Trend 1: Data driven e-commerce
"In de logistieke keten is er al een tijd een enorme transformatie gaande om meer data te gaan gebruiken bij analytics en om vraagstukken op te lossen. Om de juiste analyses te trekken is het dus heel belangrijk om de juiste data te verzamelen en dat op orde te hebben."
"Zo begint bijvoorbeeld bij PostNL een dataflow op het moment dat het orderpicken start bij de e-commerceklanten. Er komt dan een melding binnen en gaan we algoritmes gebruiken om te voorspellen waar we dit pakketje kunnen bezorgen en wanneer. En of we de consument thuis gaan treffen. Op dat moment gaan we communiceren met de ontvanger, zodat hij misschien het bezorgmoment kan wijzigen als hij niet thuis is. In de toekomst zien we meer gebruikers van sensortechnologie en Internet of Things. Wat we nu al toepassen op rolcontainers, zodat je in het transport ook de pakketten nauwkeuriger volgt."
"We willen daarnaast veel beter communiceren over retouren, zodat je daar klaar voor kunt staan met personeel om die retouren te verwerken. Al met al is het steeds belangrijker om data te delen, zodat je samen de beste inzichten krijgt, het proces kan optimaliseren én we ervoor kunnen zorgen dat pakketten in één keer succesvol bezorgd worden."
Trend 2: In één keer op de juiste tijd en plaats bezorgen
''De tweede ontwikkeling die steeds belangrijker wordt, is om succesvol te bezorgen. Die bouwt voort op data driven e-commerce. Je moet zorgen dat je in je checkout al de mogelijkheid biedt aan de consument om het juiste tijdvak te kiezen, de juiste dag en de locatie. Maar ook dat een bezorgadres gecheckt wordt door bijvoorbeeld een adrescheck in te bouwen in je checkout. En dat is zo belangrijk omdat we zien dat in één keer goed bezorgen, 20% meer tevredenheid geeft dan als dat niet lukt. Het is makkelijk om deze diensten in je checkout te integreren."
"Met deze technische koppelingen, zoals API's en plug-ins, kan PostNL je goed bij helpen. Mocht dat niet lukken zorg er dan in ieder geval voor dat je de juiste data doorgeeft. Zo kunnen wij de consument informeren over het tijdvak, de dag of welke locatie het pakketje afgeleverd wordt. Het gaat hierbij niet alleen meer om snelheid, maar juist om in één keer op het juiste moment te bezorgen. Daarom kijken we veel meer naar 'niet-thuis oplossingen' en technologie kan daarbij helpen. Bijvoorbeeld je deur openmaken op afstand, in je kofferbak ontvangen of in een pakketkluis aan huis. Er zijn allerlei oplossingen mogelijk om je pakket te ontvangen als je niet thuis bent.''
Trend 3: Robotisering in de logistieke sector
''We zien een enorme groei in de e-commerce sector. Bij onze klanten zelf maar ook bij ons, tijdens de feestdagen en de coronadrukte. We zijn allemaal op zoek naar hoe we zoveel mogelijk pakketten kunnen verwerken in een zo kort mogelijke tijd. Daarnaast zien we een krapte op de arbeidsmarkt. Voor de hele sector is het een uitdaging om mensen te vinden om 24/7 pakketten te verwerken. Robots kunnen daarbij helpen."
"Wij zijn al bezig met het inzetten van robots, cobots noemen we die, die ons helpen bij de handeling van processen. Die werken samen met onze medewerkers, zij aan zij. Verder hebben we ook robots die zelfsturend zijn. En over de vloer rijden om pakketten van A naar B te brengen. Een ander voorbeeld is een verpakkingsmachine, daar zitten ook robotonderdelen in. Daarmee kan je je zending zo klein mogelijk verpakken met zo min mogelijk lucht. Dat is belangrijk omdat het duurzamer is en omdat we zo meer pakketten kunnen vervoeren. Daarnaast vindt de consument het ook niet prettig om een doos met lucht te ontvangen.''
Gratis online magazine PostNL
Bovenstaand artikel staat in het nieuwe online magazine van PostNL. Een magazine over logistieke vernieuwingen en het belang van innovatie in e-commerce. Lees meer artikelen in het gratis online magazine Innovaties in logistieke e-commerce.