Automatisering in de logistieke sector staat in de schijnwerpers. Onder andere omdat de beschikbaarheid van arbeid niet groot is én automatisering kan leiden tot concurrentieel voordeel. Of het nu autonome voertuigen zijn, de optimalisatie van een e-commerce supply chain of inspelen op Supply Chain 4.0 kansen, gegevensuitwisseling speelt een grote rol.
Dennis Duwel, bij Axians verantwoordelijk voor Business Development & Innovatie: “Om te profiteren van de mogelijkheden die er liggen, is een netwerk nodig. Voor iets simpels als het inpluggen van een laptop tot het koppelen van een sorteermachine in een magazijn. Daarbij moet de data naadloos naar een datacenter kunnen lopen én uiteraard de security van het netwerk op orde zijn.”
Samenvoegen netwerken is complexe uitdaging
Er is een aantal momenten waarop bedrijven zich meer focussen op het bedrijfs IT-netwerk, geeft Duwel aan. “Bijvoorbeeld als sprake is van een overname van een andere logistiek dienstverlener. Leidt dat tot een gefragmenteerde IT- of netwerksituatie en het minder eenvoudig uitwisselen van data, dan beperkt dit het innovatiemogelijkheden. Het is een complexe uitdaging om een eigen netwerk en diverse applicaties samen te voegen met een ander netwerk en andere software. Zeker als er geen standaard is waar je op kunt terugvallen. Wil je dat samenvoegen met je eigen IT’ers doen? Dan heb je extra mensen nodig. En die zijn schaars op dit moment.”
‘Voorkom dat je brandjes moet blussen’
Bedrijven zouden moeten doen waar ze goed in zijn. Dat betekent volgens Duwel niet zozeer energie steken in het in de lucht houden van een systeem, maar juist profiteren van de mogelijkheden die een goed werkend netwerk bieden. “Om dat te bereiken is er een aantal verbeterpunten waaraan logistiek ondernemers kunnen werken. Op de eerste plaats moet de IT-afdeling met de business gaan praten en zo voorsorteren op een verandering.
Daarnaast kan het lonen om voor standaardisatie te gaan. Dat maakt het uitwisselen van data eenvoudiger en geeft ldv’ers de kans om verschillen per magazijn aan te houden. Het voorkomt bovendien dat je continu brandjes moet blussen, omdat apparaten niet met elkaar kunnen ‘praten’. Of zoals een klant van ons het verwoordde: ‘We kunnen ons met het werkveld bezighouden in plaats van kijken of wifi werkt’.”
E-commercebeloftes nakomen
Duwel ziet dat veel bedrijven moeite hebben om de ambities van een organisatie te vertalen naar het bijpassende IT-landschap. “Je kunt als e-commercebedrijf van alles beloven aan je klant, maar ook handscanners werken alleen als ze kunnen communiceren met andere componenten in een netwerk, ook in een magazijn. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat deze scanners goed werken en de data correct kunnen worden verzonden naar een ERP of WMS. Je moet als ldv’er zeker voorkomen dat een verbinding traag is of wegvalt. Dat betekent immers dat orderpicken meer tijd kost."
Langzamer orderpicken door trage verbinding
“Je moet als ldv’er voorkomen dat een verbinding traag is of wegvalt. Dat betekent immers dat orderpicken meer tijd kost. Hetzelfde geldt voor camera’s waarmee je laad- en losacties kunt controleren of werken vanuit de cloud. De basis, dus het netwerk, moet goed zijn.”
Innovatie begint bij netwerk
Logistiek ondernemers zien een netwerk als water uit de kraan, stelt hij. “Een basaal iets. Als je over innovatie wil nadenken, dan moet je je netwerk goed op orde hebben. Daar zien we in de logistieke sector toegevoegde waarde voor onze oplossing. Dus moeten we ondernemers die verbeterstappen willen zetten daarin meenemen. En als een ldv’er over een netwerk beschikt, welke doelen wil hij daarmee bereiken? Nadenken over dit onderwerp is belangrijk en daarna kun je gericht stappen zetten en daadwerkelijk van de bereikte innovatie profiteren.”
Dit artikel is gesponsord door Axians