

Nog ruim 8 miljoen euro Seba-subsidie beschikbaar

Nog ruim 8 miljoen euro Seba-subsidie beschikbaar

Ondernemers die nog aanspraak willen maken op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (Seba) hebben nog tot dinsdag 31 december (12.00 uur) de tijd om de subsidie aan te vragen. Per volledig uitstootvrije bedrijfsauto is maximaal 5.000 euro beschikbaar.

Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging

Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging

Consumenten die online shoppen ontvangen hun pakket bij voorkeur aan de deur. Wanneer voor thuisbezorging een vergoeding gevraagd wordt en levering bij een afhaalpunt gratis is, dan kiest bijna driekwart van de Nederlanders liever voor out-of-home bezorging. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud.

ChatGPT waarschuwt voor 'verborgen kosten' CSRD

ChatGPT waarschuwt voor 'verborgen kosten' CSRD

Transporteurs en logistiek dienstverleners kunnen er sinds dit jaar echt niet omheen: de CSRD. Grotere bedrijven moeten straks zelf rapporteren, andere moeten informatie delen met klanten. Eenvoudig is het niet. Wat moet er allemaal gebeuren om goed de juiste informatie boven tafel te krijgen? En hoe erg is het als je iets te laat bent?