Van vaste naar dynamische ritplanning (durf jij het spoorboekje los te laten?)

Van vaste naar dynamische ritplanning (durf jij het spoorboekje los te laten?)

Vaste rittenschema's zijn niet meer zo vast als vroeger. Door veranderingen in het bedrijf en in de markt zijn vervoerders steeds vaker genoodzaakt om hun rittenschema's aan te passen. Vroeg of laat zullen ze het 'spoorboekje' loslaten en overstappen op dynamisch plannen met behulp van een ritplanningssysteem. Het resultaat: een efficiëntere planning met meer gemak.

Waarom zou je elke dag een nieuwe rittenplanning maken als de adressen identiek zijn aan die van de vorige dag of vorige week? Bedrijven die geen antwoord weten op deze vraag, kiezen voor een vast rittenschema waarbij elke dag of elke week steeds weer dezelfde ritten langs dezelfde adressen in dezelfde volgorde worden uitgevoerd. Denk aan retailers die steeds weer dezelfde winkels moeten bevoorraden.

Voorspelbaarheid en betrouwbaarheid

Een vast rittenschema leidt tot voorspelbaarheid en betrouwbaarheid in de keten. Zowel vervoerders als ontvangers weten wanneer ze wat kunnen verwachten. Chauffeurs die steeds weer dezelfde ritten rijden, kennen de knelpunten en weten die te omzeilen. En een vast rittenschema scheelt de planners veel tijd: ze hoeven niet steeds weer opnieuw dezelfde puzzel te maken. Maar is die puzzel daadwerkelijk elke dag weer identiek aan die van de vorige dag of week?

Dynamische ritplanning

In deze snel veranderende wereld zijn veel vaste rittenschema’s niet meer zo vast als vroeger. Veel bedrijven zien de leverfrequentie veranderen. Ze zien bestemmingen wegvallen of juist worden toegevoegd. En ze zien het volume per zending steeds weer wijzigen, bijvoorbeeld invloed van het jaargetijde, toeristen of feestdagen. Het rittenschema van een supermarktketen ziet er in december totaal anders uit dan in januari.

Ritplanningssysteem

Er is steeds minder dat bedrijven belet om van een vast rittenschema over te stappen op dynamische ritplanning. Met een ritplanningssysteem zoals PTV Route Optimiser ST duurt het maken van een volledig nieuw planvoorstel bijna net zo kort als het openklikken van het Excelbestand met het vaste rittenschema. Het resultaat is een planvoorstel dat volledig is gebaseerd op actuele data en actuele omstandigheden.

Actie = reactie

Deze werkwijze is niet alleen dynamisch omdat de planning elke dag weer anders is, maar ook omdat de planner volop mogelijkheden heeft in te grijpen. Hij kan met het planvoorstel spelen door met zendingen en ritten te schuiven. Hij kan uitproberen of aanpassing van levertijden leidt tot efficiëntere ritten. Het systeem rekent automatisch uit wat de impact is van elke verandering. Het resultaat - of dat nu positief of negatief is - ziet de planner direct op zijn scherm. Elke actie van de planner leidt direct tot een reactie van het systeem.

Ritten real-time volgen

Wat de planning nog dynamischer maakt, is de mogelijkheid om de voortgang van alle ritten real-time te volgen. De planner ziet direct in hoeverre elk voertuig voor- of achterloopt op planning en wat de verwachte aankomsttijd (estimated time of arrival) is op de resterende adressen. En hij kan desnoods ingrijpen als de achterstand te groot wordt. Met andere woorden: een ritplanningssysteem maakt het werk van de planner een stuk gemakkelijker.

Voorspel- en betrouwbaarheid

Maar hoe zit het dan met de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid in de keten? Die blijft grotendeels behouden. In het ritplanningssysteem is het mogelijk om aan elk adres een vast aflevertijdstip te koppelen. Het systeem zorgt ervoor dat elke aflevering op de afgesproken tijd wordt ingepland, alleen zit de zending vandaag misschien in een ander voertuig dan gisteren of eergisteren.

Als dat noodzakelijk is, kan de planner afwijken van het aflevertijdstip. Het ritplanningssysteem zorgt ervoor dat de ontvanger automatisch een bericht met het nieuwe aflevertijdstip ontvangt. Ook als op de dag zelf blijkt dat een voertuig te vroeg of te laat arriveert, wordt de ontvanger meteen ingelicht. Kortom: met een dynamische ritplanning komt niemand voor verrassingen te staan.

Dit artikel is gesponsord door PTV Group

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

De toekomst van logistiek: microfulfilment-centra

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Slim lenen om te groeien in de logistiek

Als logistiek ondernemer weet je hoe cruciaal timing is. Of het nu gaat om een nieuwe vrachtwagen voor extra capaciteit, of om personeel voor piekperiodes, soms heb je net dat beetje extra financiële ruimte nodig om je bedrijf écht vooruit te helpen. BridgeFund begrijpt de dynamiek van de logistieke sector en biedt ondernemers nu een unieke kans: vraag in november een zakelijke lening aan en los de eerste maand helemaal niets af en betaal geen rente. Dit geeft je de ruimte om nu de kansen te pakken die voor je liggen, zonder direct financiële kopzorgen.

Hoe Cubetape het werk makkelijker maakt

Hoe Cubetape het werk makkelijker maakt

Het werk voor CEVA Logistics is een stuk gemakkelijker en sneller geworden. Dit is te danken aan Cubetape, een mobiel scan- en dimensioneer-systeem van Parcel-Metrics. "De Cubetape is nauwkeurig en werkt snel, waardoor er geen tijdsvertraging in het order shipping proces optreedt," vertelt project engineer Lars van Treek van CEVA.