Over de hele linie hechten gebruikers van logistiek vastgoed in toenemende mate aan een groene certificering van het gebouw dat zij gebruiken. Ruim 90 procent van de gebruikers is zelfs bereid om meer te betalen voor een gebouw dat duurzaam is gecertificeerd. Daarnaast is de behoefte aan strategisch gelegen distributiecentra van cruciaal belang voor een vlotte en efficiënte goederenstroom. Voor 79 procent van de logistieke dienstverleners is het vinden van geschikte logistieke ruimte echter een belangrijke uitdaging, tegen 50 procent van de fabrikanten en retailers. Aldus het onderzoek.
Douglas van Oers, Co-Head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland: “De Nederlandse logistieke gebruikersmarkt is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid, onder meer door de opkomst van e-commerce, nearshoring, nieuwe voorraadstrategieën en opkomende industrieën. De scherpe daling van beschikbare logistieke ruimte bevestigt die trend. Je ziet dat naast de bekende hotspots, zoals Waalwijk, nu ook andere logistieke locaties in opkomst zijn. Zoals het XL Businesspark in Almelo dat als innovatief nieuw bedrijventerrein vol inzet op duurzaamheid.”
Opkomende logistieke hotspots
Uitbreiden van de hoeveelheid logistieke meters blijkt dus voor veel ondernemingen een uitdaging, met name door de zeer lage beschikbaarheid op traditionele logistieke hotspots. Panattoni, een internationale speler op het gebied van logistieke vastgoedontwikkelingen, speelt met nieuwe projecten, Panattoni Park Twente, Steenwijk, Almere en Ridderkerk, in op de belangrijkste behoeften in de markt. De nieuwe logistieke ontwikkelingen worden stuk voor stuk gekenmerkt door duurzaamheid, innovatie en een optimale strategische ligging op bestaande en opkomende logistieke hotspots. Een overzicht van de meest recente projecten:
Panattoni Park Twente: strategisch gelegen, duurzaam en innovatief
Panattoni Park Twente staat vol in de stijgers en wordt naar verwachting in het voorjaar van 2024 opgeleverd. Met een oppervlakte van ca. 55.000 m2, 48 laaddocks, en bijna 400 parkeerplaatsen, belooft dit distributiecentrum een flexibele en efficiënte logistieke hub te worden. Het high-end distributiecentrum is gelegen op het XL Businesspark Twente in Almelo. Gelegen aan de North Sea Baltic Corridor is dit bedrijvenpark volledig ingesteld op transport in en uit Europa met uitstekende verbindingen naar binnen- en buitenland.
Combi Terminal Twente (CTT)
Het XL Businesspark Twente, waar het distributiecentrum is gelegen, biedt niet alleen uitstekende verbindingen over de weg maar beschikt ook over een eigen containerterminal, de Combi Terminal Twente (CTT). De terminal bevindt zich op steenworp afstand van Panattoni Park Twente waardoor er met terminaltrekkers snel heen en weer gereden kan worden. Het eigen personeel kan de containers vervolgens zelf laden en lossen.
XL Businesspark Twente, strategische ligging
Jeroen Gerritsen, Algemeen Directeur van Panattoni Nederland, benadrukt de unieke positie van Panattoni Park Twente: "Door haar strategische locatie biedt XL Businesspark Twente ruimte aan toonaangevende internationale bedrijven in de industrie, logistiek, transport en distributie. Het heeft een openbare laad- en loskade direct aan het Twentekanaal, dat aansluit op het Europese netwerk van rivieren en kanalen. Met een directe waterverbinding naar de Rotterdamse en Amsterdamse haven is XL Businesspark Twente zeer geschikt voor bedrijven die voor hun supply chain gebruikmaken van containervervoer over water.”
Duurzaamheid staat centraal in Panattoni’s aanpak. Het distributiecentrum in Twente wordt dan ook volgens de BREEAM-NL Excellent normering gebouwd, is aardgasvrij en het dak kan volledig ruimte bieden aan zonnepanelen voor het opwekken van groene energie voor de huurder en andere bedrijven.
Panattoni Park Steenwijk: een groene logistieke parel
De bouw van Panattoni Park Steenwijk, gelegen op bedrijvenpark Eeserwold, gaat binnenkort van start. Deze nieuwe logistieke ontwikkeling belichaamt harmonie tussen logistiek en natuur. Gelegen op het duurzame bedrijvenpark Eeserwold, nabij Zwolle, is bij het ontwerp rekening gehouden met inpassing in de natuurlijke omgeving. Uitgebreide groenvoorzieningen en aandacht voor biodiversiteit worden gecombineerd met een duurzaam gecertificeerd state-of the-art gebouw.
Twee units
Het te bouwen distributiecentrum omvat in totaal ca. 34.244 m², waaronder ca. 30.394 m² warehouse, een mezzanine van ca. 2.818 m² en kantoorruimte van ca. 1.032 m2. Het gebouw kan worden onderverdeeld in twee units met elk ongeveer ca. 15.197 m² warehouse, ca. 1.409 m² mezzanine en ca. 516 m² kantoor. Er komen in totaal 295 parkeerplaatsen, 28 laaddocks en 2 overheaddeuren.
Strategische ligging naast A32
Het distributiecentrum, ontworpen volgens de BREEAM Very Good standaard, heeft een strategische ligging langs de A32, biedt gemakkelijke toegang tot de noordelijke provincies, de Duitse grens, en het Europese achterland. Port of Zwolle – dat binnenkort de status van zeehaven krijgt door de verbreding van de Kornwerder Zandsluizen – ligt op een half uur rijden. Ook MSC terminal Meppel is slechts 16 minuten rijden.
Zowel het gebouw als het terrein van Panattoni Park Steenwijk zijn in samenwerking met architecten, landschapsarchitecten en ecologen zorgvuldig ontworpen en geïntegreerd in het landschap. Toekomstige medewerkers ervaren een groene omgeving en de nabijheid van het Eesermeer, waardoor ze kunnen genieten van ontspannende buitenactiviteiten zoals een wandeling of lunch in de buitenlucht.
Jeroen Gerritsen, Algemeen Directeur: "Panattoni Park Steenwijk is een mooi voorbeeld van hoe we in samenwerking met bevlogen partijen tot innovatieve oplossingen kunnen komen die direct impact hebben op het welzijn van mens en natuur." De oplevering van Panattoni Park Steenwijk staat gepland voor in Q1 2025.
Panattoni Park Almere: strategisch gelegen multitenant distributiecentrum
Panattoni Park Almere staat op het punt om de bouw van een ultramodern (multi-tenant) distributiecentrum te starten. Met een oppervlakte van ca. 23.420 m2, voldoet dit centrum aan strenge duurzaamheidseisen en wordt het gebouwd volgens de BREEAM Very Good standaard. Het dak van het aardgasvrije gebouw kan volledig ingezet worden voor het opwekken van zonne-energie.
'Last-mile' bezorging
Met een warehouse van ca. 19.666 m2, 22 laaddocks, 5 overheaddeuren, 251 parkeerplaatsen en de mogelijkheid tot onderverdeling in 5 kleinere units, biedt Panattoni Park Almere flexibiliteit voor diverse partijen. Het gebouw, gelegen op bedrijventerrein Stichtsekant direct aan de A27, belooft een strategische positie met gemakkelijke toegang tot steden/regio’s als Amsterdam, Utrecht, Schiphol en de Amsterdamse haven.
Met 12 miljoen mensen op een afstand van nog geen uur rijden is Panattoni Park Almere een uiterste geschikte logistieke locatie voor bedrijven in 'last-mile' bezorging, groothandelsbedrijven, maakindustrie en e-commerce ondernemingen. Panattoni Park Almere wordt naar verwachting in Q4 2024 opgeleverd.
Panattoni Park Ridderkerk: dé ultieme logistieke hotspot onder de rook van Rotterdam
De bouw van Panattoni Park Ridderkerk is in volle gang. Dit multifunctioneel bedrijfsgebouw van ca. 40.000 m², is gelegen op een historisch industrieel terrein. Dit brownfield perceel kent een rijke geschiedenis als de plek waar sinds 1882 de iconische fabriek van Smit Slikkerveer stond. Na de succesvolle sloop van het verouderde gebouw en de saneringswerkzaamheden wordt hier nu een duurzaam distributiecentrum gerealiseerd.
A15, A16 en A29
Met haar strategische ligging onder de rook van Rotterdam biedt Panattoni Park Ridderkerk ca. 32.908 m² warehouse, ca. 2.636 m² kantoorruimte en ca. 4.555 m² mezzanine. Het gasloze gebouw streeft naar duurzaamheidscertificering BREEAM-NL Very Good. Het gebouw is gunstig gelegen ten opzichte van de belangrijkste snelwegen en verbindingswegen A15, A16 en A29 die onder andere toegang bieden tot de Rotterdamse haven.
De BCTN-Terminal in Alblasserdam ligt op slechts 9 kilometer van het in aanbouw zijnde gebouw. Deze overslagterminal is de grootste binnen de BCTN-groep en is de containerhub tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. En ook het containtertransferium Groeneboom Ridderkerk (GCR) ligt op steenworp afstand.
Rotterdamse haven
Door de strategische ligging ten opzichte van de haven van Rotterdam en meerdere containerterminals biedt Panattoni Park Ridderkerk een uitstekende oplossing voor (internationale) bedrijven die voor hun supply chain gebruik maken van de Rotterdamse haven. Ook vanuit duurzaamheidsoverwegingen levert de nabijheid van de haven en de terminals een scala aan voordelen. Omdat over water grotere hoeveelheden goederen tegelijk vervoerd kunnen worden zorgt dit voor minder transportbewegingen en minder kilometers op de weg en dus een verkleining van de CO-2 voetafdruk.
Minder kilometers op de weg dragen ook bij aan het verminderen van verkeersoverlast voor de direct omwonenden en minder verkeersopstoppingen van het Nederlandse wegennetwerk wat leidt tot efficiënter transport en minder verspilde tijd en brandstof. De oplevering van Panattoni Park Ridderkerk staat gepland voor eind augustus 2024.
Dit artikel is gesponsord door Panattoni.