Elke maand brengt Logistiek.nl een nieuw online magazine met een specifiek logistiek aandachtsgebied. Daarin achtergrondverhalen, interviews, video's en praktijkverhalen. Dit uitgebreide online magazine heeft ketensamenwerking als centraal thema.
In dit magazine:
- Inspiratie van: Egbert Guis gaat vaak op zoek naar rust en ruimte
- Duurzaam landbouwproject wint NLP 2024
- Logistieke sector heeft wel baat bij af en toe een flinke crisis
- SC-managers kunnen wereldwijde onrust steeds beter aan
- Digitale deur moet op slot voor kleinere ketenpartners
- Nieuwe tool Dura Vermeer berekent elk stukje CO2-uitstoot
- Update ketensamenwerking
- Jarell Habets ziet met Shypple weer een nieuwe toekomst
- Ketenregie wordt in 2024 serieus opgepakt door LDV'ers
- Topvrouw Marleen Rooders wil duurzame last mile
- Hoe blikken experts terug op 2024?
Inspiratie van: Egbert Guis
Het magische van de zee, hier bij Wassenaar of op de kop van Schouwen in Zeeland, heeft een grote aantrekkingskracht op Egbert Guis. Veel goederentransport gaat over zee, soms gaat het er heftig aan toe. Juist daar zit de uitdaging.
Duurzaam landbouwproject wint NLP 2024
Een intensief ketensamenwerkingsprogramma, gericht op het terugdringen van de milieuschade in de melkveehouderij, is dit jaar de winnaar geworden van de Nederlandse Logistiek Prijs. In die samenwerking helpen ketenpartners Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods tachtig Nederlandse melkveehouders om de uitstoot van broeigassen te verminderen. Tachtig boerenbedrijven doen inmiddels mee. “Met wijzen naar elkaar kom je niet verder. Dit programma zorgt voor een goed verdienmodel voor levensmiddelenproducent Nestlé, voor zuivelbedrijf Vreugdenhil en voor de boeren.”
Logistieke sector heeft wel baat bij een flinke crisis
Er is maar één manier voor logistiek dienstverleners om te overleven. Wil je ook in de toekomst nog een goede boterham kunnen verdienen, dan zul je als ondernemer echt moeten samenwerken. “Want anders ben je ten dode opgeschreven”, benadrukt Erik Slaaf, sector banker bij ING.
SC-managers kunnen onrust steeds beter aan
De spanning in de wereld neemt toe, maar het lijkt erop dat de supply chain professionals in Nederlandse bedrijven steeds beter weten om te gaan met onzekerheid. De resultaten van de zojuist verschenen Supply Chain Monitor reden voor optimisme.
Digitale deur moet op slot voor kleinere ketenpartners
Grote bedrijven maken zich over het algemeen meer zorgen om cyberrisico's dan middelgrote en kleine bedrijven. Om zich tegen een aanval te beschermen, kiezen ze er nu voor om hun kleinere ketenpartners te helpen de digitale deur op slot te doen. Want bij hen is het nog lang niet allemaal op orde.
Nieuwe tool Dura Vermeer berekent CO2-uitstoot
Hoe maak je een logistiek plan voor een bouwplaats? Hoe maak je dat plan zodanig dat je precies kunt voorspellen wat de CO2 uitstoot van vervoersbewegingen zal zijn? Dura Vermeer ging ermee aan de slag, ontwikkelde als bouwbedrijf een unieke tool voor intern gebruik en deed dat grotendeels eigenhandig.
Update ketensamenwerking
Ministerie en Topsector Logistiek willen standaard data. Tata Steel transporteert CO2-vrij per trein. LDV'ers samen in een ecosysteem. Pakketbezorger is onbedoeld drugskoerier.
Jarell Habets ziet weer een nieuwe toekomst
Voor de digitale expediteur Shypple zijn, na een paar moeilijke jaren, weer nieuwe tijden aangebroken. Dat komt door een andere strategie, door meer specialisatie in containervervoer van versproducten, maar ook omdat AI als technologie nieuwe kansen biedt.
Ketenregie wordt in 2024 serieus opgepakt
Door steeds meer logistiek dienstverleners wordt ketenregie ‘serieus opgepakt’ tegenwoordig. Dat meent Dirk ’t Hooft, een van de juryleden die betrokken is bij de beoordeling van dat thema voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Sommige bedrijven doen het beter dan andere en zijn daarom beoordeeld tot ‘best in class’ op ketenregie. Onder andere Mainfreight scoort hoge ogen.
Topvrouw Marleen Rooders wil duurzame last mile
Wuunder en Paazl moeten een antwoord vinden op de vele uitdagingen die de markt van pakketbezorging kent. Dat ziet de kersverse topvrouw Marleen Rooders in. “Denk aan het duurzaamheidsvraagstuk. Het lijkt zo makkelijk om alles maar te elektrificeren, maar dan heb je veel hogere kosten, minder capaciteit, een lagere efficiency. Dus je moet het anders aanpakken. Bijvoorbeeld door samen te werken.”
Hoe blikken experts terug op 2024?
Wat heeft in het afgelopen jaar de sector bezig gehouden? Jaarlijks vraagt Logistiek.nl aan een groot aantal experts om terug te blikken en de vraag te beantwoorden of ze een doorbraak hadden verwacht (en gezien) in hun vakgebied, of ze vinden dat er op z’n minst vooruitgang is geboekt. Hun visie hierop vatten ze kort samen in een blog.
Liever toch het hele magazine in één keer lezen?