Succesvolle proef met zelfrijdende vrachtwagen in Vlissingen

Succesvolle proef met zelfrijdende vrachtwagen in Vlissingen

In Vlissingen zijn zelfrijdende vrachtwagens getest. Deze proef is geslaagd en de volgende stap is de openbare weg. Zeeland wordt de eerste Nederlandse provincie waar een autonome truck op de openbare weg gaat rijden. Het is het eerste project in Nederland waarbij dit gaat gebeuren. De trucks gaan rijden tussen logistiek dienstverlener Lineage en uienbedrijf MSP Onions drie kilometer verderop. De chauffeur zit er nu alleen nog voor de zekerheid bij, om te kijken of alles goed gaat.

In haven- en industriegebied Vlissingen-Oost zijn, met succes, zelfrijdende vrachtwagens getest. De volgende stap is de openbare weg. Het is de bedoeling dat de trucks, omgebouwde Terberg vrachtwagens, gaan rijden tussen logistiek dienstverlener Lineage, voormalig Kloosterboer, op het industriegebied en uienbedrijf  MSP Onions, drie kilometer verderop.

Zeeland als proeftuin

In Nederland is dit het eerste project waarbij de vrachtwagens zelfstandig op de openbare weg moeten gaan rijden. In de havens van Rotterdam zijn al wel zelfrijdende vrachtwagens actief maar die rijden op een afgesloten terrein of volgen een soort spoor in de weg. De overheid wil Zeeland graag als een proeftuin gaan gebruiken voor dit soort projecten. Mede omdat de wegen in Zeeland vaak rustiger zijn dan in andere gebieden. “We hebben geen universiteit dus de kennis komt van buitenaf, maar we hebben hier wel de ruimte”, zegt Kymo Engelman van Zeeland Connekt tegen Omroep Zeeland. “Wat is er nou mooier om deze ruimte dan te gebruiken voor dit soort tests.”

Oplossing voor werknemerstekort

Het project kost ongeveer 3 miljoen, de helft wordt met Europese subsidies betaald en de andere helft door de provincie Zeeland en de deelnemende bedrijven. Zelfrijdende vrachtwagens zijn hard nodig volgens de betrokken bedrijven en dit project zou een oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt kunnen zijn. Engelman: "Landelijk is er tekort van 10.000 vrachtwagenchauffeurs. Twintig keer per dag hetzelfde ritje maken is niet het meest uitdagende werk, het is moeilijk om daar nog mensen voor te vinden, dus als je dit door een autonoom voertuig kunt laten doen dan heeft dat voordelen”, aldus Engelman.

Regelgeving als belemmering

Regelgeving is eigenlijk de enige belemmering om vrachtwagens zonder chauffeur over de openbare weg te laten rijden. De vrachtwagens rijden zelfstandig op de weg en zijn in staat om afstand te houden tot andere weggebruikers. Een vrachtwagen zonder chauffeur is volgens de initiatiefnemers niet gevaarlijk. "Er is altijd iemand die vanaf afstand kan ingrijpen mocht het mis gaan. Maar we gaan niet de openbare weg op als het niet honderd procent veilig is", aldus Engelman. "Dat risico willen we natuurlijk niet nemen. Er moet met alle situaties rekening gehouden worden. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Technisch gezien kan het maar de wetgeving is nog niet zover dat je ook op de openbare weg mag rijden zonder chauffeur in de auto."

Aanpassingen aan het bedrijf

"We moeten nog een paar kleine aanpassingen doen aan het bedrijf maar verder zijn wij er al klaar voor", zegt Lindert Moerdijk van het uienbedrijf. "Automatiseren is de toekomst, dus wij werken hier graag aan mee. Volgens mij zouden we sowieso meer moeten samenwerken met bedrijven uit de buurt om bijvoorbeeld de vrachtwagens efficiënter te gebruiken. Niet iedereen heeft het tenslotte op dezelfde momenten druk."

Daniëlle van Hout

Daniëlle van Hout

Redacteur Logistiek.nl

elektrificering

TLN en Kenter helpen met doorpakken in elektrificatie

Elektrificatie van het wagenpark is voor veel bedrijven in de transport en logistiek een behoorlijke opgave. Maar ondernemers die blijven afwachten en nu geen werk maken van verduurzaming, missen straks de boot. Dat benadrukken Patrick van Weert van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Jeroen van Denderen van Kenter, leverancier van zakelijke energieoplossingen en voormalig dochter van netwerkbedrijf Liander.

Ketensamenwerking

Afvalinzamelaars PreZero en Renewi breiden samenwerking uit

Green Collective, de samenwerking tussen afvalinzamelaars PreZero en Renewi, is begin deze week uitgebreid naar vier nieuwe regio's. Voortaan halen beide partijen gezamenlijk ook bedrijfsafval op in Dordrecht, Alblasserwaard, Leerdam en Gorinchem. In Rotterdam wordt het huidige gebied flink uitgebreid, van twee naar 65 postcodegebieden.

Duurzaam Transport

Zepp.solutions zet nog eens tien waterstoftrucks op de weg

Zepp.solutions gaat nog eens tien dieseltrucks ombouwen en geschikt maken voor het rijden op waterstof. De waterstofvrachtwagens, die gebaseerd zijn op de Mercedes Actros, kunnen op een vergelijkbare wijze worden ingezet als de dieselvarianten. De ontwikkeling is mogelijk dankzij de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM).

zero-emissiezones

Staatssecretaris Jansen klem in debat over zero-emissiezones

Hoewel een meerderheid in de Tweede Kamer pleit voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones, zit er volgens Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) echt niet meer in dan de huidige beperkte aanpassingen van de regels. Dat werd duidelijk uit het debat dat woensdag plaatsvond in de Tweede Kamer. Oppositiepartij GroenLinks-PvdA vindt dat er onnodig chaos wordt gecreëerd. Belangenorganisaties, waaronder TLN en Evofenedex, vinden elke aanpassing van de regels zo vlak voor de invoering van de zones ronduit teleurstellend.