Alles over Cargobike

Opvallend weinig cargobikes en -LEV's op EV Experience

Opvallend weinig cargobikes en -LEV's op EV Experience

Vmoto introduceert een nieuwe cargoscooter. Ook Scoobic staat er prominent met meerdere modellen. Verder is er voor bedrijven die bijvoorbeeld pakketten de binnenstad in willen rijden weinig relevants te zien op het Last Mile Parcours van EV Experience. Opvallend, zeker als later op de dag bekend is dat een grote speler op de cargobike-markt stopt met het bezorgen van grotere pakketten.

Elektrische voertuigen voor last mile wachten op doorbraak

Elektrische voertuigen voor last mile wachten op doorbraak

Elektrische mobiliteit voor de last mile is een hot topic nu steeds meer gemeenten een klap geven op de invoering van een zero-emissiezone voor bedrijfswagens. Naast elektrische bestelauto's komen er ook steeds meer kleinere voertuigen met een stekker op de markt. In het experience center van Urban Mobility Group Benelux in Goes maakten we kennis met een aantal interessante en exotische modellen waarmee ondernemers uitstootvrij de binnenstad in kunnen.

Nijland Cycling slaat handen ineen met oosterburen voor cargobike

Nijland Cycling slaat handen ineen met oosterburen voor cargobike

Het Nederlandse Nijland Cycling slaat de handen in met de Duitse last mile voertuigenfabrikant Metrucks voor de productie, onderhoud en verkoop van de Doer, een elektrische cargobike. De samenwerking is erop gericht om de energietransitie van stadslogistiek te versnellen.

Lorenzo Engelen

Last-mile voertuig voor iedereen met scooterrijbewijs

Iets tussen de bakfiets en de elektrische bestelauto in. Dat is wat Qarry voor ogen heeft met de nieuwe LEV's het startup bedrijf op de markt brengt. "Met een scooterrijbewijs mag iemand de Qarry besturen, dus kun je ook ander personeel inzetten."

Karin van den Berg-Hulshoff

Spaanse LEV leverancier vervolgt opmars in Nederland

Zes jaar geleden opgestart in Spanje (Sevilla), nu verovert Scoobic ook elders marktaandeel in het LEV segment, dat staat voor lichte, elektrische voertuigen in de vorm van cargoscooters en kleine busjes. In Nederland heeft LMe de verkoop en service ter hand genomen, met hoge verwachtingen.

De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen

De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen

Jeroen Gehlen, medeoprichter van Wuunder, is fan van fietsbezorging. Maar de inzet ervan kan wat hem betreft beter. Hij noemt in deze blog drie stappen die gezet moeten worden.

Belgische buren leveren boodschappen aan huis met moderne tuk tuk

Belgische buren leveren boodschappen aan huis met moderne tuk tuk

De online boodschappendienst van de Belgische retailer Colruyt Group levert voortaan boodschappen aan huis met een elektrische cargofiets in Gent. De e-bike kan vanaf vandaag ingezet worden door de zogenaamde 'Gentse Drivers', het netwerk van particuliere bezorgers die boodschappen van de bezorgdienst aan buurtgenoten leveren.

Duurzaam lastmile-platform haalt miljoeneninvestering binnen

Duurzaam lastmile-platform haalt miljoeneninvestering binnen

De Amsterdamse startup Sparqle heeft een investering van 1,2 miljoen euro binnengehaald om haar duurzame bezorgplatform in Europa uit te breiden. Het bedrijf bezorgt op dit moment in heel Nederland, België en is aan het opschalen naar Duitsland.

Francesca Miazzo, oprichter van Foodlogica, bij de start van het last mile bezorgbedrijf in 2015. (Foto: ANP)

Oprichters Foodlogica trekken stekker uit last mile bezorgbedrijf

Foodlogica is failliet verklaard. De logistiek dienstverlener die zich richt op gekoelde last mile bezorging met elektrische voertuigen, stopt er na bijna tien jaar noodgedwongen mee. De huidige marktomstandigheden en problemen met het klantenbestand geven Foodlogica-oprichters Francesca Miazzo en Jessica Spadacini onvoldoende vertrouwen om nog door te gaan met hun bedrijf.

Renault wil vliegende start met cargobikes in fietsland Nederland

Renault wil vliegende start met cargobikes in fietsland Nederland

Renault Trucks heeft zijn gamma elektrische voertuigen uitgebreid met een cargobike. De Freegônes cargobike is volgens Jerome Berthelet, directeur van Renault Trucks Nederland, het antwoord op de steeds grotere uitdagingen van stedelijk vervoer en de komst van zero-emissiezones. "Ons aanbod elektrische alternatieven is hiermee vrijwel compleet. Met deze vrachtfiets bieden we voortaan ook een interessante oplossing voor de last mile."