Zo maak je elke supply chain toekomstvast

Zo maak je elke supply chain toekomstvast

Hoe zorg je als productiebedrijf of groothandel voor zekerheid en betrouwbaarheid in een snel veranderende wereld? Hoe blijf je innoveren en zorg je ook over tien jaar voor gelukkige klanten en blije eindgebruikers? Om antwoord te geven op die vraag deed Arjan Bergman van Aiden onderzoek naar de belangrijkste golven die de SCM-wereld in beweging brengen.

We leven in een VUCA-wereld. VUCA staat voor volatiel, onzeker (uncertain), complex en ambigu. De term werd in eerste instantie gebruikt om de wereld na de Koude Oorlog te beschrijven. De vier letters beschrijven kraakhelder hoe complex en vooral veranderlijk het speelveld van moderne organisaties is. Op het VUCA-speelveld kunnen supply chains van de ene op de andere dag volledig op hun kop staan. 

Concreet stappenplan

Voor business consultant Arjan Bergman kent omgaan met VUCA geen geheimen. Arjan werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en vervulde diverse commandanten-, management- en staffuncties in het leger. Inmiddels werkt hij voor SAP-dienstverlener Aiden. Bergman onderzocht de grote bewegingen in de SCM-wereld en de manieren waarop organisaties hiermee om kunnen gaan. De resultaten van deze zoektocht legden hij vast in een trendpaper. Een onderdeel van dat trendpaper is een concreet stappenplan dat organisaties helpt om soepel om te gaan met verandering en zich succesvol voor te bereiden op de toekomst. 

Bergman identificeerde vier grote trends. “Digitalisering en automatisering veranderen de rol van de mens op de werkvloer. Nieuwe digitale innovaties, bots en autonome voertuigen transformeren de supply chain.” Ook duurzaamheid en klimaatbewustzijn beïnvloeden alle schakels in de toeleveringsketen. Bergman: “Toeleveringsketens worden duurzaam, transparant en circulair.” 

Transport belangrijk knelpunt

Volgens Bergman gaan bedrijven weer dichter bij huis produceren. “De pandemie, piraten, oorlogen, blokkades, stakingen, natuurrampen; wereldwijde supply chains staan voortdurend onder druk”, zegt hij. “Transport is een belangrijk knelpunt. Om risico’s in de toeleveringsketen te verminderen, halen bedrijven hun productieprocessen terug naar hun thuisland of nabije regio’s.”  

Maatwerk en snelheid

Verder zijn de wensen en de verwachtingen van de afnemers zijn voortdurend aan verandering onderhevig, zegt Bergman. “Consumenten en zakelijke afnemers verwachten maatwerk en snelheid. Daarom ontstaan er logistieke netwerken die in staat zijn om supersnelle en zelfs onmiddellijke leveringen te realiseren door geavanceerde routing en voorraadbeheer.”

SAP Supply chain
Nieuwe digitale innovaties, bots en autonome voertuigen transformeren de supply chain.

Succesvol opereren 

Wat vraagt dit van groothandels en productiebedrijven? Waar moeten ze de komende jaren aan werken om succesvol te blijven opereren? “Om te beginnen zijn transparantie en end-to-end traceerbaarheid belangrijker dan ooit. Je moet de volledige levenscyclus van elk product, van cradle to grave, volledig in beeld hebben”, zegt Bergman.

Adaptief en veerkrachtig

Ook belangrijk: geautomatiseerde en autonome supply chains die ook nog eens adaptief en veerkrachtig zijn. Bergman: “Toeleveringsketens zijn in staat om soepel mee te bewegen met elke vorm van disruptie. Alle partijen in de keten die beïnvloed worden, passen zich vlot aan.” Tot slot is de supply chain van de toekomst duurzaam en verantwoord. Bergman: “De hele keten voldoet aantoonbaar aan de juiste standaarden.”

Jouw bedrijf en toeleveringsketen voorbereiden op 2035 doe je niet vandaag op morgen”
— Business consultant Arjan Bergman van Aiden

Eerst de basis, dan innoveren

De bovengenoemde thema’s staan hoog op de agenda van Nederlandse bedrijven. Uit onderzoek van softwareleverancier SAP blijkt bijvoorbeeld dat 67 procent van de Nederlandse bedrijven van plan is om nieuwe technologie toe te passen die kan helpen om uitdagingen in de toeleveringsketen te overwinnen. Bergman denkt dat bedrijven verder moeten kijken dan twee jaar.

Meebewegen met VUCA

Hoe moeten organisaties zich in een VUCA-wereld voorbereiden op een toekomst die onbekend en radicaal anders zal zijn? Bergman: “Jouw bedrijf en toeleveringsketen voorbereiden op 2035 doe je niet vandaag op morgen.”

Waar je volgens Bergman morgen al wél mee kunt beginnen, is het leggen van een stevige digitale basis voor groei en innovatie. “Als die basis staat, ga je innoveren met AI en bots en werk je toe naar een geavanceerd IT-landschap dat optimaal aansluit op de businessdoelstellingen. Op dat moment is innoveren een deel van jouw organisatie-DNA geworden. Meebewegen met de VUCA-wereld is dan veel eenvoudiger.” 

Samen met collega Bart Smeltink schreef Arjan Bergman een paper over actuele trends die de toekomst beïnvloeden en de manier waarop groothandels en productiebedrijven zich hierop voor kunnen bereiden. Dit is stuk kosteloos te downloaden.

Dit artikel is gesponsord door SAP Business Network.

Zo overbrug je de supply chain kloof

Zo overbrug je de supply chain kloof

In de dynamische markt van vandaag is een naadloze verbinding tussen supply chain planning (SCP) en supply chain executie (SCE) niet langer optioneel. Het is essentieel. Laat verouderde, gescheiden systemen uw bedrijf niet tegenhouden. Veel inefficiënties in het warehouse kunnen worden opgelost door planning en uitvoering in de supply chain beter op elkaar af te stemmen. Manhattan Active Supply Chain Planning maakt dat mogelijk.

Zo verbeter je het backorderproces met AI

Zo verbeter je het backorderproces met AI

Kunstmatige intelligentie (AI) is een soort toverwoord geworden. Iedereen praat erover en iedere organisatie vindt dat zij het zo snel mogelijk moeten gebruiken. Maar hoe doe je dat en hoe gebruik je AI om meer uit je organisatie te halen? Dat legt softwarebedrijf SAP in dit artikel voor je uit en richt zich daarbij vooral op de supplychain. SAP laat zien hoe hun AI kan helpen om een backorderproces te optimaliseren.

Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Logistiek in Nederland trekt weer aan. Groei en uitbreiding beginnen vorm te krijgen. DC's focussen meer en meer op schaalvergroting, vaak in combinatie met verduurzaming. Het financieren van dit soort uitbreidingsplannen is echter niet altijd eenvoudig via de bank te realiseren. Een sale and leasebackconstructie kan in deze gevallen uitkomst bieden.

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

De containertarieven hebben nog niet gepiekt. En op basis van de Drewry's World Container Index (WCI) is de piek nog niet in zicht. Waar onrust en tijdelijk meer vraag naar containers de prijs al deed opveren, doet congestie in Azië daar nog een schepje bovenop.