In haven- en industriegebied Vlissingen-Oost zijn, met succes, zelfrijdende vrachtwagens getest. De volgende stap is de openbare weg. Het is de bedoeling dat de trucks, omgebouwde Terberg vrachtwagens, gaan rijden tussen logistiek dienstverlener Lineage, voormalig Kloosterboer, op het industriegebied en uienbedrijf MSP Onions, drie kilometer verderop.
Zeeland als proeftuin
In Nederland is dit het eerste project waarbij de vrachtwagens zelfstandig op de openbare weg moeten gaan rijden. In de havens van Rotterdam zijn al wel zelfrijdende vrachtwagens actief maar die rijden op een afgesloten terrein of volgen een soort spoor in de weg. De overheid wil Zeeland graag als een proeftuin gaan gebruiken voor dit soort projecten. Mede omdat de wegen in Zeeland vaak rustiger zijn dan in andere gebieden. “We hebben geen universiteit dus de kennis komt van buitenaf, maar we hebben hier wel de ruimte”, zegt Kymo Engelman van Zeeland Connekt tegen Omroep Zeeland. “Wat is er nou mooier om deze ruimte dan te gebruiken voor dit soort tests.”
Oplossing voor werknemerstekort
Het project kost ongeveer 3 miljoen, de helft wordt met Europese subsidies betaald en de andere helft door de provincie Zeeland en de deelnemende bedrijven. Zelfrijdende vrachtwagens zijn hard nodig volgens de betrokken bedrijven en dit project zou een oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt kunnen zijn. Engelman: "Landelijk is er tekort van 10.000 vrachtwagenchauffeurs. Twintig keer per dag hetzelfde ritje maken is niet het meest uitdagende werk, het is moeilijk om daar nog mensen voor te vinden, dus als je dit door een autonoom voertuig kunt laten doen dan heeft dat voordelen”, aldus Engelman.
Regelgeving als belemmering
Regelgeving is eigenlijk de enige belemmering om vrachtwagens zonder chauffeur over de openbare weg te laten rijden. De vrachtwagens rijden zelfstandig op de weg en zijn in staat om afstand te houden tot andere weggebruikers. Een vrachtwagen zonder chauffeur is volgens de initiatiefnemers niet gevaarlijk. "Er is altijd iemand die vanaf afstand kan ingrijpen mocht het mis gaan. Maar we gaan niet de openbare weg op als het niet honderd procent veilig is", aldus Engelman. "Dat risico willen we natuurlijk niet nemen. Er moet met alle situaties rekening gehouden worden. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Technisch gezien kan het maar de wetgeving is nog niet zover dat je ook op de openbare weg mag rijden zonder chauffeur in de auto."
Aanpassingen aan het bedrijf
"We moeten nog een paar kleine aanpassingen doen aan het bedrijf maar verder zijn wij er al klaar voor", zegt Lindert Moerdijk van het uienbedrijf. "Automatiseren is de toekomst, dus wij werken hier graag aan mee. Volgens mij zouden we sowieso meer moeten samenwerken met bedrijven uit de buurt om bijvoorbeeld de vrachtwagens efficiënter te gebruiken. Niet iedereen heeft het tenslotte op dezelfde momenten druk."