Arvato weet met Autostore output te vervijfvoudigen - LOGISTIEK EN INNOVATIE [6]

Arvato weet met Autostore output te vervijfvoudigen - LOGISTIEK EN INNOVATIE [6]
Martijn Nielen

Eén van de meest opmerkelijke Autostore installaties staat bij Arvato in Heijen, waar de producten van onder andere Rituals in worden opgeslagen. Arvato heeft inmiddels naam gemaakt als logistiek dienstverlener met oog voor digitalisering en automatisering van het warehouseproces.

Arvato Supply Chain Solutions heeft zich in de coronatijd buitengewoon goed weten te manifesteren met dank aan de toepassing van Autostore, als automatisch orderpickconcept. Daarmee behoort het dochterbedrijf van Bertelsmann in Nederland tot de koplopers in automatisering en digitalisering van het warehouseproces. Arvato staat inmiddels op plek 26 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners en heeft het hoofdkantoor in Heijen, Noord-Limburg. Er zijn vier vestigingen in Nederland.
Martijn Nielen, managing director bij Arvato, weet waarom innovatie zo goed rendeert.

Wat maakt deze investering bijzonder?

“Het grote voordeel van deze Autostore is de flexibiliteit om op te schalen en uit te breiden. Dit systeem is daar uitstekend geschikt voor. In één week kun je, zo bleek vorig jaar tijdens de lockdown, omschakelen van een tweeploegensysteem naar een drieploegensysteem én kun je de output aanzienlijk vergroten. In ons geval vervijfvoudigden we de orders.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

Hoe is dat destijds begonnen?

“Voor Rituals, één van onze consumer productklanten, begonnen we in 2014 te werken, toen nog in een klein distributiecentrum in Venray met twee paktafels en een aantal stellingen. Maar door de snelle groei van deze klant verhuisden we dat al snel naar Heijen. Toen ook begonnen we ons te oriënteren op de Autostore. Elk jaar groeide deze klant immers met zo’n 40 procent. En die groei wilden we kunnen bijbenen. In 2019 hebben we de Autostore in gebruik genomen in het distributiecentrum in Heijen met 36 robots, 6 pickstations en 2 inboundstations.”

Wat waren de vervolgstappen?

“We hebben de afgelopen twee jaar de groei kunnen managen, maar we voorzagen ook dat de groei verder ging. Momenteel hebben we 101 robots operationeel en 12 pickstations. We zijn momenteel onze huidige capaciteit van 165.000 vierkante meter aan het uitbreiden. De eerste additionele hal is naar verwachting begin 2022 al operationeel.”

Zijn er naast voordelen ook obstakels?

“Het opschalen betekent ook dat je nieuwe mensen snel moet kunnen inzetten en trainen. We hebben daarom ook moeten investeren in bijvoorbeeld supervisortrainingen. Alleen dan kan je piekvragen snel en adequaat aan.”

Dit concludeert de expert

Willem Mulderij (SOM4), lid van het expertpanel voor de Top 100 Logistiek Dienstverleners

Arvato bewijst met deze case dat het bedrijf in staat is de daad bij het woord te voegen en daarmee een competitief voordeel te behalen. Er is eigenlijk geen organisatie meer die automatisering en digitalisering niet in haar strategisch plan heeft staan, maar echt investeren in het neusje van de zalm is een ander verhaal. Bovendien is het gedurfd te noemen wanneer je dat als LDV doet op basis van verwachtingen van de klantvolumes; afhankelijkheid is en blijft in deze wereld van contract logistics een zeer belangrijke factor.
Naast het competitieve voordeel speelt ook de flexibiliteit in opschaling en de verminderde afhankelijkheid van de krappe arbeidsmarkt. Training en inzet van supervisors is cruciaal geweest. Ook hier blijkt weer, dat de human resource aspecten van wezenlijk belang zijn. Gelukkig kunnen we niet zonder de mens die ook in de realisatie van automatisering het verschil kan maken. Ik ben nog geen AI software tegengekomen, die alle competenties kan vervangen.

Wat zijn de resultaten tot nu toe?

“We hebben momenteel twee Autostores in Nederland operationeel, en één recent in Dortmund. Ook daar is de strategie gericht op verdere groei, vergelijkbaar met Nederland. Ik voorzie voor Nederland gemiddeld een jaarlijkse groei van 30 procent. Daarbij is onze ambitie ook om nieuwe klanten toe te voegen. Dat kan in de hightech zijn, in de consumentenproducten of in de health care, de drie segmenten waar wij al een sterke positie in hebben opgebouwd. In Nederland werken nu 2.000 mensen bij Arvato.”

Trots?

“Jazeker, ik ben heel trots op het feit dat we deze grillige ontwikkelingen hebben kunnen managen.”

Arvato

Wat is je gouden tip?

“Ga voor het beste dat er in de markt te krijgen is en investeer zwaar in automatisering en digitalisering. Onze groeistrategie is gericht op het aanbieden van excellente service. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar dat kan je alleen met dit soort miljoeneninvesteringen waarmaken. We streven ernaar om de meest innovatieve, datagestuurde logistieke dienstverlener in Nederland te zijn. En met de juiste middelen en de juiste mensen – en de juiste begeleiding van hen – kun je dat realiseren.”

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt de toelatingseisen voor het LZV-examen. Vanaf 1 december kunnen chauffeurs die twee jaar hun CE-rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn ook hun LZV-certificaat behalen. Dit plan is gemaakt samen met de sector transport en logistiek om het personeelstekort in de sector aan te pakken.

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS gaat Ekol Logistics toch wel overnemen. Twee weken geleden was de deal afgeketst omdat de Turkse logistiek dienstverlener niet aan alle voorwaarden zou hebben voldaan. Nu zijn er nieuwe afspraken gemaakt en gaat de deal toch door.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar weet wat je leest'

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar...

Dachser, Heisterkamp, Neele-Vat, Claassen en TSN Groen zijn financieel de best presterende bedrijven in de sector transport en logistiek. Dat is de uitkomst van een onderzoek van M&A-strategist Aeternus. Een mooi onderzoek, zo reageren sectorbankers, maar wees je bewust van enkele belangrijke kanttekeningen.