Wat nu als bepaalde producten van de een op de andere dag een hardloper worden? Of als een verpakkingsmachine in het warehouse om wat voor reden dan ook stil komt te staan?
“Elke dag gebeurt er wel iets onverwachts en moeten we schakelen”, vertelt Rutger Oldenbroek (30). Hij is lid van het team Warehouse Operations dat de operatie op de werkvloer nauwlettend volgt. “Samen met de logistiek dienstverleners zijn wij verantwoordelijk voor de output van onze warehouses. Zij voeren het werk uit, wij verzorgen de regie.”
Juist de afwisseling tussen korte en lange termijn maakt deze functie zo leuk. “De ene dag zijn we bezig met brandjes blussen omdat er een grote storing is geweest. Dan is het de uitdaging om de dag ongeschonden door te komen. De volgende dag ligt de focus weer op innovatie en optimalisatie van processen. Wat kunnen we doen om de capaciteit of productiviteit in het warehouse te vergroten? Moeten we een rollenbaan aanpassen of de inrichting veranderen? Wij zijn bijvoorbeeld nu alweer begonnen met de voorbereidingen voor de piek in november en december.”
Samen de vloer op
Samenwerking met logistiek dienstverleners vereist openheid en transparantie. “Dat is van groot belang om elke dag het beste resultaat te halen. Dat lukt alleen als we elkaar volledig begrijpen en duidelijk is wat we van elkaar verwachten. Alle keuzes die wij maken, moeten we goed kunnen uitleggen zodat de logistiek dienstverleners hun werk optimaal kunnen doen. Daarnaast is het zaak dat we samen de vloer opgaan en met eigen ogen zien welke maatregelen wel of niet werken. We moeten elkaar in de ogen kunnen kijken. Alleen het delen van PowerPoints en spreadsheets is niet genoeg.”
Tegelijkertijd is nauwe samenwerking vereist met de andere logistieke teams binnen bol.com. “In feite vormen wij de brug tussen enerzijds het warehouse en anwarederzijds de logistieke organisatie op het hoofdkantoor. En vaak ook de commerciële organisatie. De wereld verandert zo snel, dat wij vaak moeten uitleggen hoe die wereld werkt. Zodat onze logistieke en commerciële collega’s begrijpen wat de impact is van hun beslissingen op de operatie in het warehouse. Stakeholder management is een belangrijk onderdeel van mijn werk, als logistiek specialist.”
Vertrouwen in het team
Elke dag verwachten tienduizenden klanten hun pakket. Met name richting de feestdagen, als de aantallen flink oplopen, is de druk op het team Warehouse Operations groot. “Ons werk doet er echt toe. Ik weet waarvoor ik ’s ochtends mijn bed uitkom. De grote schaal waarop we opereren, maakt het spannend maar betekent ook dat we veel impact kunnen maken.”
De druk levert geen stress op, benadrukt Rutger. “We hebben inmiddels zoveel kennis en ervaring opgebouwd, dat we alle vertrouwen hebben in een goede afloop. We weten dat we als team in korte tijd heel veel voor elkaar kunnen krijgen. Die oplossingsgerichtheid is binnen heel bol.com nadrukkelijk aanwezig. Ongeacht de functie of belangen streeft iedereen elke dag naar het beste resultaat voor onze klanten en het bedrijf.”
Horizon verbreden
De afgelopen vijfenhalf jaar is Rutger Oldenbroek doorgegroeid van junior logistics specialist naar senior logistics specialist. Dat hij alle ruimte krijgt om steeds weer nieuwe uitdagingen op te zoeken, houdt hem scherp. “Tot nu toe heb ik binnen dit team vrijwel elk jaar een nieuwe rol kunnen oppakken. Dat is superleuk en erg leerzaam.”
De wens om zo snel door te stromen heeft te maken met mijn eigen nieuwsgierigheid en ambities. In deze fase van mijn carrière vind ik het belangrijk om niet te lang op één plek te blijven zitten, maar steeds weer een nieuw stap te zetten. Zo leer ik nieuwe operaties kennen en mijn kennis verbreden, en heb ik de kans om met veel verschillende mensen samen te werken.”
Meebouwen aan nieuwe warehouses
In zijn nieuwe uitdaging mag Rutger zijn operationele kennis en ervaring inzetten bij de realisatie van nieuwe infrastructuur. Bij het ontwerp van het piek-warehouse had hij vorig jaar een soortgelijke rol. “Dat heeft heel goed gewerkt, bijvoorbeeld bij het ontwerp van de hoeveelheid bufferruimte. Die was gebaseerd op data over het gemiddelde aantal zendingen en vrachtwagens per uur, maar een operatie verloopt vaak niet gemiddeld. Op basis van onze feedback hebben we daarom extra bufferruimte gecreëerd. En die hadden we tijdens de afgelopen piek hard nodig.”
Eén van de onderdelen waarop Oldenbroek extra gaat letten bij de bouw van nieuwe warehouses, is de control room met dashboards over de operatie. Met name bij de aansturing van een hoog gemechaniseerd warehouse, moet je exact weten wat er in het warehouse gebeurt en nog staat te gebeuren. Goede tools maken zichtbaar waar knelpunten ontstaan en waar bijgestuurd moet worden. Bij de ingebruikname van BFC2 hebben we gemerkt hoe belangrijk dat is. Die ervaring nemen we mee naar de toekomst.”
“Overal zit logistiek in”
Waar haalt Rutger zijn inspiratie vandaan? “Voor een groot deel van gesprekken met studievrienden. Ik mag graag met hen sparren over logistieke zaken. Daarnaast bezoeken we met grote regelmaat vakbeurzen om nieuwe innovatieve concepten te ontdekken. Ook maak ik veel gebruik van externe specialisten, die vaak hun ervaringen uit andere bedrijven delen.”
Maar inspiratie haalt Rutger ook uit een bezoek aan de supermarkt. “Dan kijk ik goed welke ladingdragers en welke apparatuur zij gebruiken. Ik bestel regelmatig iets bij flitsbezorgers om te ervaren hoe zij de operatie regelen. En toen ik onlangs met vrienden in New York was, kon ik het niet laten om te blijven kijken hoe een supermarkt werd bevoorraad. Eigenlijk zit overal logistiek in.”
Dit artikel is gesponsord door bol.com / Werken bij bol.com.