Alles over Retourlogistiek

Pakketreus FedEx versterkt netwerk en opent nieuwe locaties in 2025
Pakketreus FedEx versterkt netwerk en opent nieuwe locaties in 2025

Een van de drukste periodes aller tijden is achter de rug voor Marius Penninks, vicepresident network operations Europe bij FedEx. Maar tijd om achterover te leunen is er allerminst. De pijlen van de pakketgigant zijn alweer volledig gericht op 2025. FedEx gaat in Nederland verder investeren in het netwerk en sowieso een aantal nieuwe locaties openen, verklapt Penninks alvast.

BuyBay gaat recommerce-activiteiten Galaxus uitvoeren
BuyBay gaat recommerce-activiteiten Galaxus uitvoeren

Retourafhandelaar BuyBay is een samenwerking aangegaan met Galaxus Duitsland om de recommerce-activiteiten van de webwinkel uit te breiden naar de Benelux en Duitsland. De samenwerking stelt Galaxus Duitsland in staat om retourproducten van verschillende kwaliteitseisen efficiënt door te verkopen in de nieuwe markten.

Zalando houdt voorraden op peil met korte retourtermijn
Zalando houdt voorraden op peil met korte retourtermijn

Klanten van Zalando hebben vanaf 7 januari nog maar dertig dagen de tijd om hun producten te retourneren. Op die manier wil de retailer zijn voorraad beter op peil houden.

Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend' [serie deel 12]
Frederique Oudkerk (Bever): 'Consumentengedrag is wonderlijk boeiend'...

Het liefste zit ze dag in dag uit te A/B-testen. E-commercemanager Frederique Oudkerk van outdoorwinkel Bever probeert op die manier te begrijpen waarom een consument wel of niet bestelt en hoe urgent een order is. Zelf heeft ze als consument een hekel aan fysieke winkels. Ze koopt online wel zo bewust mogelijk. Alhoewel ze als echte Hollander ook wel gevoelig is voor een goede korting op zijn tijd.

Hans Quak
Logistiek is niet gratis in de last mile - dat besef dringt nu door

In de logistiek weten we maar al te goed, dat pakketbezorging niet gratis is. Afgelopen jaar is er wel het een en ander verandert in het denken over de kosten van retourneren en afleveren. Niet alleen bij webwinkels maar ook bij online consumenten.

Logistiek zal werk moeten maken van circulaire economie
Logistiek zal werk moeten maken van circulaire economie

Supply chains staan onder grote druk en komen naar verwachting nog meer onder druk te staan. Maar er zijn ook nieuwe kansen. Die bevinden zich met name in een nieuw werkveld, dat van de circulaire logistiek. Inmiddels zijn er al een paar hoopgevende voorbeelden.

Consument let niet op duurzaamheid tijdens Black Friday
Consument let niet op duurzaamheid tijdens Black Friday

Eén op de drie Nederlanders bestelt tijdens Black Friday en Cyber Monday meer online dan gedurende de rest van het jaar. Duurzaamheidsprincipes worden in deze periode overboord gegooid, terwijl duurzame bezorging bij consumenten eigenlijk juist aan belang wint. Dat blijkt uit diverse onderzoeken uit de e-commercewereld. Er ligt op dit gebied niet alleen een taak bij de consument. Ook binnen de logistiek kunnen nog stappen worden gezet.

Buybay helpt failliet BCC snel met transport, opslag en verkoop
Buybay helpt failliet BCC snel met transport, opslag en verkoop

Recommerce-speler Buybay heeft BCC na zijn faillissement geholpen met het verplaatsen en doorverkopen van ruim 40.000 elektronicaproducten binnen een maand tijd.

Minder retouren en meer DHL-servicepunt leveringen voor Wehkamp
Minder retouren en meer DHL-servicepunt leveringen voor Wehkamp

Steeds meer klanten van Wehkamp laten hun pakket bezorgen bij een DHL-servicepunt. Het aantal leveringen bij een afhaalpunt is verdrievoudigd sinds het invoeren van een thuisbezorgtarief van 0,50 euro in oktober 2023. Ook het berekenen van kosten voor retourzendingen heeft een positief effect op het gedrag van consumenten, blijkt uit nieuwe cijfers van het online warenhuis.

BuyBay stelt software beschikbaar ter verbetering retourlogistiek
BuyBay stelt software beschikbaar ter verbetering retourlogistiek

BuyBay stelt zijn recommerce-software beschikbaar voor derden. E-commercebedrijven, verladers en logistiek dienstverleners kunnen daarmee in hun eigen distributiecentrum softwarematig de retourgestuurde producten beoordelen en weer klaar zetten voor verkoop.