Zandbergen haakt aan bij ketensamenwerking - LOGISTIEK EN INNOVATIE [3]

Zandbergen haakt aan bij ketensamenwerking - LOGISTIEK EN INNOVATIE [3]
Jos Zandbergen (foto Nikki Natzijl)

Samenwerken in ketens en transportnetwerken optimaal benutten. Daarin is nog zoveel meer mogelijk. Dat ontdekte transportondernemer Jos Zandbergen. Het bedrijf brengt verladers bij elkaar, zodat ze in driehoekjes bijdragen aan meer efficiency en minder kilometers. Vijf vragen aan hem in dit derde deel van een serie artikelen waarin logistiek dienstverleners hun innovatiekracht laten zien.

Zandbergen - met vestigingen in het Noord-Hollandse Limmen, in Tilburg en in Hoogeveen - is met bijna 400 auto’s, 700 opleggers en ongeveer 650 medewerkers een middelgroot transportbedrijf. Met toonaangevende verladers als Albert Heijn en Coca-Cola heeft Zandbergen al jarenlang een vaste groep opdrachtgevers, die op aspecten als verduurzaming en digitalisering veel vragen van hun logistiek dienstverleners.

Winst voor milieu groter dan met LNG of elektrisch transport”

Maar ook wat betreft het bundelen van transportstromen kan Zandbergen, nieuwe binnenkomer in de Top 100 Logistiek Dienstverleners op plek 54,  inmiddels bogen op ervaring. Twee voorbeeldprojecten laten zien, dat efficiency en minder CO2 uitstoot goed samen gaan. Vanuit Noord-Frankrijk neemt Zandbergen inmiddels al een tijdje bronwater mee voor de dc’s van Jumbo als retourvracht op biertransporten van Heineken. Ook voor Tata Steel is een dergelijk project gelanceerd, samen met blikfabrikant Trivium in Deventer. Zij ontvangen rollen en vanaf dezelfde locatie neemt Zandbergen platen staal mee naar Hoogeveen. Dat betekent nauwe afstemming tussen de transportplanners van de opdrachtgevers met het bedrijf van Jos Zandbergen, die ondanks de spreekwoordelijke Noord-Hollandse nuchterheid best trots is op deze innovatieve aanpak.

1. Klinkt eenvoudiger dan het is, niet waar?

“We lopen hier eigenlijk niet zo mee te koop, maar bijzonder is het wel. Vaak is het een verlader, die  zoiets opstart met een logistiek dienstverlener. Maar nu zagen we kans om twee verladers aan elkaar te knopen, die daar samen met ons groot voordeel van hebben. Met twee of drie verladers kun je soms veel meer bereiken dan één-op-één. Dat bleek hier ook het geval. We zijn vanuit logistiek oogpunt gaan kijken naar manieren op stromen te bundelen. Toen bleek dat als je bereid bent om intensief samen op te trekken de milieuwinst groter is, dan bijvoorbeeld met het vervangen van diesel door LNG of elektrisch transport.”

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

2. Waar komt het idee vandaan?

“We reden al voor Heineken naar Noord-Frankrijk. Daarnaast voeren we transporten uit voor Jumbo als aanvoer naar hun dc’s. Op een gegeven moment hebben beide bedrijven gekeken naar hun transportroutes en bleek er aardig wat overlap te zijn. Toen zijn we gaan analyseren en constateerden we, dat we bier op de heenweg en bronwater op de terugweg prima konden combineren. Hetzelfde idee hebben we besproken met een andere opdrachtgever, namelijk Tata Steel. Trivium verwerkt rollen staal voor hun productie van blikverpakkingen. Ook met hen hebben we een mooi driehoekje IJmuiden – Deventer – Hoogeveen kunnen maken.”

Lees verder onder dit kader

Dit concludeert de expert

Corné Geerts (eigen adviesbureau, voorheen ceo Seacon) is als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners

  • Transportbedrijven proberen altijd al zoveel mogelijk routes te optimaliseren
  • Uitganspunt is vaak dat de opdrachten van de verladers een gegeven zijn
  • Er ontstaat pas echte synergie als verladers ook bereid zijn te werken aan een integrale transportplanning
  • Daarvoor zijn twee dingen nodig:  transparantie en vertrouwen tussen alle betrokken partijen
  • Bijzonder aan dit verhaal is dat de verladers en Zandbergen openlijk durven te praten over hun verdienmodel en dat de diverse verladers zich niet puur als inkoper opstellen
  • Openheid loont, is hier de belangrijkste les; jezelf in rook hullen als logistiek dienstverlener ter bescherming van de eigen marge is lang niet altijd nodig

3. Wat kwam je tegen bij de opstart?

“Allereerst moeten opdrachtgevers transparantie willen bieden en hun data beschikbaar stellen. Dat doen ze niet zomaar, dus daar moet je afspraken over maken. Dan is het belangrijk om te kijken waar precies de meeste winst te halen valt. De locaties moeten niet ver uit elkaar liggen. In het geval van Heineken en Jumbo zie je dat de combinatie Zoeterwoude en Woerden perfect is, maar ook Den Bosch en Veghel. Bier en bronwater hebben bovendien een vergelijkbaar seizoenspatroon. Dan gaat het werken, terwijl het voor een andere Jumbo dc het minder positief uitpakt. Bij Tata Steel zijn we begonnen met drie ritten per dag, die we zeker dagelijks kunnen uitvoeren. Want ook structuur en regelmaat telt mee, continuïteit in de vervoersstroom; niet dan de ene dag wel en dan weer niet. Alleen toepassen waar het echt zinvol is, dat is belangrijk.”

4. Wat levert het op?

“In de combinatie Heineken – Jumbo praten we nu over 15 procent minder lege kilometers en dat staat gelijk aan ruim 15 ton besparing op CO2 uitstoot.

Voor ons telt dat we dagelijks zeker zijn van bepaalde ritten”

Voor ons is de winst natuurlijk ook dat we zeker zijn van bepaalde ritten elk dag opnieuw, en dat we gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld HVO brandstof. Want dat is duurder en wil je dus alleen oprijden wanneer dat in de tank zit voor routes, waar je de deze brandstof ook kunt doorberekenen in overleg met de opdrachtgevers. Al met al milieuwinst dus, we ontzorgen de klant en brengen meer snelheid in het proces.”

5. Moet iedereen dit gaan doen?

“Waar het kan zou ik dit zeker aanbevelen. Lang niet overal zijn voordelen te behalen. Winkeldistributie bijvoorbeeld is al een dedicated transport met heen- en retourvracht. Ook als je te maken hebt met wisselende volumes, gaat dit niet werken. Probeer klein te beginnen, hou het overzichtelijk op bepaalde routes. Dan ontstaat vanzelf het besef dat er meer mogelijk is.”

In juni wordt de nieuwe Top 100 Logistiek Dienstverleners 2021 bekend gemaakt, mis het niet

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt de toelatingseisen voor het LZV-examen. Vanaf 1 december kunnen chauffeurs die twee jaar hun CE-rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn ook hun LZV-certificaat behalen. Dit plan is gemaakt samen met de sector transport en logistiek om het personeelstekort in de sector aan te pakken.

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS gaat Ekol Logistics toch wel overnemen. Twee weken geleden was de deal afgeketst omdat de Turkse logistiek dienstverlener niet aan alle voorwaarden zou hebben voldaan. Nu zijn er nieuwe afspraken gemaakt en gaat de deal toch door.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar weet wat je leest'

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar...

Dachser, Heisterkamp, Neele-Vat, Claassen en TSN Groen zijn financieel de best presterende bedrijven in de sector transport en logistiek. Dat is de uitkomst van een onderzoek van M&A-strategist Aeternus. Een mooi onderzoek, zo reageren sectorbankers, maar wees je bewust van enkele belangrijke kanttekeningen.