Gratis online magazine met als thema ketensamenwerking

Gratis online magazine met als thema ketensamenwerking

Opnieuw gedoe over de invoering van ZE zones in binnensteden. Als ketenpartner laat de overheid zich opnieuw niet van zijn beste kant zien door onduidelijkheid te creëren. Ondertussen gaan verladers en vervoerders, met of zonder steun van de overheid, door met hun gezamenlijke duurzaamheidsplannen. Dit en meer in het dit gratis online magazine van Logistiek.nl.

Groeiende onduidelijkheid en onbegrip in de sector over de invoering van zero emissiezones in binnensteden, nu de formerende partijen in hun Hoofdlijnenakkoord de term ‘mogelijk uitstel’ hebben laten vallen en liever een standaard oplossing willen voor heel Nederland. Bedrijven die zich als koploper zijn gaan profileren op dit gebied zien – niet voor de eerste keer – dat ze te maken hebben met een overheid die zich niet aan gemaakte afspraken wil houden. In ketensamenwerking is dat echter wel cruciaal, omdat anders de bereidheid om te investeren in bijvoorbeeld duurzame technologie een flinke knauw krijgt.
Gelukkig is het duurzaamheidsstreven van verladers en vervoerders steeds minder onderhevig aan de grillen van de overheid. Ketenpartners zoeken elkaar op en zorgen samen voor minder wegkilometers en emissieloos transport. Op die manier werkt de sector onverstoorbaar door aan verduurzaming. In dit online magazine meer daarover.

Elke maand brengt Logistiek.nl een nieuw online magazine met een ander logistiek thema. Daarin achtergrondverhalen, interviews, video's en praktijkverhalen. Dit online magazine gaat over ketensamenwerking.

In dit magazine:

  • Inspiratie van... Bart van Keulen
  • Maersk opent crossdock center
  • Xella profiteert van modal shift
  • ZE-zones opnieuw ter discussie
  • PODCAST over distributienetwerken
  • LogiMatch – Isopartner en Van den Heuvel
  • UPDATE
  • Vivienne de Leeuw, topvrouw Havenbedrijf
  • CTPark Amsterdam blijft optimistisch

Inspiratie van... Bart van Keulen

Voormalig marinier Bart van Keulen mag graag vanaf een bergtop uitkijken en de omgeving in zich opnemen. In zijn tijd bij Aldi leerde hij nieuwe dingen; houd focus is de belangrijkste daarvan, want logistici laten zich gemakkelijk afleiden.

Maersk opent crossdock center

Containerrederij Maersk is een stap verder met het samenvoegen van verschillende logistieke activiteiten direct op de containerterminal op de Maasvlakte. Doel is om tussenschakels in de afhandelingsketen te elimineren en daarmee winst te boeken in tijd en duurzaamheid.

Xella profiteert van modal shift

Aan het vervoeren van elementen van kalkzandsteen over het water in plaats van over de weg zitten heel wat voordelen. Maar het levert volgens Brandon Sekker, logistiek manager bij Xella Nederland, ook heel wat gepuzzel op om het voor elkaar te krijgen.

ZE-zones opnieuw ter discussie

De aanstaande coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB zegt in het Hoofdlijnenakkoord te kijken wat er mogelijk is om de invoering van de zero-emissiezones uit te stellen. Partijen in de logistieke sector reageren onthutst op het zinnetje in het akkoord. Het uitstellen van de invoering van de ZE-zones leidt alleen maar tot meer onduidelijkheid voor ondernemers, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen. Dat zegt de sector, maar benadrukt ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

PODCAST over distributienetwerken

Steeds meer logistiek dienstverleners kloppen bij Raymond Cools van Transmission aan. Ze zijn geïnteresseerd in samenwerkingen en distributienetwerken, zegt hij in deze tweedelige podcast over distributienetwerken.. Net als bedrijven die onderdeel zijn van Transmission, staan ook de transporteurs en logistiek dienstverleners van DHB en de Fritom Group momenteel samen sterk.

LogiMatch – Isopartner en Van den Heuvel

In de serie LogiMatch – hoe gaan verladers en logistiek dienstverleners met elkaar om? – dit keer het verhaal van twee bedrijven die allebei volop in verandering zijn, namelijk isolatiespecialist  Isopartner en Van den Heuvel Logistiek. “Ook intern waren er de nodige veranderingen. Ik vond het belangrijk om de lijntjes zo kort mogelijk te houden.”

UPDATE

Rotterdam heeft 's werelds eerste quantumnetwerk. Nieuw dc voor Rituals. Cargonaut kan na make-over weer verder. Stekker uit Maasvlakte Shuttle.

Vivienne de Leeuw, topvrouw Havenbedrijf

De voormalig topvrouw van RTL is vanuit diverse financiële functies beland bij het Havenbedrijf Rotterdam. Vivienne de Leeuw ziet het niet per se als toeval, dat ze hier is terecht gekomen. Ze wil graag dat ook het Havenbedrijf balans zoekt en vindt in diversiteit en daarmee een goede afspiegeling is van de samenleving. Op haar scherm prijkt een stickertje die ze steeds heeft meegenomen naar een volgende job: ‘Always be a first-rate version of yourself, not a second-rate version of someone else.’ Dat is haar motto. “Met anders zijn, kun je vaak ook het verschil maken.”

CTPark Amsterdam blijft optimistisch

Nog even geduld, het CTPark Amsterdam City zal over een aantal jaar volledig operationeel zijn. Althans, dat voorspellen de initiatiefnemers van het gigantische logistieke centrum in het Westelijk Havengebied.

Liever toch het hele magazine in één keer lezen?