Alles over Douane, wet en regelgeving

Staatssecretaris De Vries kijkt naar regels in de praktijk

Staatssecretaris De Vries kijkt naar regels in de praktijk

Dat wat in Den Haag wordt bedacht blijkt niet altijd goed te werken in de praktijk. Dat geldt niet in de laatste plaats voor douanewetgeving. Hoe het beter kan hoorde staatssecretaris Aukje de Vries in de Achterhoek.

Dit is gebeurd met de omstreden terugkeerplicht van trucks uit het Mobility Package

Dit is gebeurd met de omstreden terugkeerplicht van trucks uit het...

Het Mobility Package houdt de gemoederen nog steeds flink bezig. Recent is de omstreden terugkeerplicht van de vrachtwagen aangescherpt, wat vervolgens weer deels is teruggedraaid. Reden voor Michelle Vrolijk, advocaat-partner bij Vallenduuk Transport Advocaten, om weer haar pen op te pakken voor een blog over het mobiliteitspakket. Want wat is er nu precies gebeurd? Hoe kan zo'n verordening ineens van smaak veranderen, en heeft dat consequenties voor andere onderdelen van de Mobility Package?

The do's and don'ts bij het wijzigen van arbeidsovereenkomsten

The do's and don'ts bij het wijzigen van arbeidsovereenkomsten

Eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen mag niet zomaar. Dat een bedrijf harmonisatie wil in zijn pensioenregelingen is bijvoorbeeld niet altijd voldoende om voor medewerkers een andere regeling te kiezen. Dat bleek onlangs uit de uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch in een zaak rondom vijf DSV-medewerkers. Advocaat-partner bij Vallenduuk Transport Advocaten Michelle Vrolijk duidt de zaak in deze blog en geeft een tip aan logistiek dienstverleners die door overnames en fusies mogelijk ook te maken hebben met verschillende arbeidsvoorwaarden.

Flink wat Europese chauffeurs overtreden de regels

Flink wat Europese chauffeurs overtreden de regels

Een kwart van de vrachtwagenchauffeurs overtreedt de wet in Europa. Dat concludeert Roadpol na een grootschalige controle onder ruim 427.000 vrachtwagens. Bij ruim 102.000 van hen was iets mis rondom de gereden snelheid, het dragen van een gordel of bijvoorbeeld de tachograafinstellingen.

Douane heeft het nieuwe DMS voorlopig nog niet op orde

Douane heeft het nieuwe DMS voorlopig nog niet op orde

Veel storingen de afgelopen tijd met het nieuwe DMS (Douane Management Systeem), storingen die problemen opleveren bij expediteurs en verladers. De ombouw naar het nieuwe datamodel brengt voor iedereen veel werk met zich mee.

Wtva: Dit zijn de wijzigingen in arbeidsrecht per 1 augustus

Wtva: Dit zijn de wijzigingen in arbeidsrecht per 1 augustus

Na haar drieluik over de Mobility Package, richt advocaat-partner bij Vallenduuk Transport Advocaten Michelle Vrolijk in deze blog haar vizier op de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Welke gevolgen heeft deze wet voor logistiek dienstverleners? "Oproepkrachten en werknemers met wisselende werkdagen krijgen per 1 augustus 2022 meer rechten."

De regels omtrent detachering in het wegtransport - deel 3

De regels omtrent detachering in het wegtransport - deel 3

Twee maanden geleden schreef ik een artikel over de nieuwe regels uit de Mobility Package die zien op detachering van chauffeurs. Ik ging daarbij voornamelijk in op de vraag welke vormen van detachering er precies zijn en welke regels daarvoor gelden. Vorige maand schreef ik een artikel met het vervolg daarop, namelijk over de vraag welke vormen van transport (bilateraal, cabotage, cross-trade etc.) nou wel of niet onder zuivere detachering vallen zoals bedoeld in de nieuwe regels. Als er dan eenmaal is vastgesteld dat er sprake is van detachering, welk loon uit welk land moet er dan betaald worden voor welk deel van de rit? Daarover vertel ik u vandaag meer, in dit derde en laatste deel over de nieuwe detacheringsregels uit de Mobility Package.

Marius de Groot: “Voor logistiek dienstverleners is het screenen en monitoren van nieuwe klanten in veel gevallen een grote uitdaging.”

Marius de Groot (United): 'Ook bij je compliance kun je je in de...

Compliance. Voor veel internationale logistieke dienstverleners is het een steeds zwaardere last. De hoeveelheid regels die paal en perk moeten stellen aan witwassen, criminaliteit of de financiering van (staats)terreur blijft maar groeien. Banken voeren de eisen aan hun jarenlange klanten op. En dan is er ook nog het met regelmaat uitdijende pakket sancties als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Hoe kun je je daar nou afdoende tegen wapenen? Marius de Groot, algemeen directeur van United in Amsterdam heeft er een duidelijke mening over: "Zoals veel andere diensten kun je als logistiek dienstverlener onderdelen van je compliance-processen prima outsourcen. Daar heb je specialisten voor."

De regels omtrent detachering in het wegtransport - deel 2

De regels omtrent detachering in het wegtransport - deel 2

Vorige maand schreef ik een artikel over de nieuwe regels uit de Mobility Package die zien op detachering van chauffeurs. Ik ging daarbij voornamelijk in op de vraag welke vormen van detachering er precies zijn en welke regels daarvoor gelden. De verschillende vormen van detachering zijn: zuivere detachering, intra-concern detachering en uitzendarbeid.

Amsterdam bant dark stores uit cruciale delen van de stad

Amsterdam bant dark stores uit cruciale delen van de stad

In de gemeente Amsterdam mogen er geen nieuwe dark stores komen in woonwijken en gemengde wijken. De minimagazijnen worden vooral door flitsbezorgers gebruikt om in korte tijd boodschappen bij klanten te bezorgen. Het volgens Walther Ploos van Amstel 'waardeloze' en 'wereldvreemde plan' krijgt mogelijk navolging in andere steden.