Joost Poelgeest (bol.com): "Continu werken aan uitbreiding van duurzame logistieke capaciteit"

Joost Poelgeest (bol.com): "Continu werken aan uitbreiding van duurzame logistieke capaciteit"
Joost Poelgeest geeft als director logistieke infrastructuur leiding aan het team dat nu zes verschillende projecten tegelijk realiseert met duurzaamheid als belangrijk uitgangspunt.

Het toevoegen van capaciteit aan het distributienetwerk is bij bol.com dagelijkse business geworden. Joost Poelgeest geeft als director logistieke infrastructuur leiding aan het team dat nu zes verschillende projecten tegelijk realiseert met duurzaamheid als uitgangspunt. "Wat een kick geeft, is de enorme snelheid en schaal in alles wat we doen. Neem de realisatie van een nieuw piek-warehouse: in twee maanden schalen we op van 0 naar 100.000 items per dag."

Wat voor een traditionele retailer de winkel is, is voor bol.com het warehouse. “Daar maken we het verschil voor onze klanten. Wat in het warehouse gebeurt, is cruciaal voor onze bedrijfsvoering. Daarom willen we de competenties voor het bouwen, inrichten en opstarten van warehouses zelf in huis hebben”, vertelt Joost Poelgeest, director logistieke infrastructuur bij bol.com.

Daar komt bij dat voor het opzetten van warehouses voor e-commerce nog geen standaard formule bestaat. Het vakgebied is volop in beweging. “We kunnen niet zomaar een kant-en-klaar fulfilmentcenter huren”, stelt Poelgeest, die wijst op een trend als mechanisatie en robotisering. “Wij zijn nu bijvoorbeeld bezig met een pilot waarin we een robot inzetten voor itempicking. We zijn doorlopend aan het pionieren en innoveren.”

Uiteenlopende disciplines

Poelgeest was projectleider van het allereerste fulfilmencenter dat bol.com zelf heeft opgezet. Toen dat in 2017 was opgestart, kon hij meteen aan de slag met het tweede, meer gemechaniseerde fulfilmentcenter. “Inmiddels hebben we een complete afdeling met logistiek ontwerpers, projectleiders en specialisten in bouw en mechanisatie. En regelmatig huren we externe deskundigen in. We willen niet pretenderen dat we alle kennis zelf in huis hebben.”

We willen niet pretenderen dat we alle kennis zelf in huis hebben”

Aanvankelijk was de afdeling projectmatig georganiseerd; met projectleiders die elk hun eigen team met specialisten hadden. “Maar nu het aantal projecten toeneemt, zijn we de organisatie aan het kantelen. We hebben nog steeds dezelfde specialisten, maar nu kunnen we die flexibel voor meerdere projecten inzetten. Daardoor kunnen we sneller handelen en nog meer van elkaars kennis profiteren.”

Piek-warehouse

Snel handelen is nodig. Bol.com groeit hard, zeker na de uitbraak van het coronavirus. Poelgeest en zijn team moeten voortdurend op zoek naar extra capaciteit. “De snelle groei vraagt om snelle besluitvorming. We moeten binnen uitdagende tijdslijnen mensen bij elkaar brengen, ontwerpen vastleggen en contracten afsluiten. Dat lukt alleen als we als team de vrijheid krijgen om zelfstandig projecten op te pakken en uit te voeren. Bol.com biedt deze autonomie aan projectteams.”

Een goed voorbeeld is het nieuwe piek-warehouse. “Onze eindejaarspiek wordt steeds steiler. In het huidige netwerk zit wel wat rek, maar niet voldoende. Begin dit jaar hebben we goedkeuring gekregen voor het opzetten van een piek-warehouse. Vervolgens hebben we razendsnel een pand gehuurd, wat we nu aan het inrichten zijn. In oktober beginnen we met het inladen van voorraad en schalen we de orderpickcapaciteit in twee maanden op van 0 naar 100.000 items per dag.”

Pionieren met retouren

Of het warehouse zijn deuren weer sluit als in januari de piek voorbij is, weet Poelgeest nog niet. “Dit project is voor ons ook een experiment. We willen ontdekken of het loont om voor de eindejaarspiek een aparte operatie op te tuigen om daarmee de hoge vraag aan bestellingen te kunnen verwerken. Dat wordt spannend. Niet alleen de nieuwe inrichting en software moet werken, maar ook het personeel op de vloer moet zich in korte tijd een volledig nieuwe werkwijze eigen maken. We hebben vertrouwen in het concept dat we hebben ontwikkeld.”

Ook in andere projecten is het soms pionieren. Poelgeest noemt hier het nieuwe retourencentrum van meer dan 30.000 vierkante meter. De afhandeling van retouren was aanvankelijk ondergebracht in een aparte hal van een van de fulfilmentcenters, maar om ruimte te scheppen voor groei besloot bol.com daarvoor een apart warehouse op te zetten. “Allereerst hebben we de bestaande operatie opgepakt en zonder aanpassingen verplaatst naar het nieuwe warehouse. Tegelijkertijd zijn we in diezelfde hal gestart met het inrichten van een nieuw mechanisatiesysteem.”

Onontgonnen terrein

Het mechaniseren en digitaliseren van retourprocessen is nog onontgonnen terrein. Het team van Poelgeest heeft het ontwerp daarvoor zelf uitgedacht. “We willen een retourproces dat niet alleen efficiënter is, maar ook meer waarde voor het bedrijf genereert. Om dit concreet te maken; straks kunnen we de retouren per productgroep opsplitsen en via conveyors brengen naar speciaal getrainde operators. Als een operator alleen maar fotocamera’s hoeft te verwerken, weet hij op termijn precies waarop hij moet letten. Daardoor kunnen we die camera’s beter repareren en reviseren, zodat we minder producten hoeven af te schrijven.”

Het kan gebeuren dat we onze cadeauservice aanpassen terwijl we net 200 werktafels hebben besteld”

Wat dit soort projecten ook uitdagend maakt, is de dynamiek binnen bol.com. Voortdurend vinden wijzigingen in de bedrijfsvoering plaats, waardoor ook het ontwerp voortdurend, waar mogelijk, wordt aangepast. “Het kan gebeuren dat we onze cadeauservice aanpassen terwijl we net 200 werktafels hebben besteld. Dan moeten we toch de indeling van die werktafels weer aanpassen. Het kan ook gebeuren dat we ons assortiment uitbreiden en we opeens meer gevaarlijke stoffen moeten opslaan. Daar moeten we dan de voorzieningen voor treffen. Dat houdt het spannend en uitdagend.”

Dat is met name het geval bij de inrichting van het tweede fulfilmentcenter, dat volgens Poelgeest misschien wel de grootste pakjesfabriek van Europa wordt. “In 2019 hebben we het ontwerp gemaakt, in 2020 hebben we dat gerealiseerd en nu zijn we aan het testen. Dat is een waanzinnig lang proces, waarbij het ontwerp voortdurend wordt aangepast. Maar op een gegeven moment moeten we het ontwerp bevriezen, simpelweg omdat een leverancier dan moet starten met het produceren van 28 kilometer aan conveyors.”

Duurzaamheid als belangrijk uitgangspunt

Wat Poelgeest persoonlijk aanspreekt, is de aandacht voor duurzaamheid. De helft van het dakoppervlak, zo’n 100.000 vierkante meter, ligt vol met zonnecellen. “Daardoor kunnen we volledig energieneutraal opereren. Binnenin de warehouses besteed bol.com ook veel aandacht aan onder meer kleurgebruik, klimaatbeheersing en daglicht om een zo goed mogelijke werkplek te creëren. Dat helpt ons om mensen langer aan ons te binden, waardoor ze meer kennis en ervaring krijgen en onze service aan klanten verder verbetert. En los daarvan vinden we een goede en groene werkplek belangrijk in onze verantwoordelijkheid naar de maatschappij.”

Dit artikel is gesponsord door bol.com. 

Léonie Havekes: "Collega’s binnen bol.com krijgen de vrijheid in hun werk om de vraagstukken met het team zelf op te lossen, met de innovaties die zij bedenken."

Léonie Havekes (bol.com): 'We bouwen er in de toekomst nog veel meer...

Naast een retailtech-platform, is bol.com ook een van de grootste logistieke bedrijven van de Benelux. Zeker waar het om e-fulfilment gaat. "Het is een verhaal dat nog niet zo bekend is buiten de logistiek branche", zegt Léonie Havekes, Lead Recruitment Logistics. "Elke dag opnieuw lossen we complexe logistieke puzzels op, om zo aan onze klantbelofte te voldoen... De mens staat hierbij absoluut centraal."

Sascha Jansen, director Logistics Operations bij bol.com: “Logistieke operatie klinkt misschien als vooral zeer praktische processen, maar juist balans en het finetunen tot op de details van complexe logistieke processen is wat het werk zo spannend maakt.”

Sascha Jansen (bol.com): 'Binnen MaX is finetuning logistieke netwerk...

Als director Logistics Operations bij bol.com krijgt Sascha vaak de vraag hoe nu precies de logistieke operatie in elkaar steekt van een retail-tech-platform. Door de complexiteit en constante veranderingen is elke dag, maand en jaar anders. In 2020 werd deze operatie, door de onvoorziene groei in de vraag naar online producten, maximaal op de proef gesteld. Binnen MaX, de logistieke operatie van bol.com, werd de juiste finetuning van het logistieke proces belangrijker dan ooit.

Arjan Leget (Bol.com): 'Klanten verwachten dat we verantwoord met retouren omgaan'

Arjan Leget (Bol.com): 'Klanten verwachten dat we verantwoord met...

Duizenden pakketten verlaten elke dag het fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk. Een deel daarvan komt soms terug - meestal intact, maar af en toe met lichte schade of gebruikssporen. Het multidisciplinaire team van Arjan Leget geeft deze producten een tweede leven. Daarmee maakt het team daadwerkelijk verschil, elke dag opnieuw. "Iedereen is gemotiveerd om het beste uit teams, processen en systemen te halen."