Albert Heijn heeft in Utrecht een nieuw Home Shop Center (HSC) geopend. De nieuwe locatie, van ruim 21.000 m2, krijgt de Breeam Excellent certificering vanwege de duurzame energieoplossingen waaronder zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. De locatie biedt volgens AH volop ruimte voor groei.
Verhuisd uit de Meern
Het pand in Utrecht aan de Kanaaldijk is anderhalf keer zo groot als de vorige locatie in de Meern. Hierdoor kunnen 50.000 orders per week verwerkt worden en dat is hard nodig want volgens AH blijft het aantal klanten dat online boodschappen doet bij de winkel stijgen. Alle 800 medewerkers die in de Meern werkzaam waren zijn mee verhuist naar Utrecht.
Een van de eerste
Het online distributiecentrum in De Meern behoorde tot een van de eerste HSC’s van Albert Heijn. In 2016 werd het pand al ingrijpend verbouwd om mee te kunnen groeien met de stijgende vraag naar thuisbezorging. Omdat verdere groei niet mogelijk was heeft de supermarktketen besloten om de HSC-operatie in De Meern te verhuizen naar de nieuwe locatie aan de Kanaaldijk op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Deze nieuwe locatie voldoet volgens AH ook beter aan de duurzaamheidscriteria die worden gesteld aan centra.
CO2-uitstoot
De supermarktgigant wil ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Vanuit deze missie nemen ze steeds meer stappen om de wereld beter achter te laten en is de CO2-uitstoot teruggebracht met meer dan 92 procent ten opzichte van 2018. Door te investeren in de nieuwste technieken heeft AH voor alle Home Shop Centers, distributiecentra en het hoofdkantoor in Zaandam, een Breeam-certificaat ontvangen.
Uitbreiding België
Ook in België was er goed nieuws: daar wordt het bezorggebied verder uitgebreid met 250.000 huishoudens. In juli 2020 ging daar de bezorgdienst ‘Albert Heijn aan huis’ van start en nog geen twee jaar later kan ruim 60% van de Vlaamse huishoudens boodschappen bestellen bij Albert Heijn. Deze week komen er weer 250.000 huishoudens bij. Daarnaast lanceerde Albert Heijn in maart de zakelijke dienst ‘Albert Heijn op ’t werk’ die zich richt op het midden- en kleinbedrijf in Vlaanderen.