Sky, Unipart Logistics, Poste Italiane en sinds kort ook Penguin Random House zijn enthousiaste gebruikers van het Pallet-Dekselsysteem. Dit enthousiasme komt vooral door de mogelijkheden van het product om verpakkingsmateriaal zoals wikkelfolie en banderol, voor eenmalig gebruik te vervangen.
Loadhog heeft onlangs de 2020 Queen's Award voor internationale handel gewonnen en ook de 2019 SBA Outstanding Business of the Year Award. De oorspronkelijke en eerste uitvinding van het bedrijf, Pallet Lid, werd in 2003 op de markt gebracht, met als doel de 220.000 ton wikkelfolie en andere verbruiksgoederen die op dat moment in het hele Verenigd Koninkrijk werden gebruikt, te vervangen.
Drie keer om de aarde
Vorig jaar schatte het bedrijf dat drie miljoen minder pallets met wikkelfolie werden gebruikt door klanten die overgingen op het dekselsysteem. Op basis van een recente businesscase komt dit overeen met 108 miljoen meter wikkelfolie, bijna genoeg om drie keer om de aarde te wikkelen.
Shaun Khan, algemeen directeur van Loadhog: "Sinds de lancering van ons eerste product hebben wij talrijke innovatieve, herbruikbare verpakkingen geïntroduceerd en is het bereik over de hele wereld uitgebreid. De omzet is de afgelopen drie jaar met 79 procent gestegen, waarbij de export met 181 procent is toegenomen, mede dankzij de lancering van diverse containers en material-handling-apparatuur."
Khan vervolgt: "Wij blijven wereldwijd in de voorhoede om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor eenmalig gebruik te verminderen en wij zijn ook tijdens de recente corona-uitbraak daarin veerkrachtig gebleken." Het bedrijf gaat door met het aanbieden van veelzijdige verpakkingsoplossingen, waardoor bedrijven hun eerste distributienetwerk voor thuisbezorging kunnen opzetten en een klik- en afhaalservice kunnen bieden als reactie op de veranderende behoeften van de hedendaagse consument.
"Met de lockdown, die de groei van e-commerce, thuisbezorging en geautomatiseerde opslag versnelt, richten wij ons verpakkingsontwerp op nieuwe oplossingen die naadloos integreren met automatiseringstechnologie om kostenperfectie te leveren."
Herbruikbaar zal toenemen
Het is duidelijk dat de toekomst van verpakkingen drastisch zal veranderen na de recente uitbraak en Loadhog verwacht dat de investering in herbruikbare verpakkingsoplossingen zal toenemen, aangezien bedrijven worden uitgedaagd om nog milieubewuster te zijn en meer dan ooit de belofte van een substantieel rendement op hun investering verlangen.
"Niet alleen zijn de verpakkingsoplossingen die we aanbieden herbruikbaar, ze worden ook voornamelijk gemaakt van gerecycled plastic, waarbij meer dan 60 procent van de producten die we in 2019 maakten, gemaakt is van gerecycled materiaal." Het bedrijf heeft een visie opgesteld voor 2023 met als doel dat percentage te verhogen tot meer dan 70 procent.
Casestudy Penguin Random House
De laatste casestudy laat zien dat de Pallet Deksel wordt gebruikt door uitgeverij Penguin Random House (PRH). Met de RFID- trackingstechnologie is deze uitgeverij erin geslaagd om het potentieel van het product te maximaliseren, door het traceren van de bronnen in hun gesloten circuit en het beveiligen van hun goederen en verpakkingsmateriaal. Dit project begon twee jaar geleden toen het PRH-team bij elkaar zat om te bespreken wat er gedaan zou kunnen worden binnen hun eigen distributie om het geproduceerde afval te minimaliseren. Door de uitgebreide media-aandacht voor wegwerpplastic voor werd het project snel in gang gezet.
Neil Springall zit al meer dan 20 jaar in de logistiek en leidde het project. “Wat we vooral leuk vonden aan het systeem, is hoe snel we het product konden gebruiken en we vonden de voordelen absoluut fenomenaal. Gemiddeld kostte het ons ongeveer drie minuten om één pallet in te wikkelen, terwijl we nu de snelheid hebben teruggebracht tot ongeveer 20 seconden om het dekselsysteem te installeren. Ook toen onze klanten de Pallet Deksel ontving, ontdekten zij dat ze het binnen enkele seconden konden verwijderen, ze hoefden het plastic afval er niet af te snijden. Ze stapelen de deksels op, sturen ze terug naar ons en wij scannen ze hier weer terug in het systeem”.
PRH is erin geslaagd om het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik met meer dan 47 procent te verminderen, een fenomenale hoeveelheid in het eerste jaar dat dit nieuwe product werd geïntroduceerd. Het bedrijf heeft de ambitie om dat percentage te blijven verhogen en campagne te voeren voor de markt om een groter verschil te maken door te spreken op verschillende handelsconferenties.
Geautomatiseerde opslag
De volgende stap van Loadhog is de lancering van hun nieuwe lijn van automatiseringsproducten gericht op bedrijven die geautomatiseerde opslag implementeren. Het ontwerpteam van het bedrijf heeft de laatste hand gelegd aan dit spannende project door gebruik te maken van de uitgebreide e-retail-klantenkring om oplossingen te vinden voor nieuwe problemen met betrekking tot de integratie van verpakkingen met automatiseringstechnologie.
Loadhog heeft een R&D-doelstelling die stelt dat 25 procent van de omzet afkomstig moet zijn van producten die minder dan vier jaar oud zijn. Dit zorgt voor een continue drive in het hele bedrijf om de nieuwste innovaties uit te vinden, uit te dagen en te implementeren.
Shaun Khan voegt toe: “Wij maken het grootste verschil als klanten betrokken zijn en samen met onze ontwerpers en verpakkingsexperts de ontwikkelingen verder stimuleren. Prijzen en casestudies helpen ons om de boodschap over te brengen, maar het komt vaak neer op de bereidheid van een bedrijf om belangrijke veranderingen door te voeren en de drive om de industrie uit te dagen om meer te doen aan het verminderen van middelen die eenmalig gebruikt kunnen worden. We kijken hoe de toekomst van verpakkingen vorm krijgt en welke vooruitstrevende bedrijven, zoals Sky, Unipart Logistics, Poste Italiane en Penguin, het verschil gaan maken in verpakkingsinnovatie”.
Dit artikel is gesponsord door Loadhog.