Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Zo vind je de perfecte partner voor digitalisering

Een derde van de productie- en distributiebedrijven in Nederland heeft de digitalisering volledig omarmd. Dat betekent dat de meerderheid nog vastzit in traditionele, handmatige processen. Dat blijkt uit het Transformatieonderzoek 2022 van PwC.

Bedrijven die nog vastzitten in traditionele, handmatige processen zijn genoodzaakt zich aan te passen. De concurrentievoorsprong in de toekomst is sterk afhankelijk van drie cruciale elementen: het omarmen van hedendaagse trends, het verlagen van kosten en het optimaliseren van operaties door digitale transformatie.

Digitalisering als noodzaak

Met het besef van de dringende noodzaak tot verandering staan bedrijven nu voor een cruciale beslissing. Hoe gaan ze deze essentiële digitale overgang namelijk doorlopen? Digitalisering is niet langer een keuze, maar een vereiste om te groeien en overleven. Het is een traject dat resource-toewijzing vereist. Met name op het gebied van budgetoverwegingen om effectief over te gaan van conventionele naar digitale bedrijfsvoering.

Partner voor het digitaliseringsproces

In deze cruciale fase is het selecteren van de juiste partner voor digitalisering een essentieel onderdeel. Daarom heeft CargoON, het innovatieve transportmanagementsysteem, een gids ontwikkeld om de beste partner te kiezen voor het digitaliseringsproces van verladers. Deze gids helpt in de fase van besluitvorming. Dat doet het door essentiële vragen onder de aandacht te brengen en specifieke behoeften te identificeren. Daarnaast wordt het belang van het kiezen van de perfecte samenwerkingspartner voor deze transformerende reis benadrukt.

Hier moet je op letten bij het kiezen van een digitale oplossing

Het digitaliseringsproces begint met het identificeren van verbeterpunten in de hele waardeketen van het bedrijf. Elk aspect van het bedrijf moet worden geanalyseerd op mogelijkheden voor verbetering door middel van digitalisering. Het is belangrijk om een tool te kiezen die alle processen volledig dekt, maar ook een gefaseerde implementatie mogelijk maakt om elke stap te valideren wat betreft de behaalde voordelen.

Aan de andere kant moet de juiste technologiepartner een team van interne ontwikkelaars hebben die de specifieke behoeften van het bedrijf begrijpen. Daarnaast moet de partner standaard modulaire oplossingen bieden die een snelle implementatie mogelijk maken. De reputatie, staat van dienst en referenties van de technologiepartner moeten ook worden beoordeeld om er zeker van te zijn dat deze betrouwbaar is en in staat om de gestelde doelen te bereiken.

Sleutelfactoren bij de keuze van een technologiepartner

Bij het kiezen van een technologiepartner moeten verschillende structurele factoren van het bedrijf in overweging worden genomen. Deze factoren omvatten onder andere het budget en de benodigde human resources voor de implementatie. Tijdens dit proces is het belangrijk oplossingen te vermijden die te belastend zijn of te lang duren om te implementeren. Tot slot is de capaciteit van het bedrijf om digitaal te gaan werken van cruciaal belang. De sleutel tot succes in dit proces ligt in het beheersen van weerstand tegen verandering en het bevorderen van een open houding.

Succesvolle digitale oplossingen

Uiteindelijk is het succes bij het kiezen van een digitale oplossing gebaseerd op de ervaring en de tijd die wordt besteed aan de interactie met het platform. Er zijn belangrijke indicatoren die de juiste keuze bevestigen: de oplossing is uitgebreid en modulair, het is gemakkelijk aan te sluiten en te gebruiken en het maakt gebruik van het SaaS-model (Software as a Service) om de communicatie en samenwerking in een externe of hybride werkomgeving te vergemakkelijken. Download de volledige gids hier.

Dit artikel is gesponsord door CargoON.

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Cybersecurity: Grote spelers regelen het in voor kleine ketenpartners

Grote bedrijven maken zich over het algemeen meer zorgen om cyberrisico's dan middelgrote en kleine bedrijven. Om zich tegen een aanval te beschermen, kiezen ze er nu voor om hun kleinere ketenpartners te helpen de digitale deur op slot te doen. Want bij hen is het nog lang niet op orde, allemaal.

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Nog tonnen euro's beschikbaar aan cybersubsidie

Grote en middelgrote bedrijven in transport en logistiek zijn beter voorbereid op cyberrisico's dan ondernemers in andere sectoren. Kleine ondernemers in de sector zijn echter 'benedengemiddeld' voorbereid. Voor hen is nog financiële steun verkrijgbaar. Halverwege de aanvraagperiode is pas een derde van de cyberveiligheidssubsidie gereserveerd door kleine ondernemers: 330.000 euro van de in totaal 1 miljoen euro subsidie.

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het hoofd

Top100-bedrijven letten op cybersecurity, maar zien NIS2 nog over het...

Cybersecurity is een belangrijk thema. Hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht ervoor is, ziet Hans Moonen. Als jurylid 'digitale platforms' voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners valt hem wel op dat nog weinig logistiek dienstverleners bezig lijken te zijn met de NIS2-wetgeving. Zeer positief is hij ten slotte over de inzendingen van Rhenus, Broekman, Vos Transport en Van den Bosch, die dit jaar voor het eerst 'best in class' scoren op het thema.

Logistiek Digitaal helpt MKB-bedrijven de volgende stap in digitalisering te maken

Logistiek Digitaal wegwijzer naar digital readiness

Om onze positie als logistieke hub van Europa te borgen, hebben we innovatieve en wendbare bedrijven nodig. Logistiek Digitaal helpt het MKB die slag te maken, met gratis advies, tools en trainingen. "Wij vervullen een gidsfunctie", vertelt Johan Kerver van Logistiek Digitaal. "We leggen niemand iets op, maar we maken inzichtelijk hoe een bedrijf de volgende stap in digitalisering kan zetten. Indien gewenst kunnen we daarbij helpen." Maak kennis met Logistiek Digitaal en lees wat het voor jou kan betekenen.