Met een drietal debatten tussen fractiespecialisten en vertegenwoordigers van de logistieke sector kwamen de uitdagingen voor de logistieke bedrijvigheid in Nederland onomwonden op tafel. Duidelijk is dat de samenleving meer eisen gaat stellen aan logistiek en dat aan de sector zich zal moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin groei onder voorwaarden nog altijd mogelijk is. De debatten zijn te beluisteren in een korte podcastserie op deze website.
PODCAST 1 - hogere transportkosten vermindert leegrijden
Leegrijden met vrachtwagens is te voorkomen door sterkere prijsprikkels en een cultuurverandering. Dat vindt Natuur & Milieu op basis van onderzoek naar logistieke efficiëntie. Maar is dat ook zo? Gaat dit helpen om duurzaamheidsdoelen te bereiken? In deze podcast gaat Wytske Postma (NSC) daarover het gesprek aan met Bart Jan Koopman (directeur Evofenedex) en Fred Westdijk (ceo Jan de Rijk Logistics).
PODCAST 2 - zero emissie zones zijn nog lang niet zover
Kopzorgen zijn er bij gemeenten en bij ondernemers over de aankomende (in 2025) zero emissiezones. Tot op de dag van vandaag heeft nog geen enkele gemeente de ZE zones vastgesteld met toenemende onduidelijkheid als gevolg. Komt het wel goed en wat zijn de schadelijke bijeffecten? Walther Ploos van Amstel heeft veel vragen voor Wytske Postma (NSC) en Joris Thijssen (GroenLinks-PvdA). Raymond Cools (Transmission) is er ook niet gerust op.
PODCAST 3 - geen ruimte meer voor nieuwe XXL dc's
Is er nog wel ruimte - in meerdere opzichten - om te investeren in nieuwe, grootschalige faciliteiten? Nee, zeggen steeds meer politieke partijen, of hooguit onder strikte voorwaarden. Het mainportbeleid waar Nederland jarenlang prat op ging, staat onder druk. Wytske Postma (NSC) en Joris Thijssen (GroenLinks-PvdA) praten met Annemarie Terpstra (Topsector Logistiek0 en Marwin Melis (Melis Logistics) over de toegevoegde waarde van logistiek en het aspect arbeidsmigranten.