Bol.com zet de toon in het Nederlandse webwinkellandschap. Niet alleen wat aantal bestellingen betreft, maar ook in de dienstverlening aan klanten. Bezorging op dezelfde dag, in de avond of op zondagochtend. Het kan allemaal. “Wij bieden steeds meer keuze in bezorgopties. Dat is ook wat klanten vragen. Zij willen meer gemak en meer controle over de bezorging. In 2019 zijn onze speciale bezorgoptie zoals bezorging op dezelfde dag maar liefst twee keer zo populair geworden”, vertelt Marijn de Weerdt-Samwel, director returns management bij bol.com.
De logistieke ambities zijn gericht op het bieden van nog meer gemak aan klanten. Nog meer bezorgopties, nog meer controlemogelijkheden en nog meer capaciteit om alle leverbeloftes waar te maken. Maar de ambities reiken verder, verzekert De Weerdt-Samwel. “We willen niet alleen de beste, maar ook de groenste zijn. We hebben onszelf tot doel gesteld om de CO2-uitstoot in de jaren tot 2025 te reduceren tot 0 gram per pakket. Dat betekent onder meer minder lucht en minder verpakkingsmateriaal per pakket, maar ook 13.000 zonnepanelen op de uitbreiding van ons fulfilmentcenter. We willen in onze sector een gamechanger zijn als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen, onder meer door meer energie op te wekken dan we zelf gebruiken. Elk stapje dat we kunnen zetten om onze ambitie te halen, zetten we.”
Vertrouwen en verantwoordelijkheid
Voor het zetten van al die stapjes heeft bol.com talenten nodig. Talenten die meedenken over nieuwe concepten die aansluiten bij de strategie, over de nieuwe toepassingen van mechanisering en robotisering, over nieuwe bezorgopties, maar ook over oplossingen voor de vraagstukken op het gebied van duurzaamheid. “Wat werken bij bol.com zo leuk maakt, is de grote dynamiek. Geen enkele medewerker doet over een jaar hetzelfde werk als vandaag, ook al vervult hij nog steeds dezelfde functie. Daarom zoeken we naar medewerkers die energiek en bevlogen zijn.”
Personeelstekort in de logistiek
Hoe staat de sector er voor, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken?
Nieuwe medewerkers krijgen vanaf dag één vertrouwen en verantwoordelijkheid. Wie kansen ziet en grijpt, kan daadwerkelijk het verschil maken. Ongeacht de functie of het niveau. “We hebben talenten nodig voor uiteenlopende functieprofielen. Natuurlijk, voor functies die gericht zijn op mechanisatie van de processen in onze warehouses is een technische achtergrond belangrijk. Maar nog belangrijker is de instelling, motivatie en aansluiting bij de bedrijfscultuur.”
Kenmerkend voor bol.com is de ‘agile’ manier van werken. De teams werken aan innovatie door samen nieuwe dingen te ontwikkelen en op kleine schaal te experimenteren. “Op die manier ontdekken we razendsnel wat wel en wat niet werkt. Elk teamlid heeft vanuit zijn eigen rol een wezenlijke inbreng die relevant is voor het eindresultaat. Bol.com is een ambitieus bedrijf met ambitieuze doelstellingen, maar iedereen wordt in staat gesteld om die daadwerkelijk te halen.”
Elke dag een beetje beter
Elke dag werken honderden medewerkers binnen de afdeling logistiek keihard om de ambities te realiseren. Dat doen ze met elkaar, maar ook met collega’s van andere afdelingen en met logistieke partners. En om voorop te kunnen blijven lopen is er plek voor nog meer collega’s in het snelgroeiende bol.com. “Wij zoeken nieuwe professionals die graag willen pionieren en het samen met hun team elke dag net weer een beetje beter willen doen dan de vorige”, vertelt De Weerdt-Samwel, die binnen het logistiek managementteam ook verantwoordelijk is voor werving en selectie.
Bol.com zoekt talenten die de leverbelofte aan klanten helpen waarmaken, maar ook talenten die het aanbod van logistieke diensten aan de verkooppartners helpen uitbreiden. Inmiddels maken 27.000 partners gebruik van het platform van bol.com om hun eigen producten te verkopen. “Hierbij zit de kern van ons logistieke apparaat in onze panden. We investeren op dit moment behalve in mensen ook fors in mechanisering en robotisering. Wij zijn één van de stuwende krachten als het gaat om logistieke innovatie in Nederland. Daarvoor hebben we hele goede mensen met een technische achtergrond nodig.”
Feedback ontvangen én ophalen
Voor nieuwkomers heeft bol.com een intensief programma opgesteld om het bedrijf te leren kennen. . Denk aan een bezoek aan het fulfilmentcenter, workshops van verschillende afdelingen en een lunch met de directie. “En mensen die binnen logistiek aan de slag gaan, lopen eerst een paar dagen mee in het fulfilmentcenter.”
Ook na die eerste drie maanden krijgen medewerkers volop de gelegenheid om zich door coaching on the job verder te ontwikkelen. De Weerdt-Samwel: “Maar daarin spelen de mensen zelf ook een belangrijke rol. Wij hechten binnen bol.com veel waarde aan feedback. Mensen krijgen feedback, maar we verwachten ook dat ze zelf feedback komen ophalen. Dat vraagt om een veilige omgeving waarin mensen zich kwetsbaar durven opstellen. Die omgeving biedt Bol.com. We zijn open, eerlijk en zeggen waar het op staat. Als we fouten maken, draaien we er niet omheen en leren we ervan.”