RAIN RFID kan uitdagingen oplossen tijdens het leveringstraject

RAIN RFID kan uitdagingen oplossen tijdens het leveringstraject
Gelabelde pallets worden gecontroleerd om te verifiëren of de correcte zendingen in de juiste vrachtauto worden geladen.

Logistieke bedrijven worden dagelijks geconfronteerd met nieuwe uitdagingen op het gebied van verzending, aangewakkerd door de verkoop van goederen via internet en de toenemende vraag van de consument. Hoe kan RAIN RFID hierbij helpen? Een overzicht.

Over de hele wereld worden elke seconde meer dan 2.700 pakketten verzonden. Naarmate de vraag naar opties voor orderafhandeling en snelheid toeneemt, nemen ook de uitdagingen voor bedrijven met verzend- en distributieactiviteiten toe. De verwachtingen stijgen snel, deels als gevolg van een groeiende vraag van de consument naar snellere leveringstijden en gemakkelijkere afhandelingsopties, evenals een toename van de internetaankopen.

Uitdagingen voor magazijnen, dc's en 3PL's

Wat zijn momenteel de uitdagingen voor magazijnen, distributiecentra en 3 PL's? De belangrijkste op een rij:

Onvolledige zendingen of verkeerde zendingen: zendingen die naar de verkeerde locatie, met de verkeerde hoeveelheid of met het verkeerde product worden verzonden, kosten tijd, geld en het vertrouwen en de loyaliteit van de klant. De verzendkosten worden met vijf vermenigvuldigd bij het opnieuw verzenden en versnellen van laattijdige items.

Gebrek aan geschoolde arbeiders en automatisering: De vraag naar geschoolde magazijnmedewerkers is zes keer groter dan het aanbod. Een deel van deze arbeid zit vast in inefficiënte handmatige processen, zoals het invoeren van gegevens en het scannen van streepjescodes. Door processen te automatiseren, komt er tijd vrij voor versnellen van orderafhandeling en verzending. Terwijl tegelijkertijd ook de arbeidsbehoefte wordt verminderd door de activiteiten te stroomlijnen.

Onbetrouwbare gegevens en inefficiënte processen: Zowel handmatige gegevensinvoer als het scannen van barcodes zijn langzame, foutgevoelige processen. Deze vertraging in de beschikbaarheid van gegevens leidt tot een gebrek aan inzicht in de status van zendingen, wat kan leiden tot nog meer trage, onnauwkeurige handmatige processen in de toekomst.

RAIN RFID controleert

RAIN RFID kan logistieke bedrijven helpen tijdens de verschillende stadia van het verzendtraject:

  1. Controle van de inhoud - De afzonderlijke artikelen worden tijdens het inpakken aan de hand van de bestelling gecontroleerd.
  2. Controle van de palletopbouw - Dozen worden op pallets geladen op basis van de verzendlocatie. De inhoud van de pallet wordt gecontroleerd en is klaar voor verzending.
  3. Verzendcontrole - Gelabelde pallets worden gecontroleerd om te verifiëren of de correcte zendingen in de juiste vrachtauto worden geladen. Inkomende zendingen worden automatisch uitgeladen, gecontroleerd en in voorraad genomen.

Door deze controlemomenten realiseer je met RAIN RFID 100 procent transparantie en tot 99,9 procent nauwkeurigheid bij het verzenden van bestellingen. De productiviteit stijgt met 25 procent. Lees bijvoorbeeld hoe Roba Metals hun voorraadgegevens in realtime beschikbaar heeft gemaakt of bekijk deze infographic: infographic-RAIN -NL-DEF (pdf)

Dit artikel is gesponsord door Cisper.

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging

Prijs belangrijkste drijfveer bij keuze voor out-of-home bezorging

Consumenten die online shoppen ontvangen hun pakket bij voorkeur aan de deur. Wanneer voor thuisbezorging een vergoeding gevraagd wordt en levering bij een afhaalpunt gratis is, dan kiest bijna driekwart van de Nederlanders liever voor out-of-home bezorging. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud.

Zalando heeft 1,2 miljard euro over voor concurrent About You

Zalando heeft 1,2 miljard euro over voor concurrent About You

Zalando, op dit moment al een van de grootste online kledingwinkels van Europa, wil concurrent About You overnemen. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft een overnamebod gedaan van 6,50 euro per aandeel, wat neerkomt op een bedrag van ongeveer 1,2 miljard euro.

Black Friday zorgt voor recordaantal verstuurde pakketten

Black Friday zorgt voor recordaantal verstuurde pakketten

Black Friday heeft dit jaar gezorgd voor een forse piek in het aantal zendingen. Ten opzichte van vorig jaar steeg het aantal verstuurde pakketten met bijna 20 procent. De gemiddelde vertraging van pakketten in de week van Black Friday kwam uit op 9,6 procent, vorig jaar was dat nog 7,3 procent. Dat blijkt uit de Pakketradar van verzendplatform Wuunder. Ook bij PostNL sneuvelden afgelopen dagen bezorgrecords.