1. Eén tool met een wereldwijd data-overzicht
Een TMS biedt overzicht van alle transportactiviteiten binnen het bedrijf. En dat allemaal binnen dezelfde tool. Zee-, lucht- of wegtransport, al het multimodale transport kan in één oogopslag worden getrackt en geboekt. Ook real-time communicatie is mogelijk. Doordat de tool alle logistieke gegevens van een bedrijf verwerkt, bevat het een enorme hoeveelheid data.
Bedrijven kunnen dit gebruiken om strategische beslissingen te nemen die impact hebben op hun basisprestaties. O.a. door een inzicht in de vrachtkost per item, real-time trackinggegevens en KPI’s van vervoerders. Logistieke experts kunnen met behulp van deze rapporten en dashboards de belangrijke parameters die hun inkomsten beïnvloeden in de gaten houden.
2. Minder manuele invoeringen
Details van vrachtladingen worden vaak nog bijgehouden in verschillende spreadsheets, of zelfs nog per mail gedeeld tussen verschillende afdelingen. Met de implementatie van een TMS zet het bedrijf een stap in zijn digitale transformatie. De geautomatiseerde tool vermindert manuele invoering van gegevens aanzienlijk, wat ook de foutmarge doet dalen. Informatie zoals PO-nummers, het gewicht van vracht, kosten en bestemmingen worden automatisch ingevuld.
3. Lagere verzendkosten
Tools om transport virtueel te beheren, helpen bedrijven om hun vrachtkosten te beperken door optimalisatie van de logistieke processen. Een combinatie van consolidatie, geautomatiseerde keuze van transporttype, geoptimaliseerde laadratio en reductie van lege kilometers, zorgt ervoor dat logistieke professionals de goedkoopste keuze kunnen maken voor het transporttype dat nodig is. Bovendien hebben bedrijven gemakkelijk toegang tot meer vervoerders waardoor ze over meer opties beschikken.
4. Hogere klantenservice
Aangezien e-commerce steeds meer de standaard wordt, verschuiven de verwachtingen van klanten en wordt het voor toeleveringsketens steeds moeilijker om goederen te vervoeren. Bestellingen moeten sneller op hun bestemming aankomen, en ze moeten kostenefficiënt en transparant zijn. TMS stelt bedrijven in staat om tegemoet te komen aan de hoge verwachtingen van klanten.
5. Consistente informatiestroom
Niet enkel de logistieke afdeling heeft baat bij een TMS. De tool kan namelijk ook geïntegreerd worden met andere systemen. Zo koppelen veel bedrijven o.a. hun bestelsystemen, e-commerceplatformen of ERP-systemen aan de tool. Hierdoor worden interne bedrijfsprocessen geoptimaliseerd. Dat zorgt voor een globale zichtbaarheid, terwijl activiteiten tussen verschillende teams en afdelingen gemakkelijker verlopen. Ze kunnen ook bijdragen tot een duidelijke en consistente informatiestroom.
Een TMS zorgt voor een geautomatiseerde en geoptimaliseerde verwerking van logistieke gegevens binnen een bedrijf, voor efficiënt transport maar helpt ook bij het verbeteren van interne bedrijfsprocessen. Het is een belangrijke stap binnen digitale transformatie, die in de industrie steeds belangrijker wordt.
Dit artikel is gesponsord door Descartes.