In de tien hallen was het een drukte van belang bij de 1.571 exposanten, afkomstig uit alle werelddelen. Daaronder toch weer bijna 400 bedrijven die voor het eerst deze beurs als podium in smart warehousing wilden beproeven. Velen van hen kwamen met nieuwe modellen en systemen die het aanbod aan met name gerobotiseerde oplossingen alleen maar diverser maakten. Ze zullen niet teleurgesteld zijn. De teruggekeerde standhouders – na de laatste editie in het voorjaar van 2019 – evenmin.
Alle aandacht voor robotisering en AMR
Robotisering, daar ging de meeste aandacht naar uit. Maar liefst 18 procent van de bezoekers gaf aan specifiek voor de AMR technologie naar Stuttgart te komen. Verder keek 56 procent naar material handling/warehousing in het algemeen en 38 procent naar heftrucks, waarvan ook (vrijwel) alle grote merken een stand op de LogiMAT hadden ingericht.
Alle aspecten uit het ruime palet aan material handling systemen waren aanwezig op de beurs. Maar de dominantie van AMR’s (autonoom rijdende robots) stak daar toch bovenuit. Ook diverse grote aanbieders in de heftruckwereld kwamen met hun model, doorgaans gebaseerd of overgenomen van bestaande leveranciers op dit gebied. Wellicht dat ze besluiten om op termijn toch zelf de (massa)productie van de robots ter hand te nemen of flink te investeren in productiecapaciteit bij de gekozen partner. Want de vraag naar deze systemen is enorm.
Bijna 300 AMR's voor Radial in Groningen
Ook de toonaangevende system integrators hebben een AMR variant in huis. Het systeem om op een relatief eenvoudige en snel op- en afschaalbare manier goederen bij een orderpicker te krijgen, is in korte tijd razend populair geworden. De aanvankelijk kritiek, destijds op het Kiva systeem van Amazon, heeft plaats gemaakt voor een snelle acceptatie. Natuurlijk is daar de schaarste aan medewerkers in warehouses in belangrijke mate debet aan.
Dematic had een aankondiging op dit gebied. Het betreft 299 AMR’s voor de online retailer Radial in Groningen (het bedrijf is onderdeel van Bpost). Er komen ook 45 pickstations. Dematic is de overall aanbieder, de AMR’s zelf komen van een zusterbedrijf binnen de Kion Group, Quicktron; van dezelfde fabrikant betrekken ook de andere Kion bedrijven Still en Linde hun AMR’s. Interessant ook van Dematic is een drone om automatische hoogbouwmagazijnen te kunnen inspecteren op het moment dat het systeem stil valt. Met moderne visiontechnologie kunnen storingen snel worden opgespoord.
Innovaties vanuit intensieve partnerships
Het lijkt er ook op dat samenwerkingen gemakkelijker dan in het verleden worden gesmeed. Samen met partners producten ontwikkelen of de markt verkennen; van dat laatste heeft Autostore haar business model gemaakt met een overdonderend succes.
Körber, Duitse fabrikant van robotoplossingen, kondigde aan nauw te gaan samenwerking met fabrikant Attabotics afkomstig uit Canada. Het compact opslagsysteem lijkt veel op dat van Autostore, maar dan vierkante opslagbakken tot 16 niveaus hoog.
Vanderlande – inmiddels al weer bijna vijf jaar onderdeel van Toyota – kwam ook met een nieuwe AMR model naar Stuttgart, maar liet ook een in alle opzichten vernieuwde miniload (Quickstore) zien, die volgens onafhankelijk onderzoek tot de meest duurzame miniload van dit moment zou moeten zijn. Dit met dank aan andere motorische verbeteringen, maar ook door de toepassing van algoritmes die het opslagsysteem op de meest duurzame manier laten opslaan en uitleveren.
Samen opzetten van een innovatielab
Waar het gaat om innovatieve concepten en samen ontwikkelen met fabrikanten is Fraunhofer IML nooit ver weg. Deze beurs kwam het tot een vergaande overeenkomst met SSI Schäfer. De komende drie jaar richten beide partijen een innovatielab in, gericht op de toepassing van AI (kunstmatige intelligentie) die orderpickers moet ondersteunen in hun werkzaamheden.