Gratis online magazine over e-fulfilment

Gratis online magazine over e-fulfilment

Het was toch wel even een schok in e-commerceland: fietskoeriersbedrijf Cycloon kondigde een reorganisatie aan omdat de duurzame bezorging niet meer rond te rekenen was. Experts uit de markt reageren op dit bericht. Verder in dit gratis online magazine aandacht voor robots bij het e-fc van Kruidvat en Trekpleister, een interview met topvrouw Susanne Bolck van Hexspoor en nog meer interviews, video's en een infographic met recente marktcijfers.

Elke maand brengt Logistiek.nl een nieuw online magazine met een specifiek logistiek aandachtsgebied. Daarin achtergrondverhalen, interviews, video's en praktijkverhalen. Dit uitgebreide online magazine heeft e-fulfilment als centraal thema.

In dit magazine:

  • Prof. Hein Fleuren ziet data science als middel tegen honger
  • In het Kruidvat e-dc in Ede doen 93 AMR's het zware werk
  • Cycloon dupe van 'race-to-the-bottom' in pakketbezorging
  • Bpost en Staci gaan samen voor complete multichannel combinatie
  • Online shopper doet stapje terug in productbestedingen
  • Zeventig bouwmarkten krijgen een eigen pakketkluis
  • Foodello vindt onderdak in e-dc van Radial in Groningen
  • Susanne Bolck (Hexspoor) wil aandacht voor menselijke maat
  • Pakketkluizen verschijnen overal als alternatief thuisbezorgen
  • Veel nieuwe (onbekende) lastmile-voertuigen op IAA autobeurs

Data science als middel tegen honger

Kunnen internationale NGO’s en commerciële bedrijven in de Westerse logistieke sector wat van elkaar leren? Hoogleraar Hein Fleuren meent van wel, van beide kanten overigens. Data science is de verbindende schakel daar waar het gaat om hongerbestrijding.

In het Kruidvat e-dc in Ede doen 93 AMR's het zware werk

“Twee keer zo snel als het manuele systeem dat we hiervoor gebruikten." Bovendien is het werk er ook leuker op geworden, meent Alexander Webhofer, manager warehouse operations e-fulfilment bij AS Watson Health & Beauty Benelux, bekend van Kruidvat en Trekpleister. 

Waarom ging het mis met Cycloon?

Het is eeuwig zonde dat fietskoeriersdienst Cycloon grotendeels de nek is omgedraaid, maar de beslissing komt volgens experts uit de markt niet geheel uit de lucht vallen. Het dochterbedrijf van webwinkel Bol maakte onlangs bekend dat het stopt met de bezorging van pakketten die niet door de brievenbus passen.

Interview met Thomas Mortier

Staci, een internationale b2b-logistieke speler, heeft met de overname door Bpostgroup een belangrijke stap gezet om zijn positie in zowel Europa als wereldwijd te versterken. De overname biedt volgens Thomas Mortier nieuwe groeikansen, met name in de b2c-logistiek.

Online shopper doet stapje terug in productbestedingen

Het aantal online-aankopen van producten door Nederlandse consumenten is in het eerste halfjaar van 2024 met 4 procent afgenomen. Er worden vooral veel minder voedselproducten en schoenen online gekocht. Nederlanders kopen nog steeds meer en meer in China. Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor.

Zeventig bouwmarkten krijgen een eigen pakketkluis

Pakketautomaat bij bouwmarkten - PostNL is klaar voor ZE-zones - Verdwijntruck in de last mile - Robot helpt GLS een handje

Samenwerking Foodello en Radial

Foodello, een online supermarkt die zich inzet tegen voedselverspilling, gaat een samenwerking aan met Radial. Alle bestellingen van Foodello worden voortaan verwerkt in het moderne grotendeels gerobotiseerde fulfilmentcenter van Radial, dat in de zomer van vorig jaar geopend werd in Groningen.

Hexspoor-topvrouw pakt het anders aan

Met een klantgerichte houding en veel aandacht voor het wel en wee van de medewerkers maakt Susanne Bolck van Hexspoor al jarenlang deel uit van de e-fulfilmentwereld. “Die customer intimacy moet echt deel uitmaken van je bedrijfscultuur, anders werkt het niet en is het een loze term.”

Pakketkluizen verschijnen overal als alternatief thuisbezorgen

Hoewel het grootste deel van de Nederlandse consumenten bestelde producten bij voorkeur thuis laat bezorgen, neemt het aantal pakketkluizen in ons land snel toe. Vrijwel alle pakketbezorgers investeren op dit moment volop in pakketautomaten. De van oorsprong Zweedse bezorgdienst Budbee kiest er zelfs voor om helemaal geen bezorging meer aan huis te doen.

Veel nieuwe (onbekende) lastmile-voertuigen op IAA autobeurs

Een aanzienlijk deel van de vierkante meters op de beurs IAA in Hannover werd ingenomen door fabrikanten van bestelauto's en voertuigen voor de last mile. De focus lag daarbij grotendeels op elektrische modellen. Een overzicht van de belangrijkste nieuwkomers en nieuwe modellen.

Liever toch het hele magazine in één keer lezen?

Gratis online magazine met als thema e-fulfilment

Gratis online magazine met als thema e-fulfilment

Webwinkels en hun logistieke partners komen er niet meer onderuit. Ook zij moeten aan de bak met verduurzaming en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid oppakken. Dat vindt de club van webwinkels zelf en komt met een certificeringsprogramma. Bleckmann - dienstverlener voor onder andere Amazon en Karl Lagerfeld - is al wat langer met duurzaamheid bezig en pronkt nu met het eerste volledig (bijna dan) circulaire dc in Almelo. Dit en meer in dit online magazine van Logistiek.nl

E-fulfilment en optimaliseren - lees het gratis online magazine

E-fulfilment en optimaliseren - lees het gratis online magazine

Met het najaar in aantocht staan e-fulfilmentbedrijven op scherp om de onvermijdelijke piekbelasting in goede banen te leiden. Spannend zal het ook dit jaar wel weer worden rond Black Friday en de feestdagen. Toch leren bedrijven er steeds beter mee om te gaan, ook al nemen de uitdagingen toe wat betreft de voorkeuren van online shoppers. Een deel van hen wil zo langzaam aan ook meer inzicht en opties om te kiezen voor duurzame aflevering. Elektrisch vervoer en slimme stadlogistiek concepten horen daar bij.

E-fulfilment voorbereid op hectiek? - lees het gratis online magazine

E-fulfilment voorbereid op hectiek? - lees het gratis online magazine

Spannend najaar staat de e-fulfilmentsector weer te wachten, na de chaotische periode sinds de coronapandemie. Vorig jaar was er nog veel onzekerheid, nu kunnen webshops, fulfilmentbedrijven en pakketbezorgers zich hopelijk beter voorbereiden. Bijzonder om te zien, dat e-commerce voor een bedrijf als Swinkels een compleet nieuwe wereld opent. Belangrijk thema hangt boven de markt: de komst van zero-emissie zones in 2025. De overheid helpt om bedrijven vroegtijdig te informeren. Lees er meer over in het gratis online magazine van Logistiek.nl.

Online magazine februari 2023: E-fulfilment

Online magazine februari 2023: E-fulfilment

Drake & Farrell gaat voor een duurzame bedrijfsvoering en wil e-waste voorkomen met circulaire supply chains. Duurzaamheid en e-fulfilment lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Initiatieven als crowdshipping poppen op in Nederland en de term 'bezorgschaamte' behoeft geen uitleg meer. Maar hoe is het nu gesteld met de bezorgschaamte van de Nederlandse consument? Dat en meer in dit nieuwe online magazine van Logistiek.nl.