Schavemaker zet groot in op elektrificatie en verduurzaming. Edwin vertelt: “Ons warehouse in Beverwijk is zo’n 20.000m2 groot. Op het dak hebben we een groot aantal zonnepanelen geïnstalleerd. De energie die opgewekt wordt door die zonnepanelen gebruiken we onder andere voor het opladen van de elektrische heftrucks, bovenloopkranen, diverse machines en sinds kort onze elektrische vrachtwagen.”
Ervaringen Volvo FM Electric
Investeren in elektrisch transport was voor Schavemaker een logische stap richting een duurzame toekomst. “Belangrijke relaties voor ons zijn Tata Steel en dochteronderneming Laura Metaal BV. Beide ondernemingen bevinden zich dicht bij onze eigen locaties in Beverwijk. Om de ritten van en naar deze klanten te verduurzamen, hebben we gekozen voor elektrische trucks”, aldus Edwin. Schavemaker Logistics is één van de eerste transporteurs die een volledig elektrische vrachtwagen van 44 ton heeft aangeschaft. “Onze keuze is gevallen op de Volvo FM Electric omdat deze een goede actieradius had en voldoet aan onze eisen. Zowel Tata Steel als Laura Metaal BV waren enthousiast over onze investering in de e-truck, omdat ook zij streven naar een duurzame supply chain. Onze eerste ervaringen met de e-truck zijn zeer positief. De tweede e-truck is in bestelling en arriveert binnen afzienbare tijd.”
Aangepaste planning
Het rijden met een e-truck vergt wel een aanpassing in de planning. Edwin vertelt: “De e-truck rijdt bij ons 24/7 en heeft een actieradius van circa 300 kilometer, daarom zetten we hem in op een korte route tussen IJmuiden en Velsen Noord. Iedere keer als er een ploegenwissel is of de chauffeurs nemen een pauze, dan gaat de truck aan de snellader zodat de accu kan opladen. In het weekend staat de truck één shift stil, zodat de accu opgeladen kan worden met een normale laadpaal (A/C lader), die wordt gevoed door zonne-energie. Dat doen we voor het behoud van de accu.”
Total Cost of Ownership e-truck
De Total Cost of Ownership van een e-truck wordt net iets anders bepaald dan bij een normale vrachtwagen. Naast de aanschaf en het onderhoud is ook het verbruik een belangrijke peiler. “Het is voor ons belangrijk om te weten hoeveel van onze eigen opgewekte energie er in de e-truck wordt geladen. Daarom is een energiemanagementsysteem de volgende stap in het proces. Hiermee kunnen we dit inzicht verkrijgen”, aldus Edwin. “Ook in de verrekening van HBE’s (Hernieuwbare Brandstof Eenheden) zit nog een verdienmodel dat gunstig kan zijn. Hierin denken we ook mee met Schavemaker”, voegt Edward Persaud, specialist elektrische laadoplossingen bij Kenter, toe.
Rijtraining voor chauffeurs
Ook het rijden met een elektrische truck vergt een net iets andere aanpak dan bij een reguliere vrachtwagen. Daarom hebben de chauffeurs van Schavemaker speciale rijtrainingen gevolgd. “Het verschil zit ‘m onder andere in het loslaten van het gaspedaal. Zodra dat gebeurt regenereert de truck weer energie en remt hij tegelijkertijd af. Onze chauffeurs zijn tot nu toe ook zeer tevreden over de truck. Hij trekt snel op en is erg stil”, aldus Edwin.
180kW snellader en impact op energie-infrastructuur
Een belangrijk aspect bij elektrificatie van het wagenpark is uiteraard de laadinfrastructuur. De e-trucks moeten immers zo snel en slim mogelijk opgeladen worden. Hiervoor is partner in verduurzamingsvraagstukken en energietransitie Kenter aangehaakt. Nico Stuijfbergen, vaste installateur en installatieverantwoordelijke bij Schavemaker vertelt: “Tijdens het traject bleek de impact op de energie-infrastructuur ook significant te zijn. Omdat Kenter al partner was op meerdere aspecten hebben we hen gevraagd mee te denken.”
Edward Persaud, van Kenter vertelt: “Een zwaardere aansluiting aanvragen bij de netbeheerder was stap één. Gelukkig is er in dit gebied nog geen netcongestie, dus was er voldoende ruimte beschikbaar. Vervolgens hebben we samen gekeken welke laadvoorziening het beste past bij de wensen van Schavemaker. Een 180kW snellader bleek de beste oplossing. De e-truck heeft namelijk drie kwartier tot één uur de tijd om zich op te laden tussen de shifts in. Op basis van die informatie en de beschikbare capaciteit op de elektriciteitsaansluiting hebben we de snellader optimaal ingesteld.”
Energie neutrale nieuwbouw
Schavemaker Logistics is nog niet klaar met verduurzamen. Op dit moment wordt er een nieuw hoofdkantoor met werkplaats gebouwd. “Deze locatie wordt volledig energieneutraal. Ook hier verzorgd Kenter de energie-infrastructuur. Er is bij deze locatie ook al rekening gehouden met het opladen van elektrische trucks in de toekomst. Een echte future-proof oplossing dus”, voegt Nico Stuijfbergen toe. Edwin Weeteling verwacht in de toekomst ook meer e-trucks te kunnen toevoegen aan het wagenpark. “Als de techniek het toelaat en de actieradius van de trucks groter wordt, verwacht ik dat we in de toekomst nog veel meer e-trucks zullen toevoegen aan ons wagenpark.”
Dit artikel is gesponsord door Kenter.