Logistieke ondernemers die werkzaamheden in stadscentra willen verrichten, staan vanaf 2025 een uitdaging te wachten. “Je komt niet overal de stad meer in vanaf dat moment, tenzij je CO2-neutraal rijdt. Jouw ritten zullen in veel gevallen dus elektrisch moeten plaatsvinden. De grote uitdaging daarbij is dat knowhow over hoe dat aan te pakken ontbreekt”, zeggen Van de Ven en Bosch.
Overstap naar elektrisch is uitdaging voor ondernemer
Van de Ven is een gelukkig mens als hij vroeg naar zijn werk gaat en om zich heen voertuigen ziet die elektrisch de stad in gaan. “Een deel van de last-mile distributie vindt in alle stilte plaats, elektrisch. Zoals bijvoorbeeld Trunkrs dat in 2022 wil zijn. Dat maakt me vrolijk. Maar ik realiseer me wel dat de overstap op elektrisch vervoer logistieke ondernemers voor grote uitdagingen stelt. Toch zijn dat vooral praktische, op te lossen uitdagingen.”
Wel veranderen, niet investeren
Doelen aan de horizon, zoals die voor zero-emissie binnen stedelijke distributie in 2030, vormen een donkere wolk boven de sector. Sommigen, waaronder Peter Leegstraten van Albert Heijn, stellen dat er ‘simpelweg onvoldoende capaciteit is op het energienet’. Van de Ven en Bosch gaan niet zomaar mee in dat doemdenken. Liever zoeken ze naar manieren om zero-emissie vervoer wel mogelijk te maken.
“We denken dat ondernemers de transitie naar zero-emissie vervoer wel willen maken, maar niet wensen te investeren in ‘hardware’, ofwel voertuigen en laadoplossingen. Dat laatste kan door middel van een abonnement. Met een infrastructuur abonnement kies je voor ontzorgd worden door service aangezien dit cruciaal is voor een kritisch bedrijfsproces. Onvoldoende capaciteit is op te lossen met batterij-as-a-service. Immers, als iedereen tegelijk gaat laden, ontstaan er pieken die het netwerk niet aankan. Voor die momenten is bijtappen via een batterij een mogelijkheid.”
‘Plannen zoals je deed, kan niet meer’
Het planning vraagstuk is iets wat logisch aansluit op de vragen die ondernemers nog hebben over de laadinfrastructuur. Waar een bestelauto op diesel een actieradius heeft van 800 kilometer, is de range van een elektrische misschien 200 kilometer. “Ondernemers moeten de aspecten planning en infrastructuur opnieuw uitvinden. Een pakketbezorger weet hoe groot zijn rondes zijn, maar zal deze moeten aanpassen op basis van de elektrische range. Doe je dat tijdens de lunch of tussen twee shifts? Die momenten zijn misschien wel cruciaal in de toekomst. Doen zoals je iets deed, kan straks niet meer. Voor bijvoorbeeld bouwleveringen geldt ook: waar kun je laden en hoe snel kun je laden? Is snelladen nodig of volstaat AC-laden? Dat laatste is goedkoper.”
Wetgeving dwingt ondernemers
De heren achter Revolt zien dat de maatschappij verandert van bezit naar gebruik. “Met wetgeving lopen sommige steden vooruit op het Klimaatakkoord. Als ondernemer ben je daardoor gedwongen om je aan te passen, noem het een voldongen feit. Het betekent ook dat je als logistiek dienstverlener of vervoerder je mobiele bewegingen opnieuw moeten uitvinden. Het aanpassen van een transportplanning is niet altijd eenvoudig. Ook zijn niet altijd alle elementen in die verandering in te schatten."
"De kans is overigens groot dat de logistieke sector vaker een beroep op snel- dan op langzaam laden zal doen. Als Revolt helpen we graag met meedenken. Het laden van een bedrijfsauto is een kritisch bedrijfsproces, immers niet laden is niet kunnen bezorgen. Service zou daarbij een doorslaggevende factor moeten zijn. Kies je voor elektrisch en een serviceprovider, dan moet je weten hoe snel je service nodig hebt, bijvoorbeeld als er onverwacht toch downtime optreedt.”
‘Extra opdrachten door duurzaam transport’
Ondanks de uitdagingen is het glas is wat Van de Ven en Bosch betreft duidelijk halfvol voor de logistieke sector. “Nederland kent een luxe ten opzichte van veel andere landen. De productie van energie is geen knelpunt. De beschikbaarheid van energie, zeker op piekmomenten, kan dat eventueel wel zijn. Maar met slim laden op dalmomenten ondervang je dat. Daarnaast liggen er kansen voor logistiek dienstverleners die nu durven omdenken. Wie ervoor zorgt dat hij slimmer is dan de concurrent en vroegtijdig kiest voor elektrisch zonder eigen investeringen, sleept misschien wel extra opdrachten binnen van opdrachtgevers die oog hebben voor duurzaam vervoer. Voor verdiepen in de mogelijkheden is het nu dé tijd.”
Dit artikel is gesponsord door Revolt.