Zo blijf je als distributeur innovatief in een veranderende markt

Zo blijf je als distributeur innovatief in een veranderende markt
Om te floreren in dit steeds competitievere landschap, dienen distributeurs noodzakelijkerwijs te innoveren om zich te kunnen blijven onderscheiden.

Vandaag de dag is het voor veel distributeurs een uitdaging om winstgevend te opereren bij teruglopende marges, onder andere door aanhoudende marktconsolidatie en toenemende druk van fabrikanten en online retailers.

In de distributiemarkt denken veel organisaties aan manieren waarop ze activiteiten kunnen inbrengen die extra waarde toevoegen. Denk hierbij aan de traditionele instrumenten zoals kitting, labeling en assemblage van eindproducten. Om klanten sneller en beter van dienst te kunnen, nemen distributeurs werkzaamheden over van de producent door producten bijvoorbeeld te frezen volgens de specificaties van de klant of door geavanceerde assemblage van artikelen.

Ook bieden distributeurs extra service door de indirecte materiaal- en machinevoorraden van klanten te beheren, door het aansturen van de magazijnruimte die ze speciaal voor de klant hebben ingericht voor bijvoorbeeld gereedschapskasten, industriële verkoopautomaten, onderhoudsreparaties en bedrijfsinventaris.

In een sector met flinterdunne marges kan het uitbreiden van diensten een concurrentievoordeel geven dat niet afhankelijk is van het verslaan van de prijs van de concurrentie. Als gevolg hiervan kan het bedrijf groeien en tevens de winstgevendheid worden verbeterd.

Hoe kan ik mij als distributeur onderscheiden?

Het is lastig om de snelle evolutie van de distributiemarkt bij te houden. De druk blijft toenemen om je bedrijf aan te passen aan nieuwe bedrijfsmodellen, kernprocessen te stroomlijnen en de efficiëntie te optimaliseren. Veranderingen in de markt bieden echter ook kansen in de vorm van nieuwe inkomstenstromen, diensten en innovaties die kunnen helpen je bedrijf te differentiëren.

Een industrie-specifiek ERP-systeem in de cloud is voor veel distributeurs belangrijk om:

  • Services met toegevoegde waarde aan te bieden om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie
  • Hoge serviceniveaus te behouden door middel van klantbetrokkenheid
  • Een uitgebreid klantenbestand te bereiken via omnichannel-verkoop
  • Ervoor te zorgen dat de hoogste marges behouden worden met kortingsbeheer en SPA's
  • Hogere omzet te behalen om snel aan de vraag te voldoen

Webinar

Infor en Fetim Group organiseerden onlangs een webinar om te praten over manieren waarop je toekomstbestendig kunt blijven door continu te innoveren. Sprekers zijn Frans Beerkens (Fetim), Katrien Pagnaer (Amazon) en Malin Petersson (SVP & GM).

Aanmelden en terugkijken kan via deze link

Dit artikel is gesponsord door Infor