Emballage - het verborgen goud van uw organisatie

Emballage - het verborgen goud van uw organisatie

Met goed emballagebeheer valt veel geld te besparen. Dat is de hoofdboodschap van een nieuwe campagne van IPP: 'Emballage - Het verborgen goud van uw organisatie.' De campagne is de afgelopen weken uitgerold, met als hoogtepunt een webinar die is uitgezonden tijdens de Week van de Logistiek. Met de campagne hoopt IPP emballage op de agenda te krijgen bij organisaties die er dagelijks mee hebben te maken.

Dat is nodig ook. Organisaties hebben regelmatig weinig idee van hun emballagestroom. Vaak is helemaal niet bekend hoeveel emballage er op een willekeurig moment op een willekeurige plek in de organisatie staat. Hoeveel emballage er in het proces verloren gaat is al helemaal onduidelijk.

Vaak blijkt ‘emballage’ echter een verrassend grote post op de balans. Want de emballage die verloren gaat – laten we zeggen een pallet – moet natuurlijk wel worden vervangen. En dat kost geld. Daarbij maakt het niet uit of de emballage het bezit is van de organisatie zelf, of bijvoorbeeld van een pooler als IPP.

Voor de hand

Zo worden bedrijven steeds weer geconfronteerd met een kostenpost. Een kostenpost die serieuze vormen kan aannemen. Er gaan zelfs bedrijven aan failliet. Totaal onnodig, als je beseft dat de oplossing eigenlijk voor de hand ligt: Maak werk van emballagebeheer!

Webinar

Hoe doe je dat dan? Daarover ging Marc Daalhuizen van IPP in de webinar het gesprek aan met Ernst Tjaden – consultant van Tconsult en expert op het gebied van emballage-innovatie - en Mathieu Stijsiger, supply chain manager van Konings-Zuivel. Zij legden uit hoe je, door inzicht te krijgen in de emballagestroom, de verantwoordelijkheden duidelijk te beleggen en een goed proces in te richten, kunt werken aan emballagebeheer dat niet langer geld kost, maar juist geld oplevert. Inderdaad, het verborgen goud van uw organisatie.

Belangrijkste tips

In het webinar kwamen een aantal bruikbare handvatten naar voren. Marc: ‘Met onze campagne en de webinar willen we organisaties bewustmaken van de nadelen van gebrekkig emballagebeheer. En we willen laten zien dat de besparingskansen voor het oprapen liggen. Met een aantal beperkte ingrepen kunnen we emballagebeheer echt op de kaart zetten met elkaar. En daar plukken we allemaal de vruchten van.’

We zetten de belangrijkste tips hier nog even op een rijtje:

  1. Behandel je emballage zoals je met andere waardevolle materialen omgaat
  2. Zorg voor de juiste aandacht en tijd om je emballagestromen te monitoren
  3. Zorg voor volledige data-integratie, zodat het afmelden van je emballage geautomatiseerd en vlekkeloos verloopt

Controle

Dat die tips wat opleveren, daar kan Mathieu Stijsiger over meepraten. In de oude situatie was nauwelijks sprake van enige controle van palletstromen en facturen en was er niemand als eindverantwoordelijke aangewezen. Hoe anders is dat nu, beaamde Mathieu in het webinar: ‘Wij controleren nu wekelijks, maandelijks en jaarlijks de uitgaande stroom. Zo kunnen we controleren of de aantallen nog wel kloppen. Op deze manier hebben wij de kosten kunnen reduceren. We waren soms 20.000 tot 30.000 euro per jaar kwijt. Die hebben we teruggevonden en we hebben weer een sluitende administratie, met software die zorgt voor goede rapportages.’

Heb je de webinar gemist? Kijk het hier terug. 

Dit artikel is gesponsord door IPP.


Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.

Hoe Cubetape het werk makkelijker maakt

Hoe Cubetape het werk makkelijker maakt

Het werk voor CEVA Logistics is een stuk gemakkelijker en sneller geworden. Dit is te danken aan Cubetape, een mobiel scan- en dimensioneer-systeem van Parcel-Metrics. "De Cubetape is nauwkeurig en werkt snel, waardoor er geen tijdsvertraging in het order shipping proces optreedt," vertelt project engineer Lars van Treek van CEVA.