Verhoek Europe is groot geworden met het transport van tapijt, maar vervoert sinds tien jaar ook andere lengtegoederen zoals industriële deuren en zonweringen. Met het betreden van deze markt wil het familiebedrijf uit Genemuiden zijn kansen en risico’s spreiden. Dat lukt, vertelt business development manager Ferdinand Verhoek. “Wij beschikken in Genemuiden over 18.000 m2 opslagruimte, waarvan 4500 m2 in gebruik is voor lengtegoederen. Twee jaar geleden groeiden we daar uit onze voegen, waardoor we tijdelijk geen nieuwe klanten met lengtegoederen meer konden aannemen.”
Om weer te kunnen groeien besloot Verhoek op zoek te gaan naar een nieuwe locatie in de omgeving van Genemuiden. Die is gevonden op bedrijventerrein H2O dichtbij knooppunt Hattemerbroek. Daar huurt de logistiek dienstverlener een warehouse van 10.000 m2, dat volledig wordt ingericht voor de opslag van en het logistieke proces voor lengtegoederen. “Daar kunnen we dus twee keer zoveel lengtegoederen kwijt als in Genemuiden”, vertelt Verhoek. “Door die daar weg te halen, houden we in Genemuiden meer ruimte over voor de opslag van tapijt. En met de verkoop van het pand in Hasselt kunnen we ook de palletdistributie terughalen naar Genemuiden.”
Eigen op- en afrit
Voor de zoektocht naar een nieuwe locatie heeft Verhoek uitgebreid de tijd genomen. “We hebben best lang gezocht in de regio Kampen, Zwolle en Meppel, maar het is lastig om een geschikt terrein voor logistiek vastgoed te vinden. De keuze was beperkt”, vertelt Verhoek, die op een gegeven moment in contact kwam met de ontwikkelaar van het bedrijventerrein H2O. Daar kon Verhoek de bouwplannen naar eigen wens invullen. “Een prachtlocatie dichtbij de A28 en A50. Dat het bedrijventerrein straks zijn eigen af- en oprit krijgt, betekent dat we binnen een minuut op de snelweg zitten.”
De ligging bij het knooppunt Hattemerbroek betekent dat Verhoek zijn logistiek efficiënter kan inrichten. “In Genemuiden zitten we dichtbij de tapijtindustrie, maar de lengtegoederen komen uit heel Europa. Die hoeven we straks niet meer eerst naar Genemuiden en weer terug te transporteren”, vertelt Verhoek. Dat de mogelijkheden worden onderzocht om in Zwolle een railterminal te openen, biedt extra voordelen. “Zwolle is een logistieke hotspot. Met verschillende partijen onderzoeken we de mogelijkheden van intermodaal transport. Niet alleen via de railterminal, maar ook via de Port of Zwolle. Er zijn volop mogelijkheden om op dat vlak samenwerkingsverbanden te creëren.”
BREEAM Very Good: gasloos en elektrisch
De ruimte die Verhoek huurt, is de helft van een splinternieuw pand dat is ontwikkeld door Borghese Logistics. Naast een opslagruimte van in totaal 20.000 m2 beschikt het volledig gesprinklerde 14 meter hoge pand over, 28 docks, een entresolvloer van 1300 m2 en een kantoor van 900 m2. Met groene gevels en beplanting rondom wordt het pand zo goed mogelijk ingepast in het landschap. Het voldoet aan alle duurzaamheidseisen en krijgt het label BREEAM Very Good, wat onder meer betekent dat het pand gasloos en volledig elektrisch is. “Het pand is dus voorzien van alle moderne technieken en is uitermate geschikt voor transport en logistiek. Daarmee is het pand een aanwinst voor nu en in de toekomst”, stelt Stef Walter, real estate developer van Borghese Logistics
Volgens CEO Meije Smink van Verhoek Europe geeft de nieuwe locatie een mooie impuls aan de werkgelegenheid in de regio. Inclusief chauffeurs gaan hier straks 80 tot 100 medewerkers aan het werk. “We hebben al veel medewerkers uit de regio Zwolle en Hattemerbroek. Voor hen ligt dit pand perfect. Als we straks in staat zijn extra klanten aan te trekken en de volumes verdubbelen, zal het aantal medewerkers meegroeien”, stelt Smink.
Binnen laden
De opslagruimte zal grotendeels worden ingericht met draagarmstellingen en enkele palletstellingen. Het is de bedoeling dat vrachtwagens binnen worden geladen. “Wij hebben onze trailers zo ingericht, dat we van niet-stapelbare lengtegoederen toch stapelbare goederen kunnen maken en minder lucht vervoeren. Daarvoor is het nodig om de trailers via de zijkant te beladen. We willen het warehouse zo inrichten, dat de trailers straks parallel aan de draagarmstellingen kunnen staan. Dat scheelt aanzienlijk in handling”, verklaart Verhoek.
Gedeelde roots
Dat Verhoek Europe , Borghese Logistics en bouwbedrijf Pleijsier Bouw hun wortels hebben in Genemuiden, draagt ongetwijfeld bij aan de goede samenwerking. Borghese Logistics is net als Pleijsier Bouw, dat 120 jaar in Genemuiden is opgericht, een bedrijf van de familie Pleijsier. “De drie bedrijven vertonen veel raakvlakken, wat resulteert in een slagvaardige aanpak”, zegt Walter.
Naar verwachting wordt het pand in het vierde kwartaal opgeleverd, de bouw verloopt strak volgens planning, verzekert Walter. “De samenwerking is uitstekend. We hebben verschillende gesprekken gevoerd en verschillende ontwerpen gemaakt. Met het ontwerp dat nu wordt gerealiseerd, hopen we Verhoek Europe een mooi pand te geven waar ze op duurzame wijze flink kunnen groeien.”
Dit artikel is gesponsord door Borghese Logistics.