De uitdraai die Fernando Kuijpers voor zich heeft, spreekt boekdelen. De cijfers over de afgelopen elf jaar laten een gestaag dalende lijn zien in de gebruikte liters diesel, tegenover nota bene een sterk gestegen lijn die het aantal vervoerde kuubs aan lading aangeeft.
Nadruk op full-truck loads
Fernando Kuijpers is mede-eigenaar van het familiebedrijf, dat door zijn opa in 1927 werd opgericht. Waar zijn opa met twee broers in die tijd begonnen met een hondenkar om kleine ladingen te bezorgen, profileert het bedrijf zich vandaag de dag als modern logistiek bedrijf dat zich met 38 vrachtwagencombinaties, waaronder veel LZV, vooral focust op full-truck loads. Het werkgebied van het bedrijf is Nederland en Vlaams-België.
LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op
Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.
Meer artikelen in deze serie >>>
Hoe kwam deze groei tot stand?
"Elf jaar geleden vroeg Rockwool aan ons of we wilden deelnemen aan het Lean & Green programma voor het vervoer van hun isolatieladingen. Dat triggerde ons. Met de bekende kleine marges in transport is het altijd creatief nadenken over hoe je die marges verder kunt verbeteren. Dit programma was voor ons een mooi middel om dat te doen."
Wat heeft het jullie gebracht?
"Onze chauffeurs zijn zuiniger gaan rijden, dus minder snel optrekken, eerder laten uitrollen. Het rustiger rijden betekent ook tijdwinst in de zin van minder gestrest rijden, wat uiteindelijk meer oplevert. Daarbij hebben we de snelheidsbegrenzers van 90 op 85 gezet. Ook worden de wagens elke week in de eigen wasstraat gewassen, waarbij steevast de bandenspanning wordt gecontroleerd, evenals met enige regelmaat de uitlijning."
"Om het logistieke proces bij de klant flexibel te houden gebruiken we tevens wisselmaterieel. Dat houdt in dat we opleggers of wisselbakken bij de klant neerzetten, zodat we op die manier het transportproces kunnen loskoppelen van de logistieke activiteiten van onze klant. Met een kleine veertig wagens heb je daar immers de kritische massa voor."
Hoe ver zijn jullie met Lean & Green?
"In 2012 kregen we de eerste Lean & Green star voor het behalen van 20 procent CO2-reductie. Twee jaar later volgde de tweede ster voor nog eens 10 procent verdere reductie en in 2018 werd de derde ster uitgereikt: er was weer 5 procent verder bespaard op CO2-uitstoot. Het ziet er naar uit, dat Kuypers Neer in 2022 het eerste bedrijf in Nederland is, dat de vierde ster krijgt. De benodigde reductie is in 2020 al aangetoond en als dat in 2021 zo blijft wordt de volgende ster uitgereikt."
Dit concludeert de expert
Een opmerking die ik regelmatig terug hoor, is dat je tot de grote - qua volume/ eenheden - transporteurs dient te behoren, om succesvol mee te doen aan het Lean & Green programma. Kuypers Neer is een fraai voorbeeld dat het tegendeel bewijst.
Het is mooi om te zien dat een ‘challenge’ van een opdrachtgever leidt tot een jarenlange succesvolle participatie in dit programma. Door middel van relatief simpele aanpassingen (bandenspanning, begrenzing snelheid, defensief rijden) wordt het brandstofverbruik terug gedrongen. Tegelijkertijd wordt de beladingsgraad gemaximaliseerd. Ook is het wagenpark gemoderniseerd hetgeen tot een additionele brandstofreductie leidt.
Kijkend naar toekomst, is de brandstofkeuze voor transporteurs en ook voor Kuypers Neer nog een lastig vraagstuk. Het is goed om te zien dat hier een mening over gevormd wordt. De tijd zal hier leren, welke keuze de beste gaat worden.
Wat doen jullie aan brandstofbesparing?
"Sinds begin dit jaar hebben we een contract met Shell getekend om FuelSave diesel af te nemen. Shell compenseert de CO2-uitstoot. Zelf geloof ik meer in reductie op eigen kracht, want dat kun je zelf controleren. Het gebruik van Fuelsave heeft het verbruik gemiddeld met 3 procent doen afnemen. Als je bedenkt dat we elf jaar geleden ongeveer een miljoen liter diesel verstookten, voor 680.000 kuub vracht, en vandaag de dag 850.000 liter diesel voor 1,2 miljoen kuub, is er echt een grote verbetering ingetreden.
Is het einde van diesel in zicht?
"Nee, ik ben een echte dieselaar. Ik geloof heilig dat diesel nog steeds verder te verbeteren is, schoner te maken is en nog meer rendement kan opleveren. Wij gaan voorlopig nog niet aan de elektrische truck; we moeten te grote afstanden rijden voor de range die momenteel beschikbaar is. Ik heb wel interesse in waterstof. Een andere optie is het gebruik van HVO, maar daar zijn de prijzen momenteel nog te hoog. Dat kan je niet aan je klanten doorrekenen. Inmiddels is het hele wagenpark Euro6. En waar een jaar of tien geleden het wagenpark gemiddeld nog 11 jaar oud was, is dat in een aantal stappen sterk verjongd tot gemiddeld 3 jaar oud. Dat betekent ook een gunstiger verbruik en minder uitstoot."