In Midden-Brabant werken ondernemingen, onderwijs en overheden nauw samen aan de economische ontwikkeling. De regionale organisatie Midpoint Brabant fungeert hierbij als verbindende schakel. Sandra Smits, voorzitter van de stuurgroep Smart Logistics van Midpoint Brabant: “Wij willen koploper zijn en blijven in slimme en duurzame logistiek. Het is dan ook een enorme opsteker dat we deze titel opnieuw hebben behaald. De prolongatie komt vooral door onze succesvolle multi-helix samenwerking én de focus op drie kernthema’s: digitalisering, duurzaamheid en talentontwikkeling.”
Som van de logistieke delen
Berend de Vries, wethouder Economie van Tilburg, benadrukt de kracht van de integrale aanpak, oftewel ‘de som van de logistieke delen’: “In deze regio werken we hard aan de logistieke sector van de toekomst. Een sector die samen met ons zoekt naar een evenwicht in economische ontwikkeling, groei en werkgelegenheid enerzijds. En duurzaamheid, biodiversiteit, woonplezier en recreatie anderzijds.”
Een belangrijk voordeel van Tilburg-Waalwijk is natuurlijk ook de goede bereikbaarheid. De verbindingen per binnenvaart en spoor concentreren zich steeds meer in en via Midden-Brabant. De spoorterminal Railport Brabant, de binnenvaartterminals Barge Terminal Tilburg en het Regionale Overslag Centrum (ROC) Waalwijk verladen containers uit de hele wereld.
Bedrijven krijgen op die manier toegang tot de havens van Rotterdam en Antwerpen en de Europese markt. De regio is goed gesitueerd voor distributie in de Benelux en Europa. Zo ligt de regio onder andere voor Europese distributie van pakketten uitermate gunstig ten opzichte van de air parcel hubs van UPS (Keulen), DHL (Brussel) en Fedex/TNT (Luik).
Digitalisering
Op het gebied van digitalisering heeft Midpoint Brabant diverse programma’s ontwikkeld. Eén daarvan is DALI (Data Science voor Logistieke Innovatie), een samenwerking met Logistics Community Brabant, BUAS en REWIN (West-Brabant). Ronald Bakker, wethouder Economie van gemeente Waalwijk, licht toe: “Bij DALI werken ondernemers en onderwijs samen om de logistieke keten verder te digitaliseren, dataficeren en robotiseren om nog efficiënter en duurzamer te kunnen opereren.”
Een van de projecten is gericht op beeldherkenningssoftware voor de containerterminal bij de Barge Terminal in Tilburg. Op basis van data en nieuwe technologieën ontstaat meer accurate informatie en worden logistieke planningen nog beter voorspelbaar. En in Midden-Brabant maken veel bedrijven gebruik van state of the art geautomatiseerde opslagsystemen, zoals de autostore oplossing bij Versteijnen Logistics en Rhenus Contract Logistics.
Overigens is Waalwijk-Tilburg ook nummer 1 in de categorie ‘Beste nationale e-fulfilment hotspot’, mede dankzij de aanwezigheid van het volgens Emerce ‘beste e-fulfilment warehouse’ Ingram Micro, dat met partners als bol.com in Waalwijk en de Bijenkorf in Tilburg de hartslag vormt van het logistieke proces van ontelbare online bestellingen in Nederland.
Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid richt Midden-Brabant zich onder meer op multimodaal vervoer. Door vervoer via boot (via watercorridor met Rotterdam) en trein (directe verbinding met China en Polen) zijn het afgelopen jaar zo’n 23 miljoen wegkilometers bespaard. Dit levert maar liefst 28.000 ton reductie van CO2-emissie op. Ook werkt de regio hard aan het behalen van de Zero Emission doelstellingen. De gemeente Tilburg werkt aan de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek en gemeente Waalwijk richt zich op het energieneutraal maken van een nieuwe binnenvaartterminal.
De gemeente Tilburg werkt samen met Midpoint Brabant, Vollenhoven Olie en diverse bedrijven aan het waterstofproject ‘Coalition of the Willing’, gericht op een gedegen tankinfrastructuur en bedrijven die er gebruik van gaan maken. Waterstof is een kansrijke alternatieve brandstof voor (zwaar) transport, naast biobrandstoffen en elektrisch vervoer. Met name voor de langere afstanden lijkt waterstof een uitstekend alternatief te zijn voor trucks.
Talentontwikkeling
Tot 2030 zijn er in Midden-Brabant circa 7.000 nieuwe arbeidskrachten nodig om de vergrijzing te compenseren. Logistieke bedrijven ervaren tekorten, hebben uitdagingen met bijscholing of kunnen vacatures moeilijk invullen. Met name het mbo staat voor de uitdaging om de instroom op peil te houden. Midpoint Brabant en de gemeenten Tilburg en Waalwijk starten binnenkort de imagocampagne ‘Smart Moves’ om te laten zien hoe boeiend de logistieke sector is. Niet voor niets weten jongeren de weg te vinden naar de distributiecentra van het ‘hippe merk’ CoolBlue in Tilburg of van bol.com in Waalwijk.
Aansluiting op onderwijs
Twan van Lankveld, programmamanager Smart Logistics bij Midpoint Brabant: “We zoeken ook nieuwe competenties en hebben dan ook zeker profijt van de unieke situatie van één universiteit, twee hbo’s en drie mbo’s in de regio. Robotisering, automatisering en dataficering in de logistiek hebben gevolgen voor de taken die medewerkers uitvoeren. De aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven blijft een belangrijke uitdaging. De regionale arbeidsmarkt kan de transitie niet alleen opvangen."
Arbeidsmigranten
De inzet van arbeidsmigranten is én blijft noodzakelijk. Hierbij is er ook veel aandacht voor huisvesting. Van Lankveld: "Circa 15 procent van de arbeidsmigranten heeft zich intussen permanent in de regio gevestigd. En op de bedrijventerreinen zijn er diverse grootschalige wooncampussen voor arbeidsmigranten. Zo is er naast het pand van Ingram Micro in Waalwijk zelfs een campus met gemeenschappelijke ruimtes als een restaurant, winkel, sportschool, wasserette en ontspanningsruimte. Ook dat is een ‘Smart Move’ die typisch is voor de regio Tilburg-Waalwijk.”
Dit artikel is gesponsord door Midpoint Brabant, gemeente Tilburg en gemeente Waalwijk.