Objeqtive Recruitment B.V.
Ubbo Hempenius investeert fors in vrachtbemiddelaar Cargoplot
Oud-eigenaar van H&S Ubbo Hempenius is de belangrijkste investeerder in Cargoplot, een digitaal platform voor wereldwijde vrachtbemiddeling.
Oud-eigenaar van H&S Ubbo Hempenius is de belangrijkste investeerder in Cargoplot, een digitaal platform voor wereldwijde vrachtbemiddeling.
Gaat het op termijn lukken om ketens efficiënter en flexibeler te maken met behulp van AI, bijvoorbeeld door ze daarmee beter te laten anticiperen op mogelijke verstoringen? Marcel Bron vindt van wel en hij legt uit hoe je deze technologie effectief in je processen kunt integreren.
De afgelopen tijd is één ding heel erg zeker geworden: AI is klaar om een nieuw tijdperk van intelligent transport in te luiden. Verladers en logistiek dienstverleners moeten nu gaan nadenken over hoe ze deze technologie gaan implementeren. Jonah McIntire legt uit welke manieren er zijn.
Toyota Material Handling (TMH) gaat een strategische samenwerking aan met de Belgische startup Blooloc om de productiviteit en veiligheid in magazijnen te verhogen.
Veel is er te doen over AI en de toepassing daarvan in warehouses. Twee expertartikelen in dit online magazine van Logistiek.nl gaan daarover. Hoewel steeds met klem wordt gewezen over de noodzaak om te beschikken over kwalitatief hoogwaardige datasets - dat kan flink roet in het eten gooien - is de belofte van AI onverminderd groot: ook zonder grote investeringen flink optimaliseren en de doorbraak van robotisering ook in pick-and-place toepassingen.
Mogelijke toepassingen van AI-technologie in de logistiek zijn er volop, niet alleen in warehouses en voorraadbeheer. Bart de Muynck geeft twee voorbeelden die haven gerelateerd zijn en laat zien wat machine learning op dit punt te bieden heeft.
GenAI gaat een echte revolutie in de logistieke sector teweegbrengen. Dat zegt Peter Skov, die al sinds 2017 bezig is met het integreren van AI. Volgens hem zal GenAI niet alleen bestaande processen stroomlijnen, maar ook nieuwe manieren van werken met zich meebrengen.
De logistieke sector heeft de laatste jaren veel vooruitgang geboekt op het gebied van warehouseautomatisering, van autonome vorkheftrucks en vraagprognose tot robotarmen De tools voor procesoptimalisatie zijn er volgens Michael Kleiner, maar worden helaas langzaam geïmplementeerd.
Het is een illusie om te denken dat AI het tovermiddel is om - ondanks een rammelende dataset - toch goede (plannings)uitkomsten te kunnen genereren. Begrip van de achterliggende technologie en vooral vooraf goed nadenken over het beoogde doel zijn cruciaal. Famke van Ree vertelt hoe het zit.
In de nieuwe editie van Logistiek - september 2024 - gaat het veel over de impact van AI op de logistieke sector. Hoewel experts uit de IT en consultancy waarschuwen voor al te snelle aannames en hoge verwachtingen, brengt AI hoe dan ook een enorm verbeterpotentieel voor de logistieke wereld met zich mee. Lees er alles over in het nieuwe magazine van Logistiek.