Verkiezingen 2023 - drie debatten over politiek en logistiek

Verkiezingen 2023 - drie debatten over politiek en logistiek

Voor de logistieke sector staat er veel op het spel komende woensdag bij de Tweede Kamerverkiezingen. Gaat de overheid grenzen stellen aan de groei van Nederland als distributieland? Mag er nog gebouwd worden en zo ja hoe en waar? Komt het goed met de zero emissie zones.

Met een drietal debatten tussen fractiespecialisten en vertegenwoordigers van de logistieke sector kwamen de uitdagingen voor de logistieke bedrijvigheid in Nederland onomwonden op tafel. Duidelijk is dat de samenleving meer eisen gaat stellen aan logistiek en dat aan de sector zich zal moeten aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, waarin groei onder voorwaarden nog altijd mogelijk is. De debatten zijn te beluisteren in een korte podcastserie op deze website.

PODCAST 1 - hogere transportkosten vermindert leegrijden

Leegrijden met vrachtwagens is te voorkomen door sterkere prijsprikkels en een cultuurverandering. Dat vindt Natuur & Milieu op basis van onderzoek naar logistieke efficiëntie. Maar is dat ook zo? Gaat dit helpen om duurzaamheidsdoelen te bereiken? In deze podcast gaat Wytske Postma (NSC) daarover het gesprek aan met Bart Jan Koopman (directeur Evofenedex) en Fred Westdijk (ceo Jan de Rijk Logistics).

PODCAST 2 - zero emissie zones zijn nog lang niet zover

Kopzorgen zijn er bij gemeenten en bij ondernemers over de aankomende (in 2025) zero emissiezones. Tot op de dag van vandaag heeft nog geen enkele gemeente de ZE zones vastgesteld met toenemende onduidelijkheid als gevolg. Komt het wel goed en wat zijn de schadelijke bijeffecten? Walther Ploos van Amstel heeft veel vragen voor Wytske Postma (NSC) en Joris Thijssen (GroenLinks-PvdA). Raymond Cools (Transmission) is er ook niet gerust op.

PODCAST 3 - geen ruimte meer voor nieuwe XXL dc's

Is er nog wel ruimte - in meerdere opzichten - om te investeren in nieuwe, grootschalige faciliteiten? Nee, zeggen steeds meer politieke partijen, of hooguit onder strikte voorwaarden. Het mainportbeleid waar Nederland jarenlang prat op ging, staat onder druk. Wytske Postma (NSC) en Joris Thijssen (GroenLinks-PvdA) praten met Annemarie Terpstra (Topsector Logistiek0 en Marwin Melis (Melis Logistics) over de toegevoegde waarde van logistiek en het aspect arbeidsmigranten.

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl

Daan Stigter

Elektrificatie zet extra spanning op theatertour van Horror

De invoering van zero emissiezones houdt niet alleen transporteurs in binnensteden bezig, ook in andere branches begint de spanning voelbaar te worden. Bij theatergezelschap Jakop Ahlbom zien ze echter ook een mooie kans om iets te doen met de laadovercapaciteit.

Into The Great Wide Open zet maximaal in op elektrisch transport

Into The Great Wide Open zet maximaal in op elektrisch transport

Liefhebbers van alternatieve popmuziek (en meer) konden afgelopen weekend weer hun hart ophalen op Vlieland. De organisatie van het festival is zelf vooral erg te spreken over de verduurzaming van onder meer het toepassen van elektrische materieel en het opladen daarvan. Met dank aan de Topsector Logistiek.

Onenigheid over emissiekosten in containerland

Onenigheid over emissiekosten in containerland

Onderzoek naar wie de kosten draagt voor CO2-emissierechten is uitgemond in een discussie tussen Transport & Environment enerzijds en rederijen anderzijds. De eerste, een milieuorganisatie, stelt dat rederijen niet alleen alle kosten voor de emissierechten doorberekenen, maar zelfs winst maken. Vier grote rederijen ontkennen.

Shell zet zich in voor versnelde invoering zero-emissievoertuigen

Shell zet zich in voor versnelde invoering zero-emissievoertuigen

Shell Recharge - het internationale snellaadnetwerk van Shell - ondertekent een mondiale intentieverklaring voor de versnelde invoering van (middel)zware voertuigen met nul uitstoot. De ondertekenaars van de intentieverklaring streven ernaar dat in 2030 dertig procent van de verkochte (middel)zware voertuigen zero emissie is. Dat percentage moet oplopen tot 100 procent in 2040. Shell geeft in deze alvast zelf het goede voorbeeld en stapt met haar bevoorradingsvloot van 80 vrachtwagens over op hernieuwbare brandstof.