Met meer dan 600 mensen, 225 trucks en 30.000 vierkante meter opslagruimte is Tielbeke Transport een zeer bekende logistieke partij in Oost- en Noord Nederland. Mede dankzij diverse succesvolle samenwerkingsverbanden en een nadrukkelijke focus op duurzaamheid heeft de logistiek dienstverlener naam gemaakt. Adwin Verhoeks (39) leidt sinds begin dit jaar dit in 1958 opgerichte familiebedrijf. Hij zit er ontspannen bij in jeans en overhemd. Door het raam achter hem rijden de vrachtwagens af en aan. In zijn eerste periode reed Verhoeks gedurende enkele weken een paar hele dagen mee met de chauffeurs, soms al vanaf drie uur ’s nachts. Want hij wilde verbinding met zijn mensen maken, met de voeten in de klei staan. Want ook dat hoort in zijn ogen onderdeel te zijn van een strategie, waarin duurzaamheid veel meer is dan alleen CO2 uitstootreductie, zo legt hij uit.
LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op
Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.
Meer artikelen in deze serie >>>
Hoe wil Tielbeke duurzaamheid vorm geven?
"Natuurlijk, we zorgen ervoor dat onze footprint daalt. We rijden op Euro 6 en een deel van de wagens rijdt op LNG. We hebben 1.200 zonnepanelen liggen, en we hebben inmiddels drie Lean & Green sterren gekregen. Maar duurzaamheid begint volgens ons bij de mens, en dan met name bij de aandacht voor je mensen. Tielbeke is een echt mensenbedrijf. Dat is overigens niet mijn verdienste; ik zet de trend die Robert Tielbeke en Ernst Jan Dorgelo hebben ingezet voort."
Hoe bedoel je dat precies?
"Als je je mensen het werk laat doen dat ze echt leuk vinden en waar ze goed in zijn, dan zijn ze vanzelf productiever. We helpen mensen dat ook ontdekken. Als daarvoor job carving nodig is, proberen we dat ook te realiseren. En optimale inzet is ook niet heilig. Als een chauffeur vertelt dat hij morgen graag met zijn dochtertje naar de oogarts wil omdat dat erg spannend voor haar is, plannen we hem vrij. De loyaliteit die je hiermee terugkrijgt is vele malen groter dan je kunt realiseren met de ratio- en KPI-gedreven leverage-aanpak die andere bedrijven vaak toepassen. Dat is veel te eenzijdig."
Maar wat levert dat dan op?
"We zien het terug in het ziekteverzuim, dat ligt bij ons op slechts vier procent, waar elders in de branche veel hogere cijfers zichtbaar zijn. Wees zuinig op je mensen, is ons motto. Om die reden zetten we monteurs of magazijnmedewerkers niet in als chauffeur als er even een tekort aan chauffeurs is. Dat zorgt soms voor spanningen inderdaad. Je hebt immers heldere afspraken met je opdrachtgevers, en die zitten ook weer onder tijdsdruk en opereren binnen nauwe marges. Niet leveren is geen optie, maar planners, monteurs, en iedereen met een rijbewijs zomaar op die auto zetten, holt je organisatie op de lange termijn uit. Dat is een groot dilemma, maar tot nu toe lukt dat. Als je maar aandacht geeft. Ook aan de relatie met je opdrachtgever. Aandacht is echt het kernwoord hier. Dat was ook de reden dat het bedrijf me zo aantrok."
Werken aan goede relaties - hoe vertaalt zich dat?
"Laat ik een voorbeeld geven uit mijn privésituatie. In mijn vorige baan was ik soms hele weken in het buitenland. Maar zodra ik thuis was, kon ik volle aandacht geven aan mijn vrouw en kinderen. Bij mij ging de knop dan om. En zij hebben het feit dat ik er avond aan avond niet was, nooit als vervelend ervaren. Ze herinneren zich de keren dat ik er wèl was, en er volledig voor hen was. Dat bedoel ik. Als je iets doet, doe het dan met aandacht, doe het met volle overgave. Dat werkt ook in zakelijke relaties. We hebben bijvoorbeeld met Scania een nauwe samenwerking. We rijden als logistiek dienstverlener voor hen. Dat betekent op meerdere fronten een verbinding. Volvo daarentegen heeft momenteel interessante ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Maar dat betekent niet dat we meteen een tweesporenbeleid gaan toepassen. De relatie die we met Scania hebben is daarvoor veel te waardevol.
Verder is er een samenwerking met vijf andere familiebedrijven in de logistiek, onder de naam DHB. Dat zijn bedrijven die hetzelfde dna hebben als wij. Ook mensgericht, ook op samenwerking gefocust. En dat werkt heel fijn."
Dit concludeert de expert
Duurzaamheid een containerbegrip dat te pas en te onpas wordt ingezet. Niemand heeft de waarheid in pacht. Echter wat Tielbeke bij monde van Verhoeks duidelijk beschrijft, is dat duurzaamheid meerdere aspecten van de organisatie behelst. Zonder de factor mens rijden de vrachtwagens niet en worden hun klanten niet beleverd. En door bijvoorbeeld niet de druk op te voeren op de aanvrager van verlof, maar het organisatorisch te regelen ontstaat een nieuwe denkrichting. Medewerkers die goed in hun vel zitten zullen bereid zijn om die extra stap te zetten, want ze weten dat er een goede balans is tussen werk en privé. Vragen stellen wordt niet gezien als ‘last’, maar gerespecteerd. In de traditionele harde logistieke branche mag de ‘Sallandse’ bescheidenheid even opzij worden gezet, want met hun moderne kijk op duurzaamheid en behoud van hun culturele waarde zijn ze zeker een goed voorbeeld voor de branche. Eigen waarden en normen één op één door te vertalen in de gehele organisatie; dat is authentieke duurzaamheid.
Hoe komen jullie aan nieuwe mensen?
"Ook hier zoeken vooral de samenwerking op in dit geval met het Deltion College, waardoor Tielbeke al tien jaar lang een succesvolle eigen (chauffeurs)opleiding heeft en voor een belangrijk deel in de groei kan voorzien door eigen kweek. Daarnaast participeren we bewust in netwerken zoals de Sectortafel Transport en Logistiek binnen het initiatief van Regio Zwolle voor open dagen. Dat zorgt voor diverse stagemogelijkheden voor jongeren om hen de onbekende en mooie kanten van het logistieke werk te laten zien. De inzet daarbij is: ontwikkeling van arbeidspotentieel binnen diverse sectoren in de regio. Voor logistiek imagoverbetering een belangrijk onderdeel van de aanpak."
En hoe zorg je dat ze ook blijven?
"De gezondheid van de mens stellen we continu aan de orde. Tielbeke heeft een parttime voedingsspecialist beschikbaar voor de medewerkers om hen te helpen met de keuze voor gezonde(re) voeding en beweging. Afgelopen jaar hebben we een voettocht naar Rome georganiseerd, om zowel het gezonde karakter van wandelen te benadrukken, als het teamgevoel te versterken. We benadrukken onze successen, hoe dan ook. Elke nieuwe medewerker, elk succesje, we vieren het eventjes. Wel met de Sallandse nuchterheid, want eigenlijk hoeven we niet zo nodig op de trom te slaan. We weten wat we aan elkaar hebben, en dat werkt hier het beste"