Schavemaker Logistics over transport met elektrische truck  

Schavemaker Logistics over transport met elektrische truck  

Schavemaker Logistics is een ervaren logistieke dienstverlener. Met vestigingen in binnen- en buitenland, 500 medewerkers en meer dan 80.000m2 aan opslaglocaties is Schavemaker een grote internationale speler. Het bedrijf heeft duurzame ambities en realiseert deze mede door de aanschaf van twee e-trucks. We spreken met Edwin Weeteling, Branch Manager bij Schavemaker Logistics Beverwijk BV, over zijn ervaringen met de elektrificatie van het wagenpark, de impact op de bedrijfsvoering en energie-infrastructuur.

Schavemaker zet groot in op elektrificatie en verduurzaming. Edwin vertelt: “Ons warehouse in Beverwijk is zo’n 20.000m2 groot. Op het dak hebben we een groot aantal zonnepanelen geïnstalleerd. De energie die opgewekt wordt door die zonnepanelen gebruiken we onder andere voor het opladen van de elektrische heftrucks, bovenloopkranen, diverse machines en sinds kort onze elektrische vrachtwagen.”

Ervaringen Volvo FM Electric

Investeren in elektrisch transport was voor Schavemaker een logische stap richting een duurzame toekomst. “Belangrijke relaties voor ons zijn Tata Steel en dochteronderneming Laura Metaal BV. Beide ondernemingen bevinden zich dicht bij onze eigen locaties in Beverwijk. Om de ritten van en naar deze klanten te verduurzamen, hebben we gekozen voor elektrische trucks”, aldus Edwin. Schavemaker Logistics is één van de eerste transporteurs die een volledig elektrische vrachtwagen van 44 ton heeft aangeschaft. “Onze keuze is gevallen op de Volvo FM Electric omdat deze een goede actieradius had en voldoet aan onze eisen. Zowel Tata Steel als Laura Metaal BV waren enthousiast over onze investering in de e-truck, omdat ook zij streven naar een duurzame supply chain. Onze eerste ervaringen met de e-truck zijn zeer positief. De tweede e-truck is in bestelling en arriveert binnen afzienbare tijd.” 

Aangepaste planning

Het rijden met een e-truck vergt wel een aanpassing in de planning. Edwin vertelt: “De e-truck rijdt bij ons 24/7 en heeft een actieradius van circa 300 kilometer, daarom zetten we hem in op een korte route tussen IJmuiden en Velsen Noord. Iedere keer als er een ploegenwissel is of de chauffeurs nemen een pauze, dan gaat de truck aan de snellader zodat de accu kan opladen. In het weekend staat de truck één shift stil, zodat de accu opgeladen kan worden met een normale laadpaal (A/C lader), die wordt gevoed door zonne-energie. Dat doen we voor het behoud van de accu.”

Total Cost of Ownership e-truck

De Total Cost of Ownership van een e-truck wordt net iets anders bepaald dan bij een normale vrachtwagen. Naast de aanschaf en het onderhoud is ook het verbruik een belangrijke peiler. “Het is voor ons belangrijk om te weten hoeveel van onze eigen opgewekte energie er in de e-truck wordt geladen. Daarom is een energiemanagementsysteem de volgende stap in het proces. Hiermee kunnen we dit inzicht verkrijgen”, aldus Edwin. “Ook in de verrekening van HBE’s (Hernieuwbare Brandstof Eenheden) zit nog een verdienmodel dat gunstig kan zijn. Hierin denken we ook mee met Schavemaker”, voegt Edward Persaud, specialist elektrische laadoplossingen bij Kenter, toe. 

Rijtraining voor chauffeurs

Ook het rijden met een elektrische truck vergt een net iets andere aanpak dan bij een reguliere vrachtwagen. Daarom hebben de chauffeurs van Schavemaker speciale rijtrainingen gevolgd. “Het verschil zit ‘m onder andere in het loslaten van het gaspedaal. Zodra dat gebeurt regenereert de truck weer energie en remt hij tegelijkertijd af. Onze chauffeurs zijn tot nu toe ook zeer tevreden over de truck. Hij trekt snel op en is erg stil”, aldus Edwin.

180kW snellader en impact op energie-infrastructuur

Een belangrijk aspect bij elektrificatie van het wagenpark is uiteraard de laadinfrastructuur. De e-trucks moeten immers zo snel en slim mogelijk opgeladen worden. Hiervoor is partner in verduurzamingsvraagstukken en energietransitie Kenter aangehaakt. Nico Stuijfbergen, vaste installateur en installatieverantwoordelijke bij Schavemaker vertelt: “Tijdens het traject bleek de impact op de energie-infrastructuur ook significant te zijn. Omdat Kenter al partner was op meerdere aspecten hebben we hen gevraagd mee te denken.” 

Edward Persaud, van Kenter vertelt: “Een zwaardere aansluiting aanvragen bij de netbeheerder was stap één. Gelukkig is er in dit gebied nog geen netcongestie, dus was er voldoende ruimte beschikbaar. Vervolgens hebben we samen gekeken welke laadvoorziening het beste past bij de wensen van Schavemaker. Een 180kW snellader bleek de beste oplossing. De e-truck heeft namelijk drie kwartier tot één uur de tijd om zich op te laden tussen de shifts in. Op basis van die informatie en de beschikbare capaciteit op de elektriciteitsaansluiting hebben we de snellader optimaal ingesteld.”

Energie neutrale nieuwbouw

Schavemaker Logistics is nog niet klaar met verduurzamen. Op dit moment wordt er een nieuw hoofdkantoor met werkplaats gebouwd. “Deze locatie wordt volledig energieneutraal. Ook hier verzorgd Kenter de energie-infrastructuur. Er is bij deze locatie ook al rekening gehouden met het opladen van elektrische trucks in de toekomst. Een echte future-proof oplossing dus”, voegt Nico Stuijfbergen toe. Edwin Weeteling verwacht in de toekomst ook meer e-trucks te kunnen toevoegen aan het wagenpark. “Als de techniek het toelaat en de actieradius van de trucks groter wordt, verwacht ik dat we in de toekomst nog veel meer e-trucks zullen toevoegen aan ons wagenpark.”

Dit artikel is gesponsord door Kenter.

Laadplein van Schotpoort Connect stimuleert duurzame samenwerking

Laadplein van Schotpoort Connect stimuleert duurzame samenwerking

De laadpleinen in Nederland schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook logistiek dienstverleners die overschakelen op elektrische voertuigen zien het aanleggen van laadinfrastructuur op eigen terrein als een interessante investering. Waar loop je tegenaan bij het realiseren van een laadplein? We vragen het aan Marc Seesing, directeur van Schotpoort Connect. In het Gelderse Eerbeek opende de onderneming onlangs een laadplein voor elektrische trucks.

Lineage ziet heil in vers-checker in strijd tegen voedselverspilling

Lineage ziet heil in vers-checker in strijd tegen voedselverspilling

In zijn eigen logistieke stromen heeft Lineage er wellicht niet gelijk iets aan, maar toch ziet de logistiek dienstverlener het zitten om Barbara Sostaric te helpen met de verdere ontwikkeling van haar vers-checker. De bedenker van een indicator die consumenten helpt om tijdig een voedselproduct te nuttigen, wint van Lineage een geldbedrag en mogelijk deelname aan het incubatorprogramma.

Move East: duurzame zakelijke mobiliteit in 2030

Move East: duurzame zakelijke mobiliteit in 2030

Op 11 oktober vindt op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem het business event Move East plaats. Het event biedt een blik in de nabije toekomst van duurzame zakelijke mobiliteit, met aandacht voor innovaties en praktische oplossingen én een congresprogramma rondom de thema's zero emissie ondernemen, laadinfra bij netcongestie en transitie brandstof.

HST en Oegema vieren tweede en derde ster van Lean & Green

HST en Oegema vieren tweede en derde ster van Lean & Green

Zowel de HST Groep als Oegema Transport hebben de derde Lean & Green-ster ontvangen. Voor beide logistiek dienstverleners is het een stap van één naar drie sterren.