Ruimte voor groei
"Vorig jaar bezorgden we maar liefst 337 miljoen pakketten. We zien dat een aanzienlijk deel van die pakketten klein is. Dat bracht ons op het idee van een gerobotiseerd sorteercentrum voor pakketten kleiner dan formaat schoenendoos. Want we geloven erin dat e-commerce de komende jaren nog meer doorgroeit. En ons sorteercentrum voor kleine pakketten ondersteunt die groei. Dat doen we met een capaciteit van 240.000 pakketten per dag: tot wel 4 keer zoveel dan in standaard sorteercentra. En voor het verwerken van de pakketten hebben we in het nieuwe centrum tot wel 6 keer minder ruimte nodig dan bij dezelfde aantallen in standaard sorteercentra."
Robots
Er is dus een flinke groei in e-commerce, maar in combinatie met krapte op de arbeidsmarkt. Ook daar is aan gedacht bij de ontwikkeling van het nieuwe sorteercentrum. Carlos legt uit: ‘Er werken nu 175 robots in het sorteercentrum. Heb je er meer nodig, dan zet je er meer in, simpel. Natuurlijk blijven we altijd mensen nodig hebben. Maar door repeterend gestandaardiseerd werk te robotiseren, houden we rekening met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.’
Hogere kwaliteit, meer tevreden klanten
Standaardisering leidt in de regel tot hogere kwaliteit. Dé reden waarom PostNL kiest voor een sorteercentrum alleen voor kleine pakketten. Carlos licht toe: "Het voordeel van het nieuwe sorteercentrum is dat het sorteerproces is geoptimaliseerd voor kleine pakketten. Die specialisatie in combinatie met de robotisering maakt het proces meer nauwkeurig. Wat weer leidt tot een hoge kwaliteit en efficiëntie in de bezorging. En dus tot tevreden klanten! Zowel onze e-commerceklanten als hun consumenten."
Meer lucht door minder lucht
PostNL voelt als bedrijf sterk de verplichting om de wereld beter achter te laten voor volgende generaties. Dat doen ze door sorteercentra volgens de strengste duurzaamheidseisen voor gebouwen te runnen, duurzame brandstof in te zetten, CO2-uitstoot te compenseren én minder lucht te vervoeren. Zoals Carlos het verwoordt: "Lucht is onze grootste vijand. Want een flink deel van de pakketten die we vervoeren is nog steeds gevuld met lucht. En dat is niet duurzaam en zorgt voor ergernis bij consumenten."
Oproep
Daarom doet hij een oproep aan alle e-commerceondernemers: ‘Luister naar de wens van de consument om lucht uit verpakkingen te halen. Dan sorteren wij je kleine pakketten duurzaam en efficiënt in ons sorteercentrum voor kleine pakketten. Zo krijg je meer tevreden consumenten en is er meer ruimte voor duurzame groei. Met als uiteindelijk doel meer schone lucht in de wereld door minder lucht in verpakkingen.’
Op 6 oktober is het gerobotiseerde PostNL-sorteercentrum voor kleine pakketten officieel geopend in Nieuwegein. Een sorteercentrum met meer ruimte voor groei, meer zekerheid en meer duurzaamheid.
Dit artikel is gesponsord door PostNL